Prøvekjørt: MINI Clubvan

Den kuleste varebilen

Den er en Mini, og den er en van. Du verden. Men den er også kanskje det beste som har kommet fra fabrikken på flere år.

CLUBVAN THE MAN: Noen skraper og bulker hist og her gjør den bare mer sjarmerende. FOTO: Produsent

CLUBVAN THE MAN: Noen skraper og bulker hist og her gjør den bare mer sjarmerende. FOTO: Produsent

Publisert Oppdatert

Godt nytt! Dersom du vil ha en toseters, lettvekts og strippet Mini, trenger du ikke lenger å klare deg med en grufull Roadster eller Coupe. Nå finnes det nemlig en kjørefokusert Mini i utvalget. Den heter¿ Clubvan.

Hjernen og øynene dine vil kunne avgjøre at Clubvan er en van. Mer spesifikt er dette en varebil-versjon av Clubman, med metall der det tidligere satt vinduer, og ingen bakseter. Den har akkurat de samme store, doble dørene som nå blir litt hensiktsløse. Men det som er mye viktigere, er at dette også er den toseters Minien med de beste kjøreegenskapene.

Det er sant. Måten denne oppfører seg på, legger Mini Coupe langt bak seg. Det er forfriskende nytt å kjøre en Mini som ikke har ryggrystende JCW-takter; en mini med hjulsider som måles i tommer og ikke i mikrometer. Kanskje spiller også det de har spart av vekt i forhold til en Clubman inn.

Denne Clubvanen med 112-hesters diesel og beskjedne lettmetallfelger kjører omtrent som den første bølgen av BMW-Minier. De satte en standard som altfor mange av dagens Minier ikke har nådd; som den overanstrengte Countryman og Paceman, og klumpete Coupe og Roadster.

Fra B-bjelken og framover er denne en Clubman, så kjørestillingen er helt riktig - lav, og med pedalene der de skal være. Den har de samme elegante bakhjulsopphenget som en standard Clubman, og Clubvan svinger energisk og villig. Den går aldri ned til Minienes evig plagsomme og hoderistende dunking.

VANEDANNENDE: Byens kuleste varebil. FOTO: Produsent

VANEDANNENDE: Byens kuleste varebil. FOTO: Produsent

Den har bur!

Og så har den enda en fin ting: Den har et BUR! Rett bak hodet til føreren, akkurat som i de derre racerbilene!

Greit, vi tror ikke at dette tilfører mye strukturell stivhet til bilen, og har sikkert mest å gjøre med å hindre lasten i å ende opp rundt ørene dine. Men likevel: Den har et bur! Hvor mye mer kan man forvente?

Med ting som bur på plass, må det naturligvis ofres litt. Denne saken har dødvinkler som er store nok til at du kan trenge å ha både en førerhund og en hvit stokk for hånden, men dette er noe av gleden med en hvit van: Noen skraper og bulker hist og her gjør den bare mer sjarmerende.

Er du en kjenner (en vanatiker?), finnes det utvilsomt større, billigere og mer praktiske måter å transportere varene dine på.

Men ønsker du en toseters Mini som kjører sånn som en toseters Mini bør - og har et stort gratis bagasjerom i tillegg - har Clubvanen høy klasse.

Spesifikasjoner MINI Cooper D Clubvan

HVITT: I Norge fås Clubvan kun med hvite skilter til rundt 218 000 kroner. FOTO: Produsent

HVITT: I Norge fås Clubvan kun med hvite skilter til rundt 218 000 kroner. FOTO: Produsent

Motor: 1598 ccm, 4 syl

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 114

Dreiemoment: 270 Nm

Forbruk: 0,42 l/mil

CO2-utslipp: 103 g/km

0-100 km/t: 10,2 sek

Toppfart: 196 km/t

Vekt: 1185 kg

Pris: Kun på hvite skilter i Norge, fra ca 218 000,-

DOMMEN: Det er en Clubman som varebil (får ikke grønne skilter i Norge). For å feie rundt i trafikken.

Les også:

Mercedes G-klasse 6x6 - når firehjulstrekk ikke er nok

FORFRISKENDE: Clubvan er kanskje det beste som har kommet fra fabrikken på flere år. FOTO: Produsent

FORFRISKENDE: Clubvan er kanskje det beste som har kommet fra fabrikken på flere år. FOTO: Produsent

Superbilene du aldri har hørt om

Dette råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

Disse baklysene fikk fansen til å se rødt

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag