Dersom du kunne tenke deg en litt modifisert og dyrt utstyrt Land Rover Defender, så er utvalget litt større enn tidligere. Vi har tidligere skrevet om Twisted-versjonen av Defender, men denne ganger dreier det seg om en skapning fra Leeds-trimmeren Overfinch.

Overfinch gjør en litt mindre ekstravagant jobb ut av Defender-traktoren enn de gjorde med Range Rover Sport, og øker kraften med bare 12 hester på den aktverdige 2,2-liters turbodieselen med en ny intercooler og ECU-justeringer.

Men desto mer er gjort med det visuelle, og Defenderen har fått ny støtfanger foran med kjørelys for dagtid, spesialfelger og en kupéjobb som omfatter mange nye biter på dashbordet - pluss flere mål med lær.

Og hvilket lær. Du setter på vernebriller, åpner døra til testbilen, og plutselig er du konfrontert med en skrikende angrep fra farger du knapt visste fantes: Burgunder lær sydd med limegrønne sømmer. De har en god grunn til dette. Fyren fra Overfinch påpeker kjapt at du kan få læret i en hvilken som helst annen farge. Høres ut som en god idé.

Uansett hva du måtte synes om kuer i rødt og grønt, må du beundre håndverket. Defenderen til Overfinch er klassisk utformet, og er lagd med metoder nærmere Rolls-luksus enn mer sedvanlig styling med limpistol og dårlige skruer.

=

OVERFINCH: Vil du ha en oppstæsjet Defender, er Overfinch vrien å slå. FOTO: Katie Johnson

=

Range Rover Sport fra Overfinch

Men vil du dette?

Som på Twisted-versjonen kan du velge og vrake i oppgraderinger. Vår Defender lå på drøyt en halv million (i England), men dersom du dropper de mekaniske endringene (noe som får den til å kjøre litt bedre enn en Defender, mens den likevel er en Defender), kan du få den billigere.

Vil du ha en oppstæsjet Defender, er Overfinch vrien å slå.

Men vil du det? Er bondeluksus greia for deg, er det i orden. Men uansett hvor overdådig læret og de blanke felgene måtte være, er denne fremdeles en Defender. Og det innebærer at dette er noe av det beste du kan bruke på gjørmete stier, og dermed også noe av det verste du kan kjøre på en god vei.

Er du ute etter en Defender i denne prisklassen, tror vi at du sannsynligvis vil kjøre mer i storbyen enn på Storefjell. Om du skal på bytur, og velger blant de seks bilene dine, vil du ta alt annet enn denne traktoren. Selv om du sender en mammut til frisøren, blir den aldri en sirkushest.

=

OVERKILL: Land Rover Defender fra Overfinch. FOTO: Katie Johnson

Spesifikasjoner

Overfinch Land Rover Defender 90 2,2 TDCI

Motor: 2200 ccm, 4 syl,

Trekk:4WD

Hk: 100

Dreiemoment: 250 Nm,

Forbruk: 1,05 l/mil,

CO2-utslipp: 274 g/km

0-100 km/t: 13,8 sek,

Toppfart: 155 km/t

Vekt: 1890 kg

DOMMEN: Like herlig malplassert som en gråtass på en gocart-bane. Og omtrent en like fornuftig idé.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!