Førsteinntrykk: Hymer Duomobil

Makeløs bobil for par

Denne bobilen er spesialutviklet for par med høye krav til det frie liv.

Sist oppdatert

Hymer Duomobil

Pris: fra ca. 1 300 000,- (valutaavhengig)

Det satses ikke på denne modellen i Norge, så Hymer-importør Kroken Caravan har ingen grunnpris å oppgi.

Vist bil ca. 1 600 000,- (full luftfjæring med nivåregulering fra førerplass, større motor

177 hk, automatkasse, skinntrekk, automatisk parabol, 120 l dieseltank, ekstra batteri 160 Ah, tv, aircondition, koketopp med induksjon, metallic lakk).

Chassi: Fiat Ducato Maxi 4,25 Alko

Karosseri: Isolering polyuretan. Gulv /vegg/tak 35 mm, dobbeltgulv.

Motor: 3,0 l Diesel 177 hk.

Utvendige mål L/B/H: 779/235/315 cm

Innvendig L/B/H: 700/218/198 cm

Totalvekt kg: 4 500 (4 800 ekstrautstyr)

Lastevekt kg: 630 (930)

Hjul: 16 tommer

Antall senger: 2

Sengemål cm: enkelt senger foran: 2x206x80, tverrseng: 195x150

Varme: Alde 3020 vannbåren

Ferskvann: 190 l

Spillvann: 175 l

Kjøl/frys: 160 l (142/15 l)

Sammen med et ektepar med bobilerfaring har markedsleder Hymer utviklet en modell tilpasset to reisende med høye krav til komfort og funksjonalitet.

Hvordan er resultatet?

Vi er på motorveien, og ved hjelp av cruise­kontroll og en 177 hesters motor, kjører jeg i høyeste tillatte hastighet. Jeg sitter svært godt i den skinntrukne stolen, og både motor- og veistøy er betydelig bedre dempet enn i personbilen min.

Stillheten kan delvis skyldes at bilen kjører på luftputer. Den har nemlig full luftfjæring. Små ujevnheter som oppsprukket asfalt trylles bort. Med doble glass i siderutene og en seng i taket som demper vindsus fra takvinduet, er det bare å konstatere: En så stille og behagelig opplevelse som dette opplever man svært sjeldent i en bobil.

Les flere saker om bobil på Allt om husvagn & camping

Vi stanser bobilen for å ta en titt innvendig. Plutselig avgir den lyd. Det er nivåreguleringen som senker bilen.

Interiørløsningene er motsatt av det du finner i bobiler flest. Her snur vi ikke stolene mot sittegruppa, slik vi er vant til. I stedet folder vi stolryggene sammen og forlater førerhuset. Så trekker vi ned senkesengen, og trekker fram trappen og de to platene som skjermer rommet fra førerhuset. Vi bretter ut madrassene i senga og forvandler dobbeltsenga til to enkeltsenger. Vel; vi ville gjort det, var det sengetid.

Et par steg bakover i bussen, så står vi i et interiør som minner om campingvogn. Soverom i den ene enden, en rund sittegruppe i den andre, og toalett, dusj og kjøkken i midten.

Den runde sittegruppen går ikke helt bak til vinduet; der finner man i stedet en bred hylle med vitrine/barskap i hvert hjørne, samt en luke bak sofaryggen for kamera, data, telefoner og elektronisk utstyr av diverse slag. Den har uttak for lading med 12V, 230 V og USB-kobling.

Enormt med utstyr

Vi åpner alle dører og luker, og trykker på alle knapper. Uansett hva vi tar i, slås vi av hvor velbygd det virker. Ingen antydning til knirking eller gnissing under kjøring.

Den har sentrallås på dørene og lukene til garasjen, gummiskodde stenger i skapet, gassovn med grill, og utvendig uttak for gass. Vi kommer over et oppbevaringsrom med 5 x 230 V, 2 x12V, 2 x USB. Og siden vi nå er i gang med å nevne detaljer som vitner om effektiv tilpasning, må vi ta med at døra er ekstra bred; 70 centimeter.

KORTSPILL?: Sittegruppen minner veldig om den i campingvogner; en velprøvd løsning som gir plass til mange rundt bordet, og en krok å krype opp i når man er to.
KORTSPILL?: Sittegruppen minner veldig om den i campingvogner; en velprøvd løsning som gir plass til mange rundt bordet, og en krok å krype opp i når man er to. Foto: FOTO: Torbjørn Stålenhag / Allt om husvagn & camping

Du har også en godt gjemt safe med elektronisk lås, varme i både fører- og passasjerstol og en konverter som gjør at man kan få 230 V (1800 W) fra vegguttakene også når man fricamper.

Par i hjerter

Ekteparet Heidi og Lothar Schleinkofer har sammen med Hymers ingeniører utviklet Duomobil. Basen er en Hymer B-klasse SL. Formålet med utviklingen av bilen har vært å finne løsninger og detaljer som passer for to personer. Derfor er ikke sittegruppen oppredbar, og du finner ikke mer enn to plasser med sikkerhetsbelter. Men den har funksjonelle og komfortable løsninger for to kravstore husbilsentusiaster.

Komfyren har to gassbrennere og en induksjonsplate. At man kan trykke på en knapp for senke ned en kaffetrakter eller brødrister, eller hva man nå vil oppbevare i vitrineskapet på kjøkkenet, anser vi ikke som nødvendig, bare søtt. Aircondition er kanskje ikke viktig, men du kommer til å elske det når du tar bilen til Kroatia i august.

Vi løfter opp de formsydde teppene og finner flere luker i gulvet. Den bakerste skjuler en skittentøykurv. Tre andre luker gir adgang til batteripakken (2x160Ah), til vanntankene og bilens sikringsskap.

Også garasjen er full av praktiske innretninger, blant annet en dusjslange – praktisk når man skal spyle av ting som skal legges inn her. Her er det også hyller og rom for mindre ting, belysning og sikringskroker for last.

Bilen er ment for helårsbruk, og derfor er alt vann i oppvarmede rom. En varmeveksler gjør at man kan varme opp bodelen med varme fra motoren eller omvendt. En ekstra varmetuttak ved frontruta, mellom den fjernstyrte gardinen og glassruta, samt isolerglass gjør dette til en vinterbil.

Spesiell sengeløsning

Soverommet foran i bilen er til en viss grad fleksibelt. Det kan organiseres med enkeltsenger eller med en tverrmontert dobbeltseng. Det er lett å komme oppi sengene takket være trappen. Soverommet har også leselamper. Som ekstrautstyr kan du få panorama takvindu.

Kjøkkenet er fint, og har god belysning og kjøkkenvifte. Det finnes gassovn med grill samt stort kjøleskap med separat fryser. I kjøkkenbenken er det skuffer og et skap for søppelsortering. Belyst krydderhylle og en nedsenkbar skapseksjon gir det hele et elegant preg.

FINT: En seng, en trapp og et par smale skyvedører er alt man trenger.
FINT: En seng, en trapp og et par smale skyvedører er alt man trenger. Foto: FOTO: Torbjørn Stålenhag / Allt om husvagn & camping

Sittegruppen har plass til fire, eller seks om man sitter tett. Bordet kan forlenges og vendes slik at man lett kan komme inn og ut av sofaene, og det er stort nok til en skikkelig middagsoppdekking (NB: Sittegruppen kan ikke omgjøres til seng. Denne biler er tiltenkt to personer, og bygd for to!).

Under sidesofaene er det oppbevaringsrom, og under den bakerste sofaen finner du garasjen som er så høy at det er plass til for eksempel to sykler.

Flott belysning

Våtromsavdelingen er oppdelt, og ligger på hver sin side av midtgangen foran i bilen. Toalettdøren kan plasseres slik at man skjermer av hele den forreste delen av bilen mot kjøkkenet og den sosiale avdelingen.

Dusjen er plassert bak sammenbrettbare vegger av klart glass. En trerist på gulvet gjør den ekstra koselig. I taket er det belysning og ventilasjon, samt en tørkestang for effektiv lufting/tørking av vått tøy.

MASSE PLASS: Toalettet har rikelig med hyller og oppbevaringsplass, samt mange lamper.
MASSE PLASS: Toalettet har rikelig med hyller og oppbevaringsplass, samt mange lamper. Foto: FOTO: Torbjørn Stålenhag / Allt om husvagn & camping

Toalettet (les om det "magiske" forbrenningstoalettet som nå kan installeres i bobiler) ligger på den andre siden med plass både for håndklær og all verdens hygieneartikler. Trefølelsen er påtagelig, og belysningen og speilplasseringen burde gjøre enhver sminkøse glad. Også her er det en takluke for effektiv ventilasjon.

Klatrer man opp på det glassfiberforsterkede taket finner man en parabolantenne fra Oyster, et AC-aggregat fra Truma og seks takluker/vinduer. Detter du ned, faller du 3,15 meter – høyt nok til at man blir liggende en stund. Da kan man benytte anledningen til å konstatere at også undersiden av gulvet er dekket med glassfiber.

Som du kanskje allerede har skjønt så er ikke dette en billig bobil. Grunnprisen er ca. 1 300 000 kroner, og for ekstrautstyret i denne bilen må du ut med ca. 300 000 kroner. For den summen får du en unikt komfortabel bil med svært gjennomarbeidede funksjoner, først og fremst tilpasset kresne helårsbrukere som prioriterer komfort og det sosiale, men som ikke vil ha flere med i bilen på reisen - ikke en gang barnebarn.

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også