TEST: Alko Comfort Suspension

Detaljen som gir bobilen mer kjørekomfort

Vil du ha en hyggeligere kjøreopplevelse i bobilen?

Pluss ikon
TEST: Vi har testet fjærbeinet Alko Comfort Suspension (ACS). FOTO: Torbjörn Stålenhag
TEST: Vi har testet fjærbeinet Alko Comfort Suspension (ACS). FOTO: Torbjörn Stålenhag Foto:
Sist oppdatert

Fjærbein

Fjærbein er den enheten som består av en sammenbygd spiralfjær og en støtdemper. Spiralfjæren sørger for at bilen fjærer når den kjører ned i groper eller over små humper. Støtdemperen gjør at denne bevegelsen dempes og skaper en treghet i bevegelsen. Med for liten eller tynn fjær «bånner» karosseriet, og chassiset dunker mot gummiputene som er montert for å verne chassiset mot harde slag. Med ødelagte støtdempere stopper ikke bilen å gynge, bevegelsen stopper langsomt, og gjør kjøreturen til en gyngende opplevelse.

Originalfjæringen på en bobil er tilpasset varebilbruk – det vil si med den opprinnelige originalhytta og forskjellige lastevekter. Fullastet noen ganger og tom eller nesten tom iblant.

En helintegrert bobil går de facto nesten alltid som en transportbil med full last. Veiinger viser at helintegrerte bobiler veldig ofte ligger på maksimal forakselbelastning allerede før ferieutstyret er pakket inn.

Fronten heves

Vi har testet fjærbeinet Alko Comfort Suspension (ACS)som kompenserer for dette. Det er bygget for å takle belastningen med en bevegelsesservo, noe som gir langt bedre kjørekomfort. Spiralfjærene er litt tykkere enn originalfjærene, men det meste av utviklingsarbeidet har skjedd i støtdemperen som er optimert for å klare de spesielle vektforholdene til helintegrerte bobiler.

På en helintegrert bobil på lett chassis heves fronten cirka 2,5 centimeter, og litt mer på en bobil på tungt chassis (sammenlignet med Fiats originalfjærer og fullt forakseltrykk).

Du finner flere tester og prøvekjøringer på Allt om husvagn & camping

Betydelig mykere

Med ACS på bobilen får du dermed en hyggeligere kjøreopplevelse. Gangen blir betydelig mykere. Vi merker det over broskjøter og i asfaltsprekker. De små harde støtene absorberes betydelig bedre. Og som en bonus oppleves kjøringen som stillere. I tillegg til at du får en finere tur, føles også bilen mer stabil. Som fører opplever man å ha bedre kontroll. Man slipper følelsen av at fjæringen «bånner», og at bilen kun fjærer på dekkene.

ACS finnes fra før både til Fiat Ducato ”Light” med maks 1850 kilo vekt på forakslingen, og til «Heavy» med maks 2,1 tonns forakseltrykk. Den som vil ettermontere den nye frontfjæringen fra Alko må betale fra omkring 16 000 kroner (i Sverige). Det inkluderer fjærbein og installasjonen, samt en hjul- og lysjustering som trengs etter byttet. Betydelig billigere blir det om du bestiller ACS til en fabrikkny bobil.

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også