Saab PhoeniX

Saabs fremtid

PhoeniX-konseptet viser veien framover for Saab. Kommer svenskene over kneika, ser den bra ut.

Publisert Oppdatert

Saab markerer sitt første år uten GM med PhoeniX. Mye bedre enn en kake med ett lys på.

Med et snev av ironi har PhoeniX fått navnet til den mytiske fuglen som steg opp fra asken, med en stor bokstav som henspiller på Saabs 'X' 4WD-system.

Jobben er gjort av designsjef Jason Castriota, og er inspirert av Saabs og Castriotas historie, og viktigst av alt; deres felles fremtid.

EKSTREM: Luftmotstanden er svært lav. Hekken er inspirert av både fordums Saab-modeller og designerens fortid i Ferrari. FOTO: Saab

EKSTREM: Luftmotstanden er svært lav. Hekken er inspirert av både fordums Saab-modeller og designerens fortid i Ferrari. FOTO: Saab

Her må vi nesten legge et viktige ord: Mulige fremtid. For i disse dager kommer stadig nye rapporter om manglende betalingsdyktighet i Saab. Så ille er det blitt at viktige underleverandører ikke har fått betalt, og derfor har stoppet leveringene.

Det har i sin tur ført til at Saab har måttet stoppe produksjonen. Svenske økonomikommentatorer med inngående kjennskap til selskapet er usikre på om Saab greier seg.

Hint til ny 9-3

Designen av fronten, med overlappende panser og brede hjulbuer er svært nær formen på neste års helt nye Saab 9-3 (les om dagens versjon her ). PhoeniX' Cd-verdi er bare 0,25, mens kraften på forhjulene kommer fra en 200-hesters versjon av Minis 1,6 liters turbomotor.

NOSTALGI: Den gamle Saab-logoen på rattet. Dette liker vi. FOTO: Saab

NOSTALGI: Den gamle Saab-logoen på rattet. Dette liker vi. FOTO: Saab

Produksjonsbilen vil ha denne motoren som valgmulighet samt konseptbilens hybride firehjulsdrift som driver bakhjulene elektrisk.

Førermiljøet er også ment å gå i produksjon. Her finnes det en nettilkoblet pekeskjerm som kjører Android, som betyr at bilen kan tilpasses føreren og bli oppgradert via Saabs app-butikk. Pent.

Hekken minner om den på Ur-Saaben fra 1949, og kupedesignen har kopiert takter fra Aero-X-konseptet fra 2006.

De lagdelte små vingene over det bakpartiet en genuin Castriota-signatur - bare se på hans Ferrari 599 GTB.

Les også:

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning