I fjor ble det solgt én Aston Martin Rapide i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Så langt i år er det ikke solgt en eneste en, ifølge samme statistikk. Dermed fremstår salget av fire biler i introduksjonsåret 2010 som enormt. Og det har faktisk skjedd ting med Rapide siden modellen ble lansert for første gang.

I fjor skjedde ansiktsløftningen. I år er det tyngre kirurgi som skjer, når Rapide S nå får en helt ny girkasse, bearbeidet fjæring og en del andre justeringer under huden.

Etter at den ble lansert i 2010, har Aston Martin kontinuerlig videreutviklet denne omfangsrike firedørs luksusbilen. Den startet som en luksuslimo med fartspotensial dersom det skulle trenges. Så fikk den en skikkelig kraftøkning og penere ansikt. Nå har de bygd enda større muskler. Og for første gang passeres 320 km/t.

Takk til girkassa

Dette kan du takke ny elektronikk for. Den slipper løs noen ekstra hester, men for det meste skyldes dette den nye og imponerende åttetrinnsautomaten fra ZF. Den ekstra utvekslingen gjør det beste ut av den seksliters V12-eren, og hjelper den opp til maksfarten på hele 327 km/t.

I stedet for å presse hver utveksling for å få tingene til å passe, virker det som om de har satt på de ekstra to girene på toppen. Dermed blir tolveren mer langbeint på alle girtrinnene. Når du har kommet til åttende, cruiser du greit av sted.

Lavere utslipp, bedre demping

Den største fordelen med de ekstra tannhjulene er lavere utslipp. Så her ser du på en naturlig pustende V12-er med CO2-tall på 300 g/km (en Ferrari FF med samme antall sylindere slipper ut 360).

=

LUKSUS. Aston Martin Rapide S er en overdådig luksusbil med ytelsene til en superbil. © FOTO: Max Earey

Tekniske data

Motor: 5935 ccm v12, bakhjulsdrift

Hk: 560

Dreiemoment: 630 Nm

0-100 km/t:4,4 sek

Toppfart: 327 km/t

Oppgitt forbruk: 1,3 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 300 g/km

Vekt: 1990 kg

Pris: Rundt tre millioner kroner

I tillegg har bilen en bearbeidet fjæring med større avstand mellom de adaptive modusene enn før, og det merker du. Det føles som om ingeniørene har fjernet noen sprett-fakter fra demperne, så den oppfører seg bedre over humper, og skjuler den lange akselavstanden gjennom svinger. Fra førersetet er det lett å glemme at du har et par fullt brukbare seter bak deg.

Ligner appelsinskall

Alt dette styrker Rapides stilling i gruppen for superfiredørs-coupeer. Nyheten bor i en egen nisje mellom Porsche Panamera og den eksotiske Ferrari FF. Nå fyller den denne nisjen med mer selvtillit.

Du får også en ny serie med felger og annen ny pynt, så du kan kle kupeen i California Poppy eller Fandango Pink. Den ene ligner appelsinskall. Den andre er som leppestift.

Men du kan også få mer diskré pynt. Siden dette fremdeles er en svært elegant Aston, råder vi deg til å velge med omhu.

DOMMEN:

Drakten er den samme, men under er den ny og forbedret. En bedre bil.

RIVALEN:

Porsche Panamera - Billigere, og mer tysk. Men mindre vakker.

Les også:

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Stasjonsvognene som får naboens sportsbil til å blekne

Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!