Glem flintstek på kullgrillen, tv-kanne, grilldresser, dusjkaserner med myntinnkast og primitive campinghytter med 100 000 fluer i hyttas ene vindu.

Nå vil campingturistene ha luksus, dersom vi skal tro en studie Turismens utredningsinstitut (TUI) har gjort for Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation (SCR).

- Campingturistene stiller høyere krav til komfort enn før, sier Martin Juhos, markeds- og kommunikasjonssjef i SCR til Aftonbladet.

Han tror de økende kravene skyldes at vi reiser mer, er blitt bedre vant og er dermed mer kresne. Mange liker å gjøre litt ekstra ut av bilferien

- Ingen forventer gullkraner, men vi vil ha det glamorøst på andre måter, sier Juhos.

Glamping, altså glamourøs camping, handler ofte om tilgang på mer luksuriøse fasiliteter som bade- og spaanlegg, restauranter med mer enn biffsnadder og burger på menyen, naturopplevelser og attraktive aktiviteter for barn og voksne.

- Den moderne barnefamilien vil ha det rent og pent. De vil ikke stå i dokø og søker seg til campingplasser som har familiebaderom med høy standard i stedet for fellesdusj, sier Lars Isacson, leder i Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisastion (SCR).

Barnefamiliene er den ene målgruppen for glamping-konseptet. Den andre målgruppen er den kjøpesterke gruppen bestående av voksne par i campingbil som forventer seg noe mer enn en flekk med grønt gress og et servicebygg, ifølge Husvagn På Väg.

=

LUKSUS: På innsiden av Elemment. Foto: Marchi Mobile

I sterkt vekst

Den svenske campingindustrien er i sterk fremgang, ikke minst takket være nordmenn på tur. Nesten en tredjedel av turistovernattingene i Sverige i 2010 ble tilbrakt på campingsplasser. Nordmenn sto for mange av disse overnattingene.

I 2010 hadde nordmenn 1,8 millioner overnattinger på svenske campingplasser - en øknig på 15 prosent. I 2011 sto nordmennene for 1,85 millioner overnattinger - suverent foran tyskerne på andreplass med 761 000 overnattinger.

- Vi skal bli en av Europas fremste reisemål for campingturisme, sier Lars Isacson, leder i Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisastion (SCR).

=

MER KRESNE: Glamping handler ofte om en mer glamourøs form for campingferie. Illustrasjon: Filet.no

Tror det samme skjer i Norge

- Camping er i en rivende utvikling. Det ser vi ikke minst hva gjelder den tekniske utviklingen. Campingvogner og bobiler har snart like høy standard som en hvilken som helst leilighet, sier Hilde Charlotte Solheim, Direktør Reise Norge.

- Jeg spår at vi vil se flere high-end campingplasser i Norge i årene som kommer, sier Solheim.

I studien som Turismens Utredningsinstitut har gjort for Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisastion, kommer det frem at naturkatastrofer, terror, krig, økonomiske kriser og internasjonal uro bidrar til økt etterspørsel etter ferie i nærområdet.

"Staycation" er en trend som vokste frem som følge av lavkonjunktur, men som også er påvirket av en økende miljøbevissthet. "Staycation" ble et begrep i USA sommeren 2008 da økte bensinpriser og økonomisk krise gjorde at mange amerikanere ikke hadde råd til ferie.

=

LUKUS: Bobilene blir stadig mer teknisk avanserte og luksuriøse. Kjekt å kunne frakte meg seg kabrioleten som denne Volkner Mobil kan. Foto: Volkner

Først Syden, så camping

Solheim vil ikke overdrive effekten av variabler som naturkatastrofer og terror.

- Den store folkeferien i Norge er fortsatt sydenferien. Nærmere 55 prosent av oss gjennomfører en sol og varme-ferie i løpet av året

Men nordmenn har generelt så god kjøpekraft og så gode ferievilkår at de både har feriepenger og ferie igjen når sydenferien er unnagjort. Som ferie nummer to velger mange nordmenn bilferie for å besøke venner og bekjente, og her finnes et stort potensial for campingnæringen, mener Solheim.

For i motsetning til mange andre europeere foretrekker nordmenn selvhushold, altså hytter, leiligheter og camping i stedet for hotell.

- Myten om campingplassen står for fall. Den tradisjonelle campingplassen vil neppe død, men vi vil se en økende segmentering. Flere vil stille strengere krav til beliggenhet og fasiliteter. Og ikke minst unike opplevelser.

Duesseldorf, DEU, 30.08.2011. Der CARAVAN SALON DUESSELDORF ist die weltgroesste Messe fuer mobile Freizeit, zu der jedes Jahr mehr als 160.000 Besucher kommen. Insgesamt 571 Aussteller aus 25 Nationen praesentieren von Samstag, 27. August bis Sonntag, 4. September 2011 Reisemobile und Caravans jeder Groesse und Preiskategorie, ausserdem Zubehoer, Zelte, Technik und touristische Destinationen. | CARAVAN SALON DUESSELDORF showcases the world´s largest selection for mobile holidays. From August 27 to September 4 2011, 571 exhibitors from 25 countries show motorhomes and caravans, basic vehicles, accessoires, equipment, tents, mobile homes and travel destinations. Each year some 160,000 visitors come to see the CARAVAN SALON. Foto: Messe Duesseldorf/ Constanze Tillmann, exploitationright Messe Duesseldorf, M e s s e p l a t z, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine h o n o r a r f r e i e Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung des Urhebers gem. Par. 13 UrhG (Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung mit dem Urheber; soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement; unless otherwise stated: no Model release, property release or other third party rights available; royalty free only with mandatory credit: photo by Messe Duesseldorf]=

KOMFORT: Noen krever mer enn fortelt, stakittgjerde og kullgrill: Foto: Messe Duesseldorf

Duesseldorf, DEU, 30.08.2011. Der CARAVAN SALON DUESSELDORF ist die weltgroesste Messe fuer mobile Freizeit, zu der jedes Jahr mehr als 160.000 Besucher kommen. Insgesamt 571 Aussteller aus 25 Nationen praesentieren von Samstag, 27. August bis Sonntag, 4. September 2011 Reisemobile und Caravans jeder Groesse und Preiskategorie, ausserdem Zubehoer, Zelte, Technik und touristische Destinationen. | CARAVAN SALON DUESSELDORF showcases the world´s largest selection for mobile holidays. From August 27 to September 4 2011, 571 exhibitors from 25 countries show motorhomes and caravans, basic vehicles, accessoires, equipment, tents, mobile homes and travel destinations. Each year some 160,000 visitors come to see the CARAVAN SALON. Foto: Messe Duesseldorf/ Constanze Tillmann, exploitationright Messe Duesseldorf, M e s s e p l a t z, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine h o n o r a r f r e i e Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung des Urhebers gem. Par. 13 UrhG (Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung mit dem Urheber; soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement; unless otherwise stated: no Model release, property release or other third party rights available; royalty free only with mandatory credit: photo by Messe Duesseldorf]=

HØY STANDARD: Mange campingvogner og bobiler har like høy - eller høyere standard, enn en vanlig norsk hytte. Foto: Messe Duesseldorf/ Constanze Tillmann

Unike opplevelser

For glamping innebærer ikke nødvendigvis at luksusen må være omfattende, men campingen må kunne tilby noe ekstraordinært. Det viser nettstedet goglamping.net, som blant annet viser til det svenske konseptet Kolarbyn Eco-lodge, som ligger to timer fra Stockholm.

På nettsiden glampinghub.com er norske Canvas Hotel representert.

Dette er begge konsepter som tilbyr ekstraordinære naturopplevelser, men at luksusen er prangende.

=

BELIGGENGHET: Naturskjønne omgivelser med tilgang til aktiviteter, kan bli stadig viktigere for campingnæringen. Foto: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!