Glem Jaguar V8 F-Type eller den keitete XFR-S. Slik som dette skal en rask Jaguar være. Dette er XJR, som har Jaguars råbarske V8-er dyttet inn i deres største og mest komfortable bil.

På papiret er det ren galskap. På veien er det alt annet.

Problemet Jaguar vanligvis får når de nærmer seg den sporty delen av markedet, er at voldsomme krefter og rå tilbakemeldinger fra asfalten - ikke stemmer overens med det Jaguar kan så godt: Fjærlett kjøring, fløyelsmyke girkasser og enkel betjening. Dette gjør at de raskeste Jaguarene føles litt verken eller: Ikke fugl og ikke fisk, men både hummer og kanari.

Men Jaguar XJR lar deg både spise og beholde luksus-kaka. For her smeltes uklanderige veiegenskaper sammen med en manisk kompressorladet V8-er.

Fjærene er 30 prosent stivere, og demperne justeres 100 ganger i sekunder for å motvirke krenging. De visuelle oppgraderingene er knapt merkbare: Litt krom pryder luftinntakene og panseret foran, samt en delikat bagasjelokk-spoiler og fire eksosrør i hekken. Ellers er alt behagelig avdempet.

Uhyggelig rask

Det vil si; inntil du setter i gang med Operasjon Tung Høyrefot, og oppdager at dette er noe som er vanvittig raskt. Den typen raskt som får passasjerene til å skrike uhemmet og lete panisk etter noe å holde seg fast i.

Jaguar hevder at XJR akselererer fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Det er like raskt som BMW M5 og nye Mercedes S 63 AMG med Performance-pakke. Det er ganske heftig for en bil av denne størrelsen.

=

DISKRET: Hvem trenger et helt surfbrett på bagasjelokket når en liten diskré spoiler fikser marktrykket? FOTO: Jaguar

Men XJR føles faktisk enda raskere enn dette. Mest sannsynlig skyldes det effekten av at vi kjører en to tonns ekstremt utstyrt husbåt som uten å mukke går opp i noe som minner om planing.

Her er noen flere tall. Jaguar sier at XJR vil akselerere fra 80 til 120 kilometer i timen på under 2,5 sekunder. La det synke inn litt. Du cruiser i 80. Du dytter inn gassen, og du kan miste lappen på den tiden det tar å trekke pusten dypt.

Enda verre er det at jeg tror denne vil gå fra 110 til 150, eller kanskje 200 til 240 km/t, like raskt. Jeg tror neppe jeg har kjørt noe som dytter seg selv av sted så raskt, så elegant og så uanstrengt.

"Måleutstyret Deres må være uriktig, konstabel. Det finnes tross alt fysiske lover".

=

HYLLEST: XJR ble bygd for å feire 25-årsjubileet til Jaguars R-avdeling. FOTO: Jaguar

Tekniske data

Motor: 5000 ccm, V8 bensin

Hk: 550

Dreiemoment: 680 Nm

Oppgitt forbruk: 1,7 l/mil

CO2-utslipp: 270 g/km

0-100 km/t: på 4,4 sek

Toppfart: 280 km/t

Pris. 92 350 britiske pund

DOMMEN: Enorm, tørst, vanvittig rask, og muligens helt hensiktsløs. Og derfor kanskje vår største Jaguar-favoritt.

RIVALEN: Mercedes S63 AMG: Mer kraft og mer dreiemoment, men lignende ytelse.

Mercedes-Benz S 63 AMG; diamantsilber metallic; innen: Leder PASSION Exklusiv schwarz; Zierteile: Carbon; AMG Performance Package; (V221) 2013=

RIVALEN: Mercedes S 63 AMG (med Performance-pakke) yter 571 hk og 900 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!