Reklamehistorien er som følger: Red Bull Racing bruker Renault-motorer. Renault samarbeider med Nissan. Nissan eier Infiniti, som derfor får lov til å klistre reklamen sin på Sebastian Vettels F1-bil. Og som en del av avtalen får de lov til å bruke navnet hans på en gatebil. Her er den - monster-SUV-en

Brosjyren prøver å overbevise oss om at dette er en "perfekt sportsbil", men det er tøys. Den veier over to tonn, tross bruk av karbonfiber og litt lettere hjul. Men karbonet er ekte vare: Håndlagd, og bakt på samme måte som i en F1-fabrikk.

Hver eneste bil tar en litten evighet å lage, og bare hekkvingen koster rundt 45 000 kroner. Tydeligvis har Vettel vært med på å forme alt, og derfor ser sidene ut som en bølgete sak fra raceren hans, og diffusoren bak har et midtplassert tåkelys i F1-stil.

=

MONSTER: Et støyende og morsomt monster av en bil. FOTO: Produsent

Noen flere hester

En vanlig V8 FX koster ca. 260 000 kroner i England. Denne koster cirka 930 000 kroner, før du setter på hekkvingen. Karbonkostnadene står for mer av prisen også, for det finnes på hele interiørkonsollen.

Et nytt eksosanlegg gir 30 hester og flere desibel ekstra, og setene er nytrukket i alcantara med purpursømmer og Sebastian-logoer.

Kjøpere kan få en iPad så de kan spore byggeprosessen til bilen, og Infiniti spanderer også en Red Bullish Red Letter-dag, i den grad det lar seg gjøre. De første kjøperne får noen runder med Vettel på banen.

=

BEGRENSET OPPLAG: Det vil bare bli produsert 150 biler, og herr Vettel vil få den første. FOTO: Newspress

Føles som et monster

Den femliters V8-eren leverer 426 hk, mot 395 hk i den vanlige bilen, og de nye eksosrørene gir solide dunk i øregangene.

Den er 20 mm lavere og litt stivere enn vanlig, så den krenger mindre. Karbondelene er faktisk funksjonelle, og gir fem prosent mindre luftmotstand og 30 prosent mindre løft.

Men bilen føles mest som et monster. Den er sprekere enn en Range Rover, men ikke så skarp som Porsche Cayenne GTS. Og så er den bred: På alpeveiene ovenfor Monaco var vi farlig nær å skrape den opp på fjell flere ganger.

Det vil bare bli produsert 150 biler, og herr Vettel vil få den første. I likhet med oss vil han neppe ta den alvorlig. Men likevel er vi litt glade for at den finnes.

=

SIMPLE TREKK: Fint utformet førerplass, men litt for mye hardplast. FOTO: Produsent

Spesifikasjoner Infiniti FX Vettel

Motor: 5026 ccm, V8

Drift: 4WD,

HK: 426

Dreiemoment: 519 Nm

Forbruk: 1,3 l/mil

CO2-utslipp: 307 g/km

0-100 km/t: 5,6 sek

Toppfart: 250 km/t,

Vekt: Minst 2000

Pris: 100 800 pund (i England)

DOMMEN: Støyende og morsom, men litt karbonfiber gjør ikke dette om til en sportsbil. Langt unna søndagsbilen til Sebastian Vettel

Infiniti er Nissans luksusmerke og det var en periode aktuelt å ta merket til Norge, men det ble forpurret av finanskrisen. Det finnes et par modeller til salgs på Finn

=

INGEN RACER: Langt unna søndagsbilen til Sebastian Vettel, som her poserer ved siden av bilen han har satt navnetrekket sitt på. FOTO: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!