Men nye materialer både i tekstiler og møbler har Niesmann+Bischoff gitt Flair 800 en oppfriskning som øker valgfriheten for deg som liker mange alternativer å velge blant. Her finnes et utall muligheter til å kombinere farger og materialer. Vi snakker om nesten 500 varianter. Her kan du skreddersy din egen luksus.

Den store bobilen er nesten ni meter lang, knapt 2,5 meter bred og mer enn tre meter høy, med en totalvekt på nesten syv tonn. Det finnes alternativer på 7,2 og 7,4 tonn.

Tilpasser seg kjørestilen

Flair 800 drives av en 3.0-liters dieselmotor med 177 hestekrefter, som jobber sammen med en eletronisk styrt manuell girkasse som Iveco kaller Agile. Gjenskapt i en Fiat-basert bobil kan den betegnes som en manuell girkasse med automatisk utveksling. Teknikken er adaptiv og tilpasser seg sjåfør og kjørestil, slik at den ved rolig landeveiskjøring legger seg på drivstoffbesparende, høy utveksling.

Ved bykjøring eller raskere kjøring, ligger den lengre på hvert gir og utnytter i stedet motorens dreiemoment.

Lett svevende følelse

Luftfjæringen gir myk gange. Det medfører litt krenging i svingene, men til gjengjeldt merker man knapt hullete asfalt. Komforten er veldig bra, ikke minst fordi det er ganske stille i bilen. Det sørger god isolering og dobbelt gulv for.

Førerstolen har også luftfjæring, noe som bidrar til den lett svevende kjørefølelsen.

Les også: Førsteinntrykk Niesmann Arto 66 F

ENORMT UTVALG: Utvalget av tekstiler, farger og møbler er enormt. Uansett valg vil du antakelig stortrives. FOTO: Produsent

Vannbåren varme

Det er ikke bare rattet som er kledd i skinn, men hele dashbordet. Bilen har plass til fire, det er sengeplass til fire og varmen kommer fra det vannbårne systemet.

Kjøkkenet har store skuffer med plass til kopper og kar, og selve kjøkkenbenken er laget av et sammenpresset plastmateriale som føles som granitt.

Baderommet er like bredt som bilen, soverommet domineres av en seng i midten med skap for sengetøy ved fotenden og garderobeskap i andre enden. Under sengen finnes en stor og opplyst lagringsplass med dører på begge sider.

Bilens grunnpris er 1 464 900 kroner, men utstyrt med komfort- og multimediapakke, samt den nevnte luftfjæringen, blir prisen høyere. For de største modellene med mye utstyr må du regne med å punge ut rett over to millioner kroner.

KLAR FOR LANGTUR: En stor og herlig bil. Her har du ingen problemer med å holde ut i timesvis bak rattet. FOTO: Produsent

Kjappe fakta

Pris fra: 1 464 900

Garanti: 5 år

Chassis: Iveco Daily 65 C 17

Motot: 3.0 diesel med 177 hk

L/B/H: 9,12 meter/2,93 meter/3,27 meter

Vekt: 6,7 tonn (7,2 og 7,4 tonn)

Antall passasjerer: 4

Antall senger: 4

Les også:

Førsteinntrykk: La Strada Avanti EB - Mye bobil for pengene

Prøvekjørt: Polar Grizzly - Bobilenes vinterkonge

Gedigen bobil for to- og firbente

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!