Volkner Performance

Tekniske fakta Volkner Mobile

Antall modeller: 6

Tillatt totalvekt: 7,5-18 tonn

Lengde: 8–12 meter

Bredde: 2,35-2,50 meter

Høyde: 3,20-3,75 meter

Friskvannstank: 300–1000 liter

Gråvannstank: 250–800 liter

Motor: MB/Man/Volvo, 180–460 hk

Pris Volkner-produkter: 250 000 – 1,1 millioner euro

USA er de store bobilenes hjemland. Men også i Europa produseres det mer imponerende doninger enn sju meter lange "rullestuer". Tyske Volkner Mobil er én av dem, og leverer modeller som spenner fra helintegrerte bobiler til digre linere.

Bak Volkner står først og fremst ingeniøren og gründeren Gerhard Volkner – en mann med solid utdannelse og erfaring innen konstruksjon av alt som ruller. Han startet karrieren med å bygge tilhengere, primært for landbruket, og var dessuten i mange år konsulent for bedrifter som etterspurte transportløsninger.

Ikke bare materialvalg og tekniske løsninger interesserte Volkner – også hydrauliske løsninger brukte han mye tid på. Alle sine kunnskaper og erfaring brukte han til å konstruere sin første bobil, på slutten av 80-tallet. Interessen den ble møtt med var så stor at han bestemte seg for å satse for fullt. Så fra og med starten på 90-tallet konsentrerte Volkner seg om å bygge bobiler og linere.

Sammen med kona Stephanie utgjør han et perfekt team. Hun er ikke bare teknisk utdannet, og kan ha meninger om den slags, men tar seg av alt fra administrasjon og media til å hjelpe kunder med stoff- og fargevalg i interiøret. Og så har selvsagt Volkner Mobile et antall fagfolk ansatt for å gjøre om velsituerte kunders drømmer til realiteter.

PROSESSEN: Lineren heves hydraulisk før garasjegulvet og bilen senkes ned, og skyves ut i friluft. © Volkner Mobile

Imponerte Top Gear

De største modellene heter Performance og Performance Compact. Begge har midtstilt garasjeplass til en liten bil, som for eksempel en Mini Cabriolet. Modellene kan videre fås med slide-out, eller med wall-out som man gjerne kaller det hvis majoriteten av siden på lineren kan skyves ut.

Interiøret i en Volkner er luksuriøst og imponerende. Top Gear hadde ved en anledning en Performance i studio, og lot seg begeistre av en enorm pop-up plasma-TV, vannkraner med belysning etter vanntemperatur, granittbord og et soverom stort som en utleiehybel. Hvert rom kunne ha sin egen (evt. forhåndsinnstilte) temperatur.

Direkte overveldet ble d'herrer Clarkson, May og Hammond da førstnevnte åpnet den brede sideluka og åpenbarte en snerten sportskabriolet i en unik midtgarasje. Gispet fra publikum i hallen ble bare overgått av et påfølgende gisp da Clarkson nevnte prisen på lineren (i dette tilfellet over 700 000 pund).

LEILIGHET: Å bo i en Volkner er som å bo i en liten leilighet. Hele 30 kvadratmeter gulv er til rådighet på de største modellene. © Volkner Mobile

For millionærer

I standardutførelse koster en Performance nærmere ti millioner kroner. Så kommer eventuelle opsjoner, spesielt hva interiør angår, og det er vel å anta at den som legger en formue i en liner også bruker noen euro på å få den skreddersydd etter egne ønsker. Parkettgulv, for eksempel, koster 20 000 euro ekstra. Solcellepaneler på taket? 15 000 euro, takk!

Den dyreste lineren fra Volkner Mobil vi så langt har hørt om, kostet for øvrig 1,7 millioner euro – cirka 16 millioner kroner etter skrivende stunds valutakurs.

Å planlegge og bygge en liner tar ofte et helt år! Selvsagt er alt håndbygget av profesjonelle håndverkere. Hver detalj må konstrueres med omhu. Stikkordet er "stabilitet". Et 18 tonn tungt rullende hjem har ikke rom for omtrentlighet. Bare friskvannstanken veier kanskje to tonn når den er full.

Både Gerhard Volkner og kona Stephanie deltar aktivt i planleggingen og byggingen av bobilene og linerne – rundt tjue i året. Førstnevnte står selv for den siste testkjøringen, før doningene overleveres kresne kunder - klare for litt glamping.

ROMSLIG BAD: Soverommet er plassert bakerst, og foran ligger et stort sanitærrom med egen stor dusj. © Volkner Mobile

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!