Fuktsikker bobil? Det dreier seg om en ny bygge- og isoleringsmetode, kalt Long Life Technology. Alt tremateriale i gulv, vegger og tak er fjernet og erstattet med polyuretan. I stedet for den tradisjonelle metoden med å bruke styropor til å isolere, benytter LMC (Lord Münsterland Caravan) fuktresistent XPS-skum.

Nye aluminiumsprofiler har bedret forseglingen mellom vegger og tak, og har i tillegg gitt noe vektbesparelse. Glassfibertaket skal beskytte effektivt mot hagl, og basen har glassfiberlaminat.

Dersom byggemetoden holder hva den lover, bør det påvirke annenhåndsverdien i positiv retning. Det bør imidlertid påpekes at byggeteknikken ikke omfatter alkovemodellene.

Ikke mye bling-bling

Men nå skal det ikke handle om alkove, men den knapt seks meter korte, helintegrerte Explorer II Liberty 595, der utstyrsnivået er høyt - en del er ekstrautstyr.

Vi noterer oss 130 hk under panseret, ryggekamera med monitor på syv tommer, ALC (Automatic Level Controller, fjæringssystem), ESP med Traction Plus, cruisekontroll og doble kollisjonsputer.

Innvendig er det estetisk balansert, mer propert enn bling-bling. Passasjen mellom førerhus og bodelen er veldig bra takket være det lille bordet - når ekstraplaten er felt inn - vel og merke.

Dessverre er nivåforskjellen mellom førerhus og bodelen ikke optimal, sett fra bodelens perpektiv. Vi setter oss ned i sofaen og noterer oss at ergonomien er helt ok.

Les flere førsteinntrykk og prøvekjøringer på Allt om Husvagn & Camping

LMC=

BRA KOMFORT: Sittegruppen har bra komfort, og bordet kan forlenges med en underliggende og fremvippbar ekstraplate som kan skimtes på bildet. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping

LMC=

ROMMELIGE SKUFFER: Kjøkkenet har store og rommelige skuffer, men vi savner en nettingkurv. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping

LMC=

DOBBELTSENGER X2: Doble dobbeltsenger i en bobil på seks meter er sannelig ikke å forakte. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping

LMC=

TRANGT - MEN IKKE I DUSJEN: Baderommet er godt utstyrt og plassen i dusjen god. Det samme kan ikke sies om benplassen for den som sitter på toalettet. Og vi måtte jammen lete en stund etter dorullen. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping

Ved inngangen sitter en røykvarsler, men vi leter forgjeves etter slukningsapparatet.

Kontrollpanelet er beskyttet av plexiglass. Ytterdøren har myggnett, og det finnes knagger som man kan henge ytterklærne på.

Kjøkkenavdelingen er lys, skuffene har soft-close-funksjon og når det gjelder størrelse så svelger de unna kasseroller og matvarer uten problemer. Vi savner imidlertid en nettingkurv eller lignende. Kjøl/frys-en er gigantisk (190 liter totalt, der 33 liter er fryser). Sprutplate, avtrekksvifte, 12- og 230-uttak er bra, men plassen i overskapene er liten.

Med tanke på at Explorer II Liberty 595 er kortere enn seks meter virker det nesten i overkant luksuriøst at den har to dobbeltsenger.

Den fastmonterte sengen (192/132 cm), som er noe smalere i fotenden, befinner seg lengst bak, mens den senkbare sengen over hytta måler 195 x 143 cm. En kjapp test avslører god komfort.

I stedet for vribare spotter, finnes en dioderekke bak. Bra eller dårlig? Det er nok en smakssak.

Bra er det derimot at man kan betjene alt lys fra sengen. Da slipper man å stå opp for å slå av lyset rundt i bobilen. Et 230-uttak er også innen rekkevidde.

Hvor er dorullen?

I baderommet finner vi både plusser og minuser. Minus for den trange benplassen når toalettet benyttes. Da er det bedre plass i dusjkabinettet.

Utstyrsnivået er ellers bra med knagger, takluke, 230-uttak, doble speil, lysbryter i barnevennlig høyde, kopper for tannbørstene, samt oppbevaringsskap både ved siden av og under vasken.

Plasseringen av toalettpapirholderen er dog merkelig. Den er plassert bak toalettet.

Klærne kan pakkes i seks overskap som har luftspalter. Garderobeskapet (84/46/50 cm, høyde/bredde/dybde) har automatisk belysning og et oppbevaringsrom for duker eller lignende finner vi under kjøleskapet.

Den ytre lasteluken måler 70 x 64 centimeter, og innenfor deler bagasjen plassen med den store Truma-berederen.

Rammeforsterkning sørger for at bilen greier 250 kilo med last. En LED-stavlampe er på plass. Og løsningen med 230-varmekabelen er kanskje ikke så dumt i et nordisk klima?

Skinner med lastebøyler som holder lasten på plass, finnes også.

LMC har også et ess i ermet som ikke er synlig for det blotte øyet. Og da tenker vi ikke på den tidligere nevnte konstruksjonen, men den vannbårne gulvvarmen. Velutstyrt? Ja visst.

Tekniske fakta

LMC Explorer II Liberty 595

Pris: Fra 670 000 for toliters motor med 115 hk. Pluss 20 500 for 2,3-liter med 130 hk. Bilen vi kjørte hadde Heki takluke, myggnettsdør, støtteben, batteri i boavdelingen (95 Ah), fjernkontroll til utvendig lampe, opplegg for radio med høyttalere, sensor for utetemperatur, stavlampe LED, AC (førerhus) blant annet

Chassis: Fiat Ducato 2,3-liter 130 hk

L/B/H: 599/232/270 cm

Totalvekt: 3500 kilo

Egenvekt: 2740 kilo

Antall belteplasser: 4

Antall soveplasser: 4

=

PLANSKISSE LMC EXPLORER II LIBERTY 595

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!