Amerikanske biler har en helt egen status i Norge. Mange elsker dem, andre er likegyldige.

I mange år har amerikanske muskelbiler vært ensbetydende med ganske enkle biler med stiv bakaksel, primitiv demping og uraffinerte understell, men med muskler i massevis - gjerne fra en svært tørst V8-er med masse volum. Enkelheten er årsaken til at amerikanske biler hyppig omtales som biler som bare kan kjøre rett frem.

Men amerikanske muskelbiler har endret seg de seneste årene. Selv Viper skal være temmet av elektronikken. Og det kanskje største ikonet av dem alle, Ford Mustang, kommer nå med firesylindret, 2,3-liters Ecoboost-motor med turbo (sic!), samt ting som uavhengig for- og bakhjulsoppheng.

Både motorpanser, forskjermene og en rekke komponenter i understellet er laget av aluminium for å senke vekten og forbedre vektbalansen.

Nå skal det legges til at Mustang-en også kan fås med 5,0-liters V8-er som yter 420 hk og rundt 530.

Og helt temmet er de ikke. Nylig viste Dodge frem en bil som med all tydelighet forteller at amerikanerne fortsatt har et visst fokus på volum. Dodge Charger SRT Hellcat er drevet av en kompressorladet 6,2-liters HEMI V8 Hellcat-motor som yter rundt 707 hk og 880 Nm. Men den har også innretninger som åttetrinns automatkasse.

Her har vi samlet de råeste Amcar-bilene vi har kjørt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!