SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

KJØKKEN: To bluss holder til det meste av matretter. FOTO: Petter Handeland

- Volkswagen nektet oss å kjøre elgtest med Nanoq på lasteplanet!

Vi er på vei mot Hurdalssjøen sammen med svensken Ulf Sellgren i S.Karosser - et foretak som monterer spesialpåbygg på lette lastebiler og pickuper.

Og når man deler bil med høyt tyngdepunkt med en svenske, er det naturlig å komme inn på elgtesten, som jo en motorjournalist fra broderfolket gjorde verdensberømt da han sjokkerte tysk bilindustri da han veltet med en Mercedes-Benz A-klasse.

Isbjørn på lasteplanet

Vi kjører en VW Amarok Double Cab pickup. På lasteplanet hviler et bygg ved navn Polar Nanoq (inuittisk for "isbjørn"). En 650 kilo tung vinterisolert boenhet; 3,8 meter lang og drøye to meter bred, med stort sett alt du finner i en vanlig bobil.

Som for eksempel gasskomfyr, kjøleskap, toalett og dusj. Dusj utvendig kan du også få, og det høver seg kanskje en fisker og en jeger å dusje av seg bivirkningene etter dagens fangst i guds frie natur, og ikke i klemt inne i et klaustrofobisk baderom?

250 000 kroner koster herligheten i Norge. En stiv pris, vil nok mange mene. Men mye rimeligere enn en ny bobil, selvsagt. Og med den fordelen at du kan sette fra deg boenheten på fire bein, og bruke bilen fritt ved siden av.

Jegere og fiskere

Sellgren selger ikke mer enn 10-15 Nanoq til Norge i året. Stort sett til privatpersoner som driver med jakt og fiske. Man skulle kanskje tro at markedet var større i et land der gud og hvermann flyr rundt i kaki og veiver med børser og fiskestenger. Men en Nanoq har sine naturlige begrensninger.

Den ene er vekta. 650 kilo. Inkludert en gassflaske, men uten påfylling av maksimalt seksti liter vann. Det er bare VW Amarok og Ford Ranger som klarer å hanskes med dette uten problemer, i følge Sellgren. Andre pickuper må klare seg med det mindre bobygget Miki, som hverken har dusj eller toalett.

MOBILT HOVEDKVARTER: Med en pickup og en boenhet har du et perfekt mobilt utgangspunkt for jakt og fiske, eller andre typer naturopplevelser for den saks skyld. FOTO: Petter Handeland

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

TOALETT: Toalett er kjekt å ha når en fricamper. FOTO: Petter Handeland

Og når vi vet at det i 2012 ble solgt 723 Amarok og 249 Ford Ranger i Norge, sier det seg selv at markedet er begrenset.

Det andre er tradisjoner. Vi hørte med Vi Menns jakt- og fiskeansvarlige, Thor Olav Moen.

- Det er vanlig for jegere og fiskere å bo i hytter tilknyttet fangstområdet, eller eventuelt i telt. Og det er jo begrenset hvor du kan kjøre bil lovlig i Norge. En slik boløsning er nok mer interessant i land med friere regler for ferdsel med kjøretøy i naturen, som for eksempel Island og Canada.

Enkelte land viser større interesse. For eksempel så fikk Sellgren nylig en bestilling på ti Nanoq fra USA, der det jo er vanligere med kraftige pickuper med stor lastekapasitet.

Enkeltpersoner som jakter på annet enn fisk og fugler kan også utvise stor interesse. Dagen før vi møter Sellgren ble to Amarok pickuper med boenheter fra Polar stjålet fra parkeringsplassen til Kongsvinger Trafikkstasjon.

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

SALONG: Vi Menn Bobil i samtale med Ulf Sellgren (t.h.) i Nanoqs vesle salong. Salongen kan gjøres om til én sengeplass. FOTO: Petter Handeland

Har alt du trenger

La oss se på hva boenheten Nanoq tilbyr. Lista er lang. Den er for eksempel bygget for helårs bruk; vinterisolert, med andre ord, inklusive vannbåren gulvvarme og isolerte vann- og avløpstanker.

Kjøleskapet er på 80 liter, og toalettet er av samme typen kassett-toaletter du finner i vanlige bobiler. Led-lysene bruker lite batteri.

I senga er det greit med plass til to, og et stativ for en nittentommers TV er på plass. Det kan også lages en sengeplass der salongbordet vanligvis står. Men det optimale for Nanoq er nok to personer. Markiser er opsjon, og på taket kan du for eksempel ha kajakker.

Ulf Sellgren demonstrerer hvordan man tar Nanoq-bygget av pickupen, slik at bilen skal kunne brukes uten at boenheten er med. Ben felles ned, og det gjøres kvikt, ikke minst takket være at en erfaren bruker sparer tid ved hjelp av en drill, i stedet for å bruke muttertvingen som følger med.

Knapt et kvarter går, før Nanoq skilles fra Amarok. Boenheten står høyt på fire ben, men er stabil nok til å brukes uten velteangst.

- Men normalt så senker du bena en del hvis du skal bo slik en stund, for da blir det mer stabilt, forklarer Sellgren.

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

GREI SENG: Er du to meter lang vil du slite her, men for de fleste er alkovesengen i Nanoq grei nok. Du kan i 2014 også velge en løsning som gir to to meter lange enkeltsenger på langs. FOTO: Petter Handeland

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

DUSJ: Utvendig dusj er ekstrautstyr. FOTO: Petter Handeland

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

KJØLESKAP: Kjøleskapet er på 80 liter. FOTO: Petter Handeland

Tekniske fakta Polar Nanoq

Innvendig lengde: 3800 mm

Innvendig bredde: 1980 mm

Utvendig bredde: 2080 mm

Utvendig høyde: 2345 mm

Innvendig høyde: 1950 mm

Vekt (standard): 650 kg

Garderobe: 1

Kjøleskap: 80 liter

Koking: Gassbluss x2

Ferskvannstank: 60 liter

Gråvannstank: 45 liter

Varmtvannsbereder: Ja

Toalett: Thetford C200CS

Dusj: Opsjon

Dusj utvendig: Opsjon (3750 kroner)

Radio/CD/DVD: Opsjon

19" LCD-TV: Opsjon

Markise: Opsjon (11 100 kroner)

Pris: 250 000 kroner

Polar Nanoq og den enklere Polar Miki (175 000 kroner) produseres begge av S-Karosser på oppdrag for Polarvagnen. S-karosser har også sin egen serie med boenheter til pickup, kalt Easy Campers, men disse er i prinsippet de samme boenhetene som Nanoq og Miki. Etter at denne reportasjen ble gjort er gulvbredden øket med 70 millimeter, og du kan velge en sengeløsning som passer bedre for to voksne menn.

Nettsider: www.skarosser.se

SO Kaross AB, pickup bobil, bobil, amarok,=

TRYGG: VW Amarok kjører greit selv med en 650 kilo tung boenhet ""på ryggen"". FOTO: Petter Handeland

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!