Bobil:

Supre bobiler for barnefamilien

Barnefamiliene er en viktig målgruppe for alkovebilene. Vi tester og sammenligner to potensielle storselgere - Sun Living Lido A49 DP mot Carado A461.

Sist oppdatert

Carado A461

CIRKAPRIS: Grunnpris Ca 573 000,-

testet bobil ca. 658 800,- (Se ekstrautstyr)

CHASSIS: Fiat høyrammeschassis

med bred sporvidde.

AKSELAVSTAND: 403,5 cm

MOTOR: Fiat Ducato 2,3 liters

Multi-Jet (130 hestekrefter)

SVINGRADIUS: 14,3 meter

MAKS TILHENGERVEKT: 2000 kg

KAROSSERI/ISOLERING (TAK/

VEGG/GULV): Glassfiberarmert plast (tak), glatte aluminiumplater (vegger),

34/34/41 mm

DEKK: Continental Vanco Camper 215/70R, 15CP 109R, belastning:

1030 kg. Hastighet: 170 km/t.

RESERVEHJUL: Nei

GARANTIER: To års bilgaranti,

fem års tetthetsgaranti

FØRERKORTKLASSE: B

ANTALL PASSASJERER: 4–6

MÅL OG VEKT

TOTALVEKT: 3500 kg

DRIFTSVEKT: 2890 kg

MAKS LAST: 610 kg

GRUNNUTRUSTNING, FUNKSJONSNORM: 140 kg

PERSONLIG UTSTYR: 10 kg

YTTERLIGERE LASTEVEKT TIL

DISPOSISJON: 45 kg

YTRE MÅL TOTALT (l/b/h):

723/232/310 centimeter

INDRE MÅL TOTALT (l/b/h):

585/217/195 centimeter

UTSTYR

››› FERSKVANN: 102 liter

››› AVLØP: 92 liter

››› TOALETT/VENTILASJON:

Thetford, vridbar el-spyling, takluke

VARME: Truma 6E Combi

GULVVARME: Ja, elektrisk

ELPATRON: Ja

VENTILASJON: Åtte vinduer som kan åpnes, fire takluker,

et takvindu, en takventil

KJØKKENVENTILASJON:

Åpningsbart vindu, takluke

VARMTVANN: Ja

DUSJ: Ja

TV-ANTENNE: Forberedt

PROPANROM: 2xP11 w(1xP11 inkludert)

SLANGEBRUDDVENTIL: Ja

JORDFEILBRYTER: Ja

BRANNSLUKKER: Ja (påbudt)

UTV. 12/230-UTTAK: Nei

EKSTRAUTSTYR: 130 hester, elektrisk gulvvarme, isolert oppvarmet spillvannstank,

sikkerhetspakke, kabelforberedt tv, stor kjøl/frys, Truma Combi 6 med elpatron,

kabelforberedt ryggekamera m.m.

På veien/oppstilling

Jeg blir overrasket over hvor fint begge bilene oppfører seg. Den forventede vinglingen og vindfølsomheten er slett ikke slik jeg trodde, og ved dieselpumpa blir jeg igjen positivt overrasket. Alkovebilen drikker bare marginalt mer drivstoff enn en bobil uten alkove. Begge bilene er bygd på Fiat Ducato, har manuell sekstrinns girkasse og 130 hesters motorer. I Sun Living titter jeg inn i et kjøleskap der jeg i Carado ser veien skrått bakover til høyre. Ingen av bilene har bakvindu, så det som skjer bak må du kontrollere med sidespeilene. Stolene er hev- og senkbare, men mangler justering i korsryggen. I begge bilene kan rattet justeres i høyde og lengde. Fjæringskomforten er jevngod, og det samme er støynivået. Følelsen i styring og bremseeffekt er nærmest identisk, for det er jo akkurat samme chassiser. Svingradiusen er den samme. Det som skiller dem er sikten, og bare Carado har antispinn (ASR) og hill holder (hindrer rulling bakover i motbakker).

Du finner flere tester på Allt om Husvagn & Camping

Sikkerhet

Kollisjonspute for fører og passasjer, samt trepunktsbelter også i sittegruppens framovervendte sofa. Der er bilene like, men det er også nesten alt som kan noteres i sikkerhetsrunden. Det finnes verken antispinn (ESP), brannslukker, gassalarm, brannvarsler, eller barnesikre stikkontakter i noen av bilene. Det er fallvern i alkovesengen. I Carado finnes slikt også i taksengen. I Sun Living finnes også et sprut- eller vindvern på blussene som skjerm mot inngangsdøren. Kontrollpanelet sitter over inngangsdøren i begge bilene, godt unna barnefingrer. Men i Carado sitter gasskranene i perfekt høyde for en nysgjerrig treåring, nemlig foran på kjøkkenbenken. Det finnes definitivt bedre plasseringer. Jordfeilbryter på sterkstrømmen finnes både hos Carado og Sun Living, og takk for det. Ingen bra runde for noen av bilene, verken for voksen eller barn.

Boteknikk/utstyr

Dette er biler som selges til ganske beskjedne priser. Det klarer de takket være enklere utstyrsnivå og velprøvd teknikk. Her er det ingenting fra produsentenes utviklingsavdelinger, men snarere fra eldre varelager. Det gjør ikke bilene dårligere, men du får ingen innovativ følelse. For eksempel må man passe på å ha med seg fyrstikker eller lighter for å tenne gassblusset. Kjøleskapet er unntaket: De kan du stille på nivå A, noe som gjør at de automatisk velger egnet energi for å produsere kulde fra: strøm, batteri eller gass. Varmeapparatene har også el-patroner, og i bilene finnes det gulvvarme når du er koblet til 230 V. De elektrisk styrte trappetrinnene må også settes på teknikkontoen, men deretter er det helt slutt. Begge har elektriske vindusheiser og elektriske oppvarmede sidespeil, men det burde være en selvfølge. Carado får pluss for antispinn (ASR) og hill holder. Ryggekamera, radio med GPS, parkeringsvarsler og sentrallås på alle dørene og lukene er eksempler fra listen over ekstrautstyr, eller som kan kjøpes på ettermarkedet. Self lock eller soft close er eksempler på ting som heller ikke finnes.

Varme, vann, ventilasjon

Dette er biler som i første rekke er ment å rulle på markeder hvor vinteren ikke er like lang og kald som her i Norden. Derfor er det lagt ned mye energi på å slippe ut varme, og man har også utstyrt bilene med skikkelige cirka 100 liters ferskvannstanker. I Sun Living kommer varmen fra et 4 kW varmeapparat – kanskje litt spedt for en så stor bil, men under de milde nettene vi hadde bilene (ca. 10 °C) var dette mer enn nok. Men en liten kommentar om gardinen som skiller førerhytta og boenheten i Sun Living: Den er veldig tynn, og den når ikke ned til gulvet; egenskaper som kan gi skikkelig trekk en kald vinternatt. Tilsvarende gardin i Carado henger litt nærmere ytterveggene, men er for øvrig ganske lik. Heller Carado-bilen kan derfor bedømmes som en fullutstyrt vinterbil, men her finnes det i hvert fall litt mer effekt i Truma-apparatet; 6 KW. Sju vinduer som kan åpnes og fem takluker og luftespalter ved sittegruppen og rundt alkoven, samt dobbeltseng gir Sun Living en god karakter når det gjelder luftsirkulasjon. Det er litt dårligere sirkulasjon og varmedistribusjon i Carado, med dårligere avstander rundt alkove- og hovedsengene. Tankene for både fersk- og avløpsvann er like – cirka 90 liter avløpsvann og litt større tanker for ferskvann i begge.

Kjøkken/oppvask

 Lange, store kjøkkenbenker, overdimensjonerte dype skap og masser av utstyr? Nei, vi snakker ikke om kjøkkenløsningene i Sun Living og Carado. Greit, begge har store AES-kjøleskap med separat fryser (Carado/ Thetford 167/29 liter og Sun Living/Dometic 160/30 liter), romslige overskap og doble 230-uttak.

BRA KJØKKEN: Kjøkkenet i Carado har den største benkeflaten, men ingen skikkelig arbeidsflate.
BRA KJØKKEN: Kjøkkenet i Carado har den største benkeflaten, men ingen skikkelig arbeidsflate. Foto: Allt om husvagn&camping

Vi plusser på med bestikkskuff, søppeldunk og greit med plass ved kjøkkenbenken for Carado. Her er det trangt hos Sun Living. Der må du bruke dekselplatene for å få godt med arbeidsflater. Men så er det stopp, og det gjelder begge to. Her finnes det ikke vifte, krydderhylle, skjærefjøl eller finurlige skuffer. I begge bobilene må vi dessuten ned på knærne for å komme til de fleste av matvarene i matskapet. Upraktisk. Carado har den beste belysningen, men hvorfor sitter gassreguleringen lett tilgjengelig i barnevennlig høyde i en bobil tiltenkt familie med småbarn?

Samvær/sittegruppe

Sosialt samvær i bobiler er noe vi sjelden får anledning til å skrive noe positivt om. Som oftest er det trangt, og det er nesten alltid så som så med sittekomforten. Men det finnes unntak, og to av dem finnes nettopp i denne testen. Først og fremst er komforten god, med et ekstra lite pluss for god korsryggstøtte. Men det er ikke bare sittekomforten som trekker opp totalkarakteren. I begge bobilene er plassen når man skal spise eksemplarisk. Det at fire voksne kan spise sammen uten at det blir trangt gir oss god grunn til å understreke ordet samvær. Carado har dessuten et ekstra ess i ermet. Der har nemlig barna en egen spiseplass. Begge bilene har fire plasser med belter i sittegruppen, justerbare nakkestøtter, perfekt sittedybde (45 centimeter, noe som er nøyaktig hva myndighetene anbefaler), vendbare spotlights, takvindu og 230 V uttak under sofabordet. Skal vi være pirkete, går det ikke an å snu på noen av stolene bak. Dette fører igjen til at bare halvparten av dem som sitter, får gode plasser når det er tid for å se på tv.

Soverom/sengeløsning

Sun Living Lido A49 DP

CIRKAPRIS: Ca 680 000,-

testet bobil ca. 683 000,-

tekstilpakke og koppholder

CHASSIS: Fiat 35L

AKSELAVSTAND: 403 centimeter

MOTOR: Fiat Ducato, 2,3 Multi-Jet,

130 hester

SVINGRADIUS: 14,3 meter

MAKS TILHENGERVEKT: 2000 kg

KAROSSERI/ISOLERING:

Glassfiberarmert plast hele veien

DEKK: Continental Vanco Camper 215/70R, 15CP 109R belastning:

1030 kg. Hastighet: 170 km/t.

RESERVEHJUL: Nei,

men dekkreparasjons-sett

GARANTIER: To års bilgaranti,

fem års tetthetsgaranti

FØRERKORTKLASSE: B

ANTALL PASSASJERER: 5

MÅL OG VEKT

TOTALVEKT: 3500 kg

DRIFTSVEKT: 3005 kg

MAKS LAST: 495 kg

GRUNNUTRUSTNING, FUNKSJONSNORM: 140 kg

PERSONLIG UTSTYR: 10 kg

YTTERLIGERE LASTEVEKT TIL

DISPOSISJON: 120 kilo

››› YTRE MÅL TOTALT (LENGDE/

BREDDE/HØYDE): 723/233/307 centimeter

INDRE MÅL TOTALT (LENGDE/

BREDDE/HØYDE): 620/219/210 centimeter

UTSTYR

FERSKVANN: 90 liter

AVLØP: 85 liter

TOALETT/VENTILASJON:

Thetford, el-patron, takvindu

VARME: Truma 4E Combi

GULVVARME: Ja, elektrisk

ELPATRON: Ja

VENTILASJON:

Sju åpningsbarevindu, fem takvindu

KJØKKENVENTILASJON:

Åpningsbart vindu, takvindu

VARMTVANN: Ja

DUSJ: Ja

TV-ANTENNE/RADIO: Nei/Nei

PROPANROM: 2xP11 (1xP11 inkludert)

SLANGEBRUDDVENTIL: Ja

JORDFEILBRYTER: Ja

BRANNSLUKKER: Ja (påbudt)

UTV. 12/230-UTTAK: Nei

EKSTRAUTSTYR: Gulvvarme standard, elpatron i varmeapparat,

oppvarmet spillvannstank, AC på motor og cruisekontroll

samt kollisjonspute for passasjerer kommer fra 2015 på alle

Sun Living-biler, unntatt gulvvarme i Flex.

Mellomstore bobiler som har fire faste soveplasser med taksenger er mer en regel enn unntak. Så her er det ikke noe nytt under solen. Men i motsetning til de fleste hel- eller halvintegrerte bobilene har disse to alkovemodellene rikelig med plass i sittegruppene, og dermed trylles det fram ytterligere to soveplasser. Men det bør også bemerkes at brukervennligheten langt fra er optimal. I Sun Living er det trangt, kronglete og smalt å komme opp av den tverrstilte dobbeltsengen som er uvanlig høy på grunn av den store garasjen (115 centimeter). Det er heller ikke enkelt å komme opp/ned til alkoven til tross for trappetrinnene. Carado har en fleksibel løsning i akterpartiet. Med nedfellbar køyeløsning (210x85 og 210x80 centimeter) minner den om et slags barnerom. Det finnes leselampe og vindu som kan åpnes, og den øvre sengen er i likhet med alkovene utstyrt med fallvern. Her har Sun Living en bedre belysning med vendbare spotter. Ser vi på bulen i frontpartiet er begge utstyrt med varmedyser, noe som er fint. Ulempen med denne typen planløsninger er at det blir ganske mye klatring. Fire faste senger og to oppredbare i mellomstore bobiler er bedre enn bra. Dessverre er disse planløsningene ikke særlig brukervennlige. Å komme i seng krever at man er frisk og rask.

Dusj,vask og WC

Det å gå inn på baderommet i disse to bobilene er som å besøke to ulike verdener. I Sun Living er det godt med plass. Hos Carado er det helt omvendt. Men til sistnevntes forsvar kan vi si at den har mange av detaljene som vi har på testskjemaets sjekkliste. Trerist i dusjkabinettet, tre håndkleholdere, dorullholder, takluke og lysbryter i barnevennlig høyde. Men hvor fint dette enn høres ut, kan vi ikke se bort fra at det blir klaustrofobisk trangt. Oppbevaringsplassen er middels. Sun Living har akkurat som konkurrenten integrert dusjkabinett, men også noen feilskjær, som en lysbryter på halvannen meters høyde. Skulle ikke dette være en bobil som henvender seg til barnefamilier? En nivåforskjell fra gulvet i boenheten på nesten to desimeter og ett eneste minimalt speil gir heller ingen plusspoeng.

Bagasjeplass/lasterom

 Garderobeskapet i Carado måler 105/53/51 centimeter (hengehøyde/ bredde/dybde) og har lys. Det finnes fire store og romslige overskap, men ingen av dem er utstyrt med mellomlister. Det er plass under sitteputene og under den ene sofaen, noe som er bra når man skal pakke. Kleskroker finnes på inngangsdøra og i tilknytning til baderommet. Den ytre lasteluka måler 70x125 centimeter. Her finner du lastekroker som er festet på skinner, samt varmedyse, men ikke belysning. Jo forresten, hvis vi løfter opp den nederste senga kan vi benytte oss av leselampa som belysning. Da øker i tillegg høyden i garasjen noe som gir plass til for eksempel sykler. Garderobeskapet i Sun Living har ikke belysning, men til gjengjeld er det litt større (143/50/59 centimeter). Her finner du tre likeverdige overskap samt tøylomme (for småsaker som nøkler og slikt) og et oppbevaringsrom ved inngangen. Du har lasteluker på begge sider, og de måler 80x120 centimeter. I motsetning til Carado har Sun Living mer en garasje enn lasterom. Her er det lastekroker på faste steder, samt varmedyser, men heller ikke her er det belysning.

BRA MED PLASS: Lasterommet i Carado.
BRA MED PLASS: Lasterommet i Carado. Foto: Allt om husvagn&camping

Brukervennlighet/helhetsinntrykk

Dette er prispressende biler med fokus på mange senger og store oppbevaringsrom. Det er ikke satset på ny teknikk som finnes på markedet. Et eksempel på besparelser er gassblussene, som må tennes med fyrstikker eller lighter. I kjøkkenbenken er det dype skap i stedet for skuffer, og bilene har verken sykkel- eller reservehjulsstativ. Men de fungerer greit, og kan du gi avkall på en del moderne tilbehør, har bilene mye å gi. De er overraskende gode på veien, og naturligvis er det fint med en alkove for barna. Totalt sett kommer vi fram til at Carado er den som helhetlig sett virker mest brukervennlig og gjennomtenkt. Den har bedre kjøresikkerhet, bedre sikt både for fører og passasjerer, og den er en anelse mer fleksibel, med garasje eller sju senger.

DOMMERNE: Torbjörn Stålhagen (t.v.) og Anders Wallsten feller dommen over alkovebilene. De endte egentlig opp med hver sin favoritt, men var også enige om at Carado alt i alt virker mest brukervennlig og gjennomtenkt.
DOMMERNE: Torbjörn Stålhagen (t.v.) og Anders Wallsten feller dommen over alkovebilene. De endte egentlig opp med hver sin favoritt, men var også enige om at Carado alt i alt virker mest brukervennlig og gjennomtenkt. Foto: Allt om husvagn&camping

Denne saken ble første gang publisert 02/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også