17. april 1964 ble den første produksjonsklare versjonen av nå ikoniske Ford Mustang vist frem for første gang. Det skjedde på New Yorks World's Fair. Mustangen ble en umiddelbar suksess og over 400 000 modeller ble solgt det første året, over én million i løpet av 20 måneder.

I forbindelse med Mustangens 50-årsjubileum lanserer Ford nå en spesialversjon av den splitter nye Mustangen, og det skjer selvsagt på bilutstillingen i New York som åpner i disse dager. For å virkelig spisse hyllesten skal 1964 versjoner bygges av Mustang 50 Year Limited Edition, som kun fås med fargene Wimbledon White eller Kona Blue.

Den får samme motor som sitter i dagens versjon av Mustang GT, altså en femliters selvpustende V8-er som yter 420 hk og rundt 530 Nm. I tillegg har den masse spesialpynt.

Mer moderne

Den nye Mustangen blir en mer moderne bil enn sine forgjengere og kommer blant annet med uavhengig hjuloppheng bak som standard, i stedet for stiv bakaksel.

Den blir også tilgjengelig med en firesylindret, 2,3-liters Ecoboost-motor med turbo som skal yte rundt 310 hk og over 400 Nm. For første gang skal de også selges via Fords forhandlernettverk i Europa.

Mest ettertraktet

Ford Mustang er blant bilverdenes virkelige ikoner og omtales gjerne som en muskelbil. Men da Ford Mustang ble lansert var den ingen muskelbil beregnet for racingfrelste, snarere en litt sportlig bil for hvem som helst. Etter hvert kom imidlertid spesialversjoner som i høyeste grad kan karakteriseres som muskelbiler, med Shelby GT350, GT500 og 429 Boss som de kanskje aller viktigste.

=

JUBILEUMSBIL: 50-årsutgaven av nye Ford Mustang. FOTO: Ford

Svært ettertraktede samleobjekter

Det er primært de første generasjonene av Ford Mustang som er blitt samleobjekter med dedikerte entuasiaster over hele verden, ikke minst i Norge. Ifølge en undersøkelse gjort blant 75 000 brukere av AutoScout24, er Ford Mustang den mest ettertraktede av bilene som regnes som klassiske i Europa.

Noen av de første årgangene av Mustang ble produsert i et svært begrenset omfang, noe som har gjort dem både ettertraktede og svært kostbare. Den foreløpig dyreste ble solgt på auksjon i fjor for 1,3 millioner dollar. Det var en 1967 Ford Shelby GT500 Super Snake fastback, som det kun fineste ett eneste eksemplar av.

UR-MUSTANGEN: Det er slik entusiastene helst vil se Mustangen. Denne er fra 1965. FOTO: Ford

=

NEDTUR: Ford Mustang fra 1974.

Nedturen i 1974

Storhetstiden til Mustangen varte frem til 1973. Fra 1974 endret bilen karakter, og for de fleste Mustang-elskere er bilene som ble produsert fra 1974 kun for varierende grader av tragedier å regne.

Men i 2005 lanserte Ford en retrodesignet Mustang som tydelig var inspirert av de første generasjonene. Den karakteristiske hvithai-aktige designen foran var tilbake. Den retroinspirerte Mustangen har vært en stor suksess for Ford, og har brakt noe av Mustangens fordums storhet tilbake i rampelyset.

Les også:

2014 - De beste sommerdekkene

2013 - De beste sommerdekkene - testet av Forbrukerrådet

2013 - De beste sommerdekkene - testet av NAF

=

HYLLER KONKURRENTEN: Chevrolet Camaro hyller konkurrenten Ford Mustang. FOTO: GM

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!