Alde versus Truma

Det beste varmesystemet for bobilen

Vannvarme versus luftvarme i bobilen - hva er best?

Pluss ikon
VINTERBIL: Svenske Kabe bygger bobiler for et nordisk vinterklima, og har Alde i alle sine modeller. FOTO: Kabe/Joel Dittmer
VINTERBIL: Svenske Kabe bygger bobiler for et nordisk vinterklima, og har Alde i alle sine modeller. FOTO: Kabe/Joel Dittmer
Sist oppdatert
FJERNSTYRING: Med Aldes app kan varmeanlegget i bobilen fjernstyres. FOTO: Alde
FJERNSTYRING: Med Aldes app kan varmeanlegget i bobilen fjernstyres. FOTO: Alde
HVA ER BEST? Jarle Hansen i Neptus med Alde- og Trumasentraler. FOTO: Geir Svardal
HVA ER BEST? Jarle Hansen i Neptus med Alde- og Trumasentraler. FOTO: Geir Svardal

Samme eier

Truma og Alde har siden 1997 hatt samme eier - tyske Renate Schimmer Wottrich. Hun er datteren til grunnleggeren av Truma, Philipp Kreis, som i 1949 startet med produksjon av små gasslamper. Men om eieren er den samme, er konkurransen mellom de to selskapene likevel hard.

I bobilkretser har Alde og Truma klart kunststykket som Golf har klar i kompaktbil-klassen - å få en hel produktgruppe kalt opp etter seg. Men det er faktisk enda mer naturlig at folk snakker om "Alde" og "Truma" når det gjelder typen av oppvarming i en bobil, enn at de snakker om "Golfklassen". For disse to merkene har hele 98 prosent av markedet!

Først - hvordan virker de?

- Alde transporterer varm væske i rør, som et sentralvarme-system. Rørene plasseres primært langs veggene, men systemet kan også utvides med vannbåren gulvvarme. Truma transporterer varmluft ut i boenheten gjennom forskjellige utblåsningsrør.

Det er daglig leder Jarle Hansen i firmaet Neptus som forklarer. Han leder et firma med over tretti års bransjeerfaring, og kan som importør av begge varmesystemene uttale seg balansert.

Tradisjonelt er det luftbåren varme som har dominert markedet for bobiler, men i de senere år har vannbårne radiatorsystem blitt stadig mer populære.

Fordeler og ulemper

- Begge systemene har sine fordeler og ulemper. Enkelt sagt gir luftbåren varme rask oppvarming, mens vannbåren varme gir en mer jevn og lunere type varme. Men det finnes intet fasitsvar på hva som er best for hvem, selv om mange vinterbrukere av bobil nok holder en knapp på Alde, siden det demmer bedre opp langs veggene for kulda utenfra.

De to systemene har sine menigheter, og den som vil ha flere (og kanskje ikke like uhildete) innspill kan bare lete litt på bobilfora på internett. Summerer man opp en del av disse innspillene kan en vel konkludere med at en vil ikke fryse med verken Truma eller Alde.

Alde er et dyrere system å bygge inn i bobilen, ifølge Hansen - og av det kan man jo anta at en bobil med Alde blir litt dyrere enn samme bobil med Truma.

Men hvordan er det med driften av systemene?

- Både Alde og Truma kan drives med strøm og gass, pluss at Truma har en dieselversjon av sin Kombi-varmer, forklarer Hansen.

Uansett opereres systemene ved hjelp av en termostat. Enkelte bobiler kan ha andre produkter, for eksempel Webasto, og ikke alltid med termostat. Da fungerer det mer slik som manuell air condition (i motsetning til termostatstyrt klimaanlegg) fungerer i bildelen.

Men hva med forbruket?

- Hvor mye gass forbruker de to varmesystemene?

- Omtrent det samme; 400 gram i timen når de går for fullt.

- Og en gassflaske inneholder elleve kilo?

- Jo, men de går jo for fullt bare under oppvarming. Snittforbruket ved vedlikeholdsvarme vil være mye lavere, og vil dessuten selvsagt også avhenge av utetemperatur, isolering, store glassflater og ikke minst eierens krav til innetemperatur, avslutter Jarle Hansen i Neptus.

Les også:

Smart bobil med knallgaranti mot fukt

Bobil med peis

Allround-quiz om bil

Denne saken ble første gang publisert 14/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også