Førsteinntrykk: Eura Mobil Integra

Gir oss «vil ha»-følelsen

Eura Mobil endret for noen år siden byggemetodene på de helintegrerte bobilmodellene, metoden minner om flyindustriens og limingen har resultert i helt særegent utseende.

Sist oppdatert

Fronten er karakteristisk med markerte hjulbuer og en spiss front som er smalere enn resten av bilen. Den store og buede frontruten gir bilen et nesten insektlignende utseende. Innvendig er stilen mer konservativ, interiørdesignerne har ikke fått like frie tøyler som de som designet eksteriøret. Innvendig er det orden i sakene og det ser ut som man forventer.

Bak sjåfør- og passasjersete er den sedvanlige sittegruppen med vinkelsofa, som sammen med forsetene gir fire sitteplasser. Midt i bilen ligger kjøkken og bad.

Lengst bak finner vi soverommet med enkeltsenger som kan slås sammen til en dobbeltseng. Over forsetene foran finnes en nedsenkbar dobbeltseng. Under sengene bak finnes en diger garasje.

Utvendig glinser karosseriet slik blank hvit glassfiber gjør. Grillen er i rustfritt stål og hele herligheten er satt opp med 16-tommers aluminiumsfelger. Chassiset kommer fra Fiat og bilens totalvekt er 4500 kilo. Bilen drives av den velkjente dieselmotoren på 130 hestekrefter som er standard i mange bobiler.

Akselavstanden er på 4,04 meter, og doningen er nesten 7,5 meter lang og 2,3 meter bred.

Les flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping

UVANT: Den uvante følelsen av å sitte cirka to meter bak frontruten forsvinner raskt.
UVANT: Den uvante følelsen av å sitte cirka to meter bak frontruten forsvinner raskt. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Bak rattet er det to ting som slår oss: Stillheten og den merkelige følelsen av å sitte langt bak i bilen. Bilen er befriende stille. Lite motorstøy og uten knirke- og gnikkelyder fra innredningen.

MASSIV: Eura-en ser diger ut forfra.
MASSIV: Eura-en ser diger ut forfra. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Den uvante følelsen av å sitte cirka to meter bak frontruten forsvinner raskt, og greier man å utnytte den sekstrinns girkassen har man en kvikk og lettkjørt reisekamerat. Sikten forover er god. Det samme er sikten bakover takket være de store buss-sidespeilene.

Til siden og skrått bakover er sikten begrenset på grunn av store partier uten vinduer. Kjøreopplevelsen tyder på tung belastning på akslingen foran.

Vi sjekker bilen for aktiv og passiv sikkerhet, og finner verken ESP, røykvarslere eller brannslukker. Vi finner heller ikke stengeventil for slangebrudd eller kollisjonssensor på propananlegget.

Merkelig tenker vi, og konstaterer uten sensor som stenger propan ved eventuell kollisjon er det forbudt å kjøre bilen med propanapparatet på. Etter 1. januar 2007 må alle nye bobiler være utstyrt med en automatisk gassavstengning, som bryter gasstilførselen dersom en ulykke skulle inntreffe.

Forklaringen er at bilen ikke er leveringsklar, men kollisjonssensor vil være på plass når bilen skal ut til kunden blir vi lovet.

Kjøkkenet faller i smak

I et rom under gulvet finner vi en super "servicestasjon" for tømming av både varmtvannsbereder og spillvann.

Kjøkkenet faller i smak og virker å fungere bra. Kjøleskapet er på generøse 190 liter, inkludert fryseboks. Et pantry med uttrekkbare skap og seks skuffer er også bra. Komfyren har tre bluss og to overskap.

LUFTIG: Sitteplassen er luftig. Men vi kunne tenke oss en mer komfortabel vinkelsofa. Vinkelen på seteryggen er for bratt.
LUFTIG: Sitteplassen er luftig. Men vi kunne tenke oss en mer komfortabel vinkelsofa. Vinkelen på seteryggen er for bratt. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Godt kvalitetsinntrykk

FUNKER: Kjøkkener er funksjonelt med store skuffer og belysning undre overskapet. Uttrekkbare skap og 190-liters kjøleskap med fryser.
FUNKER: Kjøkkener er funksjonelt med store skuffer og belysning undre overskapet. Uttrekkbare skap og 190-liters kjøleskap med fryser. Foto: FOTO: Anders Wallsten

I soverommet finner vi to enkeltsenger som kan slås sammen til en dobbeltseng. Her finner også garderoben som er plassert under den ene sengen. Siden bobilen ikke har dobbeltgulv er det tilstrekkelig med plass i høyden til å henge opp både kjoler og dresser. Overskapene er små, det er tett mellom skapenes underside og sengene, men de er elegante og gir som de andre skapene i bilen er godt kvalitetsinntrykk.

Undersiden av skapdørene er i aluminium som bidrar til den lydløse kvalitetsfølelsen når skapene åpnes og lukkes. Det bidrar antakelig også til at bilen er uten skrangling og ulyder på veien.

Den andre soveplassen finner man i den andre enden over sjåfør- og passasjersetet. Den generøse dimensjonen på sengen forklarer hvorfor det er uvanlig langt frem til frontruten fra førersetet.

Smart med to sluk

Baderommet har separat dusjkabinett og plass nok til både folk og det man behøver. Håndkleholdere, skap for shampo og såpe finnes på veggen og under vasken. Belysningen betjenes med en enkelt bryter som også barn rekker opp til.

Badet har to sluk. Erfarne bobileiere som vet at bilen ikke alltid står parkert slik at vannet renner ut, vil sette pris på de to slukene. Det fordobler muligheten till å få vannet vekk.

Sittegruppen er ikke like bekvem som kvalitetsinntrykk for øvrig. Seteryggen er for bratt og gir ikke god støtte for korsryggen.

SOVEROM: Sengene kan gjøres om til en dobbeltseng. Under venstre seng foran ligger garderoben.
SOVEROM: Sengene kan gjøres om til en dobbeltseng. Under venstre seng foran ligger garderoben. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Det er i tillegg en høydeforskjell på 12-15 centimeter mellom forsetene og vinkelsofaen.

"Vil ha"-følelse

Varmen er luftbåren og går i slanger fra varmeapparatet og distribueres med en vifte som sender den oppvarmede luften ut via strategisk plasserte ventiler.

Bilen vanntanker, batteri og ladere ligger frostsikkert i rommet under gulvet.

SLUK: To sluk i baderomsgulvet gjør at man lett får vekk vannet dersom man har parkert slik at gulvet heller i en retning.
SLUK: To sluk i baderomsgulvet gjør at man lett får vekk vannet dersom man har parkert slik at gulvet heller i en retning. Foto: Anders Wallsten

Da jeg setter fra meg bilen er det ikke uten en viss "vil ha"-følelse. Den sjarmerer med sin kvalitetsfølelse i oppholdsrom. Den er også forbløffende stillegående og har akkurat passe størrelse.

Den blir ikke vanskelig å manøvrere i gamle landsbyer med trange gater i Europa. Men den er heller ikke så liten at man må trekke ut dersom noen skal bruke kjøkkenet. Det skyldes smarte designere og funksjonell innredning. Egenskaper som det er lett å like.

Tekniske data

Eura Mobil Integra Style 700 EB

Pris: Fra 842 000 kroner

Garanti: 6 år

SENKESENG: Den store sengen foran viser hvorfor frontruten har bratt vinkel. Her kan man lese en avis uten å skalle i taket.
SENKESENG: Den store sengen foran viser hvorfor frontruten har bratt vinkel. Her kan man lese en avis uten å skalle i taket. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Chassis: Fiat

Motor: 130 hk MultiJet 4-sylindret diesel

L/B/H: 7,49/2,30/2,99 meter

Totalvekt: 4500 kg

Egenvekt: Ca 3240 kg

Antall passasjerer: 4

Antall senger: 4

Les også:

Adria Sonic - her får man luksusfølelsen

Kjøpe brukt bobil? Les dette først

Genial bobil som ikke koster skjorta

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også