Top Gear intervju

Denne mannen kan alt om Ferrari

Dette er mannen som er "hands-on" i Ferrari

BOSS: Jeg er en av de som har jobbet lengst i Ferrari, men jeg føler ikke alderen. Jeg tror at dette stedet holder deg ung. Det må være noe i Maranello-lufta
BOSS: Jeg er en av de som har jobbet lengst i Ferrari, men jeg føler ikke alderen. Jeg tror at dette stedet holder deg ung. Det må være noe i Maranello-lufta Foto: Ferrari
Sist oppdatert

Jada, jada. Dario Benuzzi trenger ingen introduksjon. Men noen ganger er det som han er en introduksjon, og ikke noe mer. De samme få tingene går igjen i alle bilhistorier, men utover dette vet ingen noe særlig mer. Selv i Wikipedia står det bare åtte linjer.

Men for å bli ferdig med det kan vi gjøre unna introduksjonen, med en unnskyldning for å repetere det du sannsynligvis allerede vet. Han har vært Ferraris nummer én test- og utviklingskjører i en hel generasjon, og kan kjøre en Formel 1-bil i noe bortimot racingfart, han har verdens beste jobb, fjerning av solbrillene hans krever en langvarig kirurgisk prosedyre, og derfor besitter han uten tvil kongelig kulhet. Men utover dette vil en vanlig undersøkelse omkring personen stoppe brått opp. Det finnes ikke noe mer.

Men vent litt... Sammenligninger er uunngåelige. De mystiske, skjermede øynene, den vanvittig talentfulle kjøringen. Noen sier at den dagen han fjerner solbrillene vil alle øglene i Italia blunke. Alt vi vet er at han kalles Dario Benuzzi.

Liker moderne musikk og teknologi

STÅLKONTROLL: Benuzzi har siste utsjekk på hver nye modell.
STÅLKONTROLL: Benuzzi har siste utsjekk på hver nye modell.

Men nok om dette. Hvis man ikke spør, finner man aldri ut noe. Så vi satte oss ned med Benuzzi og en tolk. Det var kveld. Vi var i et mørkt rom. Og han brukte ikke solbriller. Han er menneskelig, folkens. Dette er tross alt mannen som legger sjel i Ferrarier. Du ville ikke ønsket at han var en fargeløs robot, eller hva?

Tidligere samme dag hadde jeg vært sammen med en haug Ferrari-folk og forberedt litt snøtesting av Ferrari FF i fjellet. Bilen var allerede der oppe (via helikopter), men vi ventet på morgenens første skiheis. Vi sto rundt og skalv litt, gned hendene sammen, røykte og spøkte gemyttlig. Men da skiheisen ikke startet da den skulle, var det Benuzzi som ble mest utålmodig. Han er veldig nær pensjonsalderen, men han liker åpenbart ikke å tenke på det.

- Jeg er en av de som har jobbet lengst i Ferrari, men jeg føler ikke alderen. Det er viktig. Jeg liker moderne musikk og teknologi. Jeg tror at dette stedet holder deg ung. Det må være noe i Maranello-lufta, sier han. Pasjonen for jobben er like sterk som noensinne før.

Å bli kjørt av Benuzzi, spesielt rundt Fioriano-banen til Ferrari, er å oppleve en besluttsom, presis og veldig raskt reagerende kjører. Men om ikke en fotograf virkelig har bedt ham om det, liker han ikke å vise seg fram, og utenfor bilen foretar kroppen og hendene rolige bevegelser. Han er mager og smidig, og ser ut til å gå - som mange andre kjørere - som om et tynt luftlag skiller skosålene hans fra bakken nedenfor. Han er en rolig mann, men han lever et raskt liv.

- Jeg er er god sjåfør

Benuzzi ble født i januar 1946 (av menneskelige foreldre) i Vignola, bare halvannen mil fra Maranello. Han gikk ikke i lære hos Ferrari, men fikk praksis som mekaniker i Vignola. Han begynte i bedriften til Enzo i 1971, i den æraen da de lagde Daytonaer med frontmotor og midtmotoriserte Dinoer.

- Jeg tok testkjørerkurset til Ferrari, så jeg kjørte og deretter jobbet på bilene. Chassis, motorer, alt.

- Jeg er en god sjåfør, fordi mitt motto er at du må forstå hva det er du kjører, sier han.

Så han er altså ikke en tankeløs, mekanisk viktigper. Og på den andre siden kreves det forståelse for å bidra meningsfullt til utviklingen av en bil.

- Jeg kan oppdage om det er et problem - og hva det er - på 500 meters avstand. Det vanskelige er å gi en objektiv rapport, og å gi ingeniørene tilbakemeldinger.

Han har vært der så lenge at han åpenbart er vokteren av Ferraris hemmelige oppskrifter. Er han ute etter å lage en ny Ferrari hver gang, en i en kontinuerlig linje uten mye referanser til hva resten av superbil-verdenen driver med, eller er han mer åpen for hva som skjer på utsiden?

- Vi låner biler fra rivalene våre, og låner bort våre. Alle gjør det. Men hvis det er noe jeg ikke liker ved bilen til en rival, er det utvilsomt en grunn til at de har gjort det. Jeg vil ikke kopiere, men prøve å forstå. Vi ville aldri lage en Porsche eller en Lamborghini.

Noen ganger - til å være en hyperkul gåte, kan han være veldig nær bedriftens PR-språk: - Men det er viktig å unngå å bygge en bil rundt deg selv. Du må tenke på kundene, kan han si. Eller kanskje han virkelig mener det.

Trekker i tråder

Benuzzi har siste utsjekk på hver nye modell. Men han er ikke der bare på slutten.

GUTTA: Dario og Schuey snakker Enzo
GUTTA: Dario og Schuey snakker Enzo Foto: Ferrari

- Jeg deltar i programmet helt fra første utkast. Så jeg er til stede ved utforming av interiørmodeller, har litt å si om kjørestilling, ergonomi og inn- og utgang, sier han.

Egentlig greit nok at det er en del av mandatet hans. Hvis du ikke kan se ut av en bil eller være komfortabel i den, vil kjøringen alltid bli verre enn den burde.

Delvis grunnet jobbtittelen, men delvis på grunn av den åpenbare respekten han har innad i bedriften - og den lange tiden som han har jobbet der - kan Benuzzi trekke i tråder rundt i hele fabrikken for å forsikre seg om at bilene blir lagd slik han ønsker det.

- Mine direkte sjefer er den tekniske direktøren Robert Fedeli, og administrerende direktør Amedeo Felisa. Men egentlig har jeg fått en 360-graders greie i bedriften: Folk på chassis, motor, girkasser, programvare, aerodynamikk, interiørdesign. Du trenger å være i stand til å treffe folk, og her er vi alle på ett sted.

Så hva er forskjellig nå, fra den tiden da han jobbet for Enzo selv, i det som da var et mye mindre firma?

- Det er ikke store forskjellen, siden jeg fremdeles må rapportere til toppen. Det som faktisk er den største forskjellen på 20 år er at vi har Felisa, sier han.

Felisa er ingeniør, og var teknisk sjef for gatebilene før han overtok hele bedriften.

- Han har endret den fundamentalt. Han er virkelig en ledestjerne. Han kjenner alle detaljene, og presser blod ut av oss alle. Og di Montezemolo. Han endret både bedriften og bilene, sier Benuzzi.

Ikke Ferrari 348

Så hvilke viktige biler har han lagd? De omfatter BB, 288 GTO, F40, F40 IMSA, F50, 550, Enzo, 333 SP, 599, 458, FXX og 599XX, og FF.

- Men, sier han raskt;

- Ikke Ferrari 348. Nettopp, den moderne Ferrarien med veiegenskaper som ble mest kritisert. Bilen som Luca di Montezemolo alltid sier var hans personlige alarmklokke om at alt ikke sto bra til hos Ferrari.

- Jeg jobbet på F40 på den tiden, og deretter brakk jeg hånda så jeg ikke kunne skrive ut 348-eren. Jeg gikk rett til 355, sier han. Og selv om den kom fra 348, var den hakket bedre.

Benuzzi sier også at han er glad for å ha jobbet med den opprinnelige padleåregirene til GP-bilene. Han gjorde naturligvis mye mer enn det, siden han har testkjørt racing-versjonene i mange år. Han kjører fremdeles Corsa Cliente-bilene: F1-racere som er tre år gamle. Og han er ikke lett på gassfoten. Men aldri løpskjøring?

- Neeei. Å utvikle biler er mye mer fascinerende og komplekst. F1 er en enkel sak.

Så bare for å bekrefte det fra Mannen Med Verdens Beste Jobb: Elsker du den? Svaret er like kjapt og sikkert som en av rundene hans på banen:

- Si.

Les også:

Kjendismodeller kler seg nakne for Pirelli-kalenderen

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Test av vinterdekk 2011 2012

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også