Dyr versus rimelig bobil

Ser du forskjellen på dyr og billig bobil?

Disse bobilene selges det mest av i Norge.

Pluss ikon
DYR VS. RIMELIG: Til venstre er salongen i en Carthago Chic C-Line til cirka 1,3 millioner kroner, til høyre ditto i en Weinsberg CaraHome til cirka 600 000 kroner.
DYR VS. RIMELIG: Til venstre er salongen i en Carthago Chic C-Line til cirka 1,3 millioner kroner, til høyre ditto i en Weinsberg CaraHome til cirka 600 000 kroner.
Sist oppdatert
BADER I LUKSUS: Brukerne av baderommet i en Concorde Charisma til rundt to millioner kroner bader i luksus. Men badet i en svært mye rimeligere Sunlight gjør jo også jobben.
BADER I LUKSUS: Brukerne av baderommet i en Concorde Charisma til rundt to millioner kroner bader i luksus. Men badet i en svært mye rimeligere Sunlight gjør jo også jobben.

Hva skiller primært en premium bobil fra en rimelig innstegsbobil? Svaret er bedre byggematerialer, høyere byggekvalitet, mer komfort, mer utstyr – og gjerne Alde-varme i dobbeltgulv. Dessuten er knapt noen bobil i premiumklassen under syv meter; som regel snakker vi om større helintegrerte bobiler og digre linere.

Askjems Camping-Center selger bobiler av alle slag. Salgssjef Fred Karlsen svarer dette, når vi spør ham om hva han mener er den vesentligste forskjellen på en innstegsbobil og en premium bobil.

– Den typiske innstegsbilen, som for eksempel Sunlight, er en nøktern bobil med begrensede valgmuligheter på utstyr. Ofte leveres den som standard med en grei utstyrspakke, men mangler de ekstra detaljene, og kan nok på mange virke litt traust. Men kvaliteten på disse bobilene kan være svært god. En premiummodell har som regel mange valgmuligheter på utstyr og stoffer, topp finish med eksklusive detaljer, og generelt høy kvalitet.

Høyere byggekvalitet er også et resultat av at produsenten benytter seg av materialer i bedre kvaliteter enn ellers, og bruker lenger tid på å skru sammen bobilene.

En annen ting er chassiset. Det er selvsagt forskjell på et Fiat-chassis og Mercedes- eller Iveco-chassis. For ikke å snakke om lastebil-chassisene de store såkalte linerne bygges på.

Stadig flere bobiler bygges for øvrig på såkalt AL-KO-chassis, som blant annet gir større lastekapasitet, lavere tyngdepunkt og lengre levetid (helgalvanisert).

Hva bør du velge?

Men så til «tusenkronersspørsmålet»: hva bør du kjøpe om du har 600 000 kroner til rådighet? En ny innstegs- eller mellomklassemodell, eller en noen år gammel premium bobil? Fred Karlsen hos Askjems svarer:

– I valget mellom en 4-5 år gammel premiummodell og en ny Sunlight ser vi at mange velger det første. Da får man høy komfort, flott utseende og ikke minst imaget det er å eie og kjøre en slik bobil. Men innstegsmodellen velges ofte av førstegangskunden.

I Norge selges det klart mest bobiler fra mellomklassen, men innstegsmodellene, som gjerne gir deg alt du trenger for å nyte bobillivet, går også godt.

Blant premiummerkene er Carthago i dag i en særstilling her på berget, i følge salgsstatistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

KLASSEFORSKJELL: Til venste er sengene i en Carthago C-Tourer I til cirka én million kroner, til høyre sengene i en Sunlight T66 til cirka 550 000 kroner.
KLASSEFORSKJELL: Til venste er sengene i en Carthago C-Tourer I til cirka én million kroner, til høyre sengene i en Sunlight T66 til cirka 550 000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også