Slide-out er noe man i mange år har funnet på store amerikanske bobiler. Faktisk har over 90 prosent av alle ny amerikanske bobiler i dag en eller to slide-outs - et hydraulisk system som skyver deler av veggen utover, og gir mer boltreplass for brukerne.

Amerikaneren Mahlon Miller blir ofte kalt mannen bak disse moderne hydraulikkdrevne "power slide-outs" - et system han var på markedet med på begynnelsen av 90-tallet.

Men slide-outs er likevel ikke noe nytt. Allerede på 1930-tallet produserte visstnok enkelte britiske bobilprodusenter luksusmodeller med en form for tannstangdrevet slide-out, særlig for å skape større soveplass, eller mer plass for toalett eller kjøkken.

Europeiske bobilprodusenter har vært langt mer tilbakeholdne med dette. Ikke en gang Concorde, som produserer store og luksuriøse superlinere, har vært på markedet med slide-outs. Før i 2014.

Årsakene til det kan være mange. Slide-outs øker for eksempel vekten på bobilen. Prisen blir høyere. Og muligens også forsikringspremien? Pluss at forseglingen når slide-outen er dratt inn i kjøreposisjon skal være god, ellers kan en risikere at vinden plager brukerne med "plystrelyder".

Likevel - etter påtrykk fra kunder - tilbyr nå Concorde dette systemet på Centurion Liner 1020 G/1060 G.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!