Mobilvetta K Yacht

Her er det to dobbeltsenger, stue, bad og kjøkken

I sju meter bobil.

HAR ALT: Syv meter lang, men med sitteplass nok til et fotballag.

HAR ALT: Syv meter lang, men med sitteplass nok til et fotballag. Foto: Anders Wallsten

Publisert Oppdatert

Mobilvetta K Yacht 80 Tekno Line

Pris: Fra cirka 1 040 000,-

Chassis: Fiat Ducato Light

Karosseri: Glassfiberforsterket med polystyrenisolering.

Motor: Fiat Ducato 2,3-liters, 150 hk, sekstrinns manuell

(L/B/H): 699/235/289 centimeter

Totalvekt: 3650 kg

Lastevekt: 450 kg

Antall senger: 2+2

Varme: Luftbåret Truma Combi 6 EH, el-gulvvarme

Ferskvann: 120 liter

Spillvann: 110 liter

Kjøl/frys: Thetford med AES-funksjon 149 liter

VÆR SÅ GOD SITT: I tillegg til den klassiske sittegruppen i en bobil har denne en sittegruppe bak.

VÆR SÅ GOD SITT: I tillegg til den klassiske sittegruppen i en bobil har denne en sittegruppe bak. Foto: Anders Wallsten

Erfarne bobilister kjenner til svaret. Løsningen ligger i plasseringen av sengene. Det kommer vi tilbake til.

Bobilen vi ser på denne gangen er fra italienske Mobilvetta. Merket har i mange år vært ganske usynlige på det skandinaviske bobilmarkedet. Med den nye modellen K Yacht 80 Tekno Line kan det bli forandringer på det punktet.

Bak rattet tester vi bobilen på både motorvei og mindre trafikkerte utenfor bybildet. Komforten i Aguti-stolene er prima, 150 hestekrefter under panseret sparker bra fra, og det skjer virkelig noe når vi presser høyrefoten ned for å kjøre forbi to vogntog. Vi ser det mer som et godt tegn på sikkerhet enn en oppfordring til villmannskjøring.

Og når det gjelder sikkerhet så har doningen doble kollisjonsputer, ESP (stabilitetskontroll), ASR (reduserer motorens trekkraft ved skrens), Hill Holder, Descent Control, fartsbegrenser, ryggekamera og brannslukker.

I tillegg har den komfortutstyr som blendingsgardiner, stereo/GPS og klimaanlegg, samt litt bling som lærtrukket ratt og girkule, høyttalere (integrerte i taksenga) og krommede lister på instrumentpanelet.

To tv-er

Jeg blir nesten litt forbauset når stolene i førerhuset kan vris i motsatt retning. Og hvorfor det, kan man jo spørre seg. Det er jo ikke akkurat noen ny ting, og standard i de fleste bobiler.

Men med to utmerkede sittegrupper i en og samme bobil, som dessuten bare er 699 centimeter lang, trodde jeg at man hadde kuttet litt på andre fronter. Men altså ikke på dette området.

De doble sittegruppene sørger for at nesten et helt fotballag får plass. Og gledelig nok er sittekomforten skikkelig god, til og med i det femte setet ved inngangsdøren.

Gledelig er det også at det finnes tv-apparater ved begge sittegruppene: En 24-tommers i den bakre salongen, og en 20-tommers ved den fremre samværsdelen. Der finner vi også 230-volts stikkontakt og USB-uttak. Bordene kan justeres i alle mulige og umulige vinkler.

To taksenger

Via en luke i dobbeltgulvet får du tilgang til aggregatet som sørger for strømforsyningen. Her finnes en batterilader, sikringsboks, og bryter for hovedstrøm.

Ovenfor inngangsdøra (som forøvrig har vindu, papirkurv, dobbel lås og dør med myggnetting) sitter et panel med berøringsfunksjon som er utstyrt med bortimot gigantisk store ikoner. Inngangsbelysningen tennes automatisk, og all innvendig belysning kommer fra energigjerrige LED-lamper.

Som du sikkert allerede har kommet fram til, med tanke på begge sittegruppene, er det nedsenkbar takseng som er tingen i K Yacht 80 Tekno Line. Og ikke bare én, men to.

Den bakre, som styres elektrisk, har 98 centimeter opp til madrasskanten. Det er halvannen desimeter høyere opp til den fremre taksenga som trykkes ned/skyves opp manuelt. Her må man dessuten mekke litt med førerhus-stolene slik at taksenga kan komme i nattposisjon. Det finnes stige til begge taksengene, som også har nattlamper.

Kjøkken med vifte

Hvordan duger K Yacht 80 Tekno Line når det gjelder varme og kulde? Karosseriet er bygd i et glassfiberforsterket materiale som er helt trefritt, mens isoleringen består av polystyren.

I bodelen finnes sju vinduer som alle åpnes, og fem takluker inkludert den som sitter på badet (Turbovent). Spillvannstanken er isolert og oppvarmet. Varmen er luftbåren (Truma Combi 6EH), og det finnes et stort antall strategisk plasserte utblåsninger. I tillegg er det elektrisk varme i gulvet.

I kjøkkenet finner vi den normerte avstanden 90 centimeter opp til kjøkkenbenken. Blussene er fra Dometic og har elektrisk tenning. Skrått ovenfor er det plassert en holder for tørkerull. Den kan enkelt fjernes for å spare plass. Dekselplaten for oppvaskkummen kan snus og brukes som skjærefjøl.

Vi setter pris på kjøkkenvifte, samt den smale, uttrekkbare skuffen med trådkurver som holder matvarene på plass. Stort spiskammers/overskap finnes også, og skuffene er utstyrt med soft close.

SENKESENG FORAN: Stolene i førerhuset på tilpasses litt, så er det bare å senke ned sengen foran.

SENKESENG FORAN: Stolene i førerhuset på tilpasses litt, så er det bare å senke ned sengen foran. Foto: Anders Wallsten

SENKESENG BAK: Sittegruppen bak har en seng hengende over seg, og den er klar på et blunk når det er natta.

SENKESENG BAK: Sittegruppen bak har en seng hengende over seg, og den er klar på et blunk når det er natta. Foto: Anders Wallsten

Kjøleskap/frys er fra Thetford, og har den moderne AES-funksjonen. Over dette finnes en propanovn som har separat gasskran.

Bra med utstyr

På badet møtes vi av en toalettbørste. Det er ikke noe som er vanlig som standardutstyr. Også smådetaljer som såpekopp og tannbørstestativ finnes, liksom håndklehengere og trerist i dusjen.

BRØDFJØL: Skjærefjøla har sin egen plass i en av skuffene på kjøkkenet.

BRØDFJØL: Skjærefjøla har sin egen plass i en av skuffene på kjøkkenet. Foto: Anders Wallsten

For å få optimal luftsirkulasjon, er denne avdelingen utstyrt med både vindu i frostet glass som kan åpnes og en takluke med vifte.

FORNUFTIG BAD: Badet er veldig funksjonelt.

FORNUFTIG BAD: Badet er veldig funksjonelt. Foto: Anders Wallsten

K Yacht 80 Tekno Line er ikke akkurat noe pakkesel, for det ytre lasterommet er ikke så stort. Men rommet er utstyrt med et solid gulv og lommer langs bakveggen for småting. Du har 450 kilos lastevekt for personlig utrustning. Det er noe oppbevaring under sitteputene. Garderoben har belysning, og målene er 118/52/54 centimeter (høyde/bredde/dybde). Jeg tar en siste tur rundt bilen innen nøklene skal leveres tilbake. Det ekstra sykkelstativet ville jeg bestilt umiddelbart. Det finnes utvendig 230-volts uttak og tv-kobling, samt utvendig dusj som standard – en åpenbar bonus.

Mobilvetta har aldri vært noen storselger i Norge, men nå finnes det en god del forhandlere. Og det er ikke umulig at de kan gjøre innhogg i markedet med K Yacht 80 Tekno Line.

LASTEROM: Lasterommet er ikke så stort, men det greier seg sikkert - og sykler kan henge bakpå.

LASTEROM: Lasterommet er ikke så stort, men det greier seg sikkert - og sykler kan henge bakpå. Foto: Anders Wallsten

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag