For 20 år siden la Lexus LS inn et stikk mot S-klassen til Mercedes, og var med på å lansere Toyotas luksusavdeling med et smell. Men dessverre har de blitt mindre konkurransedyktige senere.

Dette store ansiktsløftet gjør lite for å snu på dette, på tross av en total omstrukturering som går helt ned til måten å sveise chassiset sammen på.

Alle steiner er snudd. Rattet er mindre, og rattstammen har flere justeringer. Hjulbuene har fått en ny type lydisolasjon. Seteputene er 20 mm tykkere. Klimakontrollen bruker infrarøde sensorer for å måle kroppstemperaturen på passasjerene i bilen, og justere seg i henhold til det. Selv den analoge klokka er endret: Nå stilles den automatisk via GPS. De har virkelig gått inn for dette.

Og vi forventer ikke noe annet fra Lexus. Men den nye stilen til LS er en velkommen overraskelse, og særlig den spesielle grillen som har blitt en signatur. Den er mest iøynefallende på den nye F-Sport-versjonen, som får store hjul, Brembo bremser, lavere bakkeklaring og en Torsen differensial bak. Men dessverre får du det ikke i hybriden.

Denne bilen finnes nå bare som en 5-liters V8 bensin i Norge, og med en elektromotor på hele 224 hester. Summen av motorene blir 445 hester som leveres via permanent firehjulsdrift.

=

KLIMATJENER: Klimakontrollen bruker infrarøde sensorer for å måle kroppstemperaturen på passasjeren i bilen, og justere seg i henhold til det. FOTO: Lexus

Vanvittig stor motor

Men er dette egentlig en ryddig kombinasjon for en hybrid? Den er upåklagelig raffinert ved bykjøring, men E-CVT-overføringen er klissete, og den bruker hele 0,87 liter på mila. Hvorfor det? Og hva skjedde med mindre og mer effektive motorer?

Motoren virker vanvittig stor for en hybrid - Audi A8 Hybrid har en toliters firesylinders motor som bruker 0,64 l/mil.

Firehjulsdriften er herlig, og den veldig lette og nærmest frakoblede kjøreopplevelsen er grei og fin.

I tillegg er Lexusen vanvittig stille når CVT-en ikke pisker motoren til bristepunktet, og hekken på bilen nærmer seg et palass.

Likevel er ikke dette bra nok. For dagens S-klasse slår den. Kanskje på pris, og sikkert på mye annet.

=

STILLHET: Lexusen vanvittig stille når CVT-en ikke pisker motoren til bristepunktet. FOTO: Sebastien Mauroy

Spesifikasjoner Lexus LS 600H L Premier

Motor: 4969 ccm, V8

Drift: 4WD,

Hk: 445

Dreiemoment: 520 Nm,

Forbruk: 0,87 l/mil,

CO2-utslipp: 199 g/km

0-100 km/t: 6,1 sek,

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 2370 kg

Pris: Fra 1 762 900 kroner

DOMMEN: Hybrid er en håpløs løsning her. Kjøp heller en LS F-Sport. Eller enda bedre: en diesel S-klasse.

Konkurrentene

Mercedes E300 BlueTEC HYBRID

Denne diesel-elektriske E-klassen er en smart sak. Den bruker de to kraftkildene sine sømløst. Mercedes-en slår over til e-modus når du "flyter" eller stanger, og kombinerer begge to når du trenger krefter. Men, ett problem: Elmotoren kan egentlig bare brukes i byen.

Spesifikasjoner

Motor: 2143 ccm, 4 syl,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 204 hk

Dreiemoment: 500 Nm

Forbruk: 0,41 l/mil,

CO2-utslipp: 107 g/km

0-100 km/t: 7,5 sek

Toppfart: 240 km/t

Pris: Fra 608 000 kroner

E 300 BlueTEC HYBRID=

KONKURRENT: Mercedes E300 BlueTEC HYBRID. FOTO: Daimler AG

Paul Horrell

Endelig en gøyal økobil

Endelig ser en økobil gøyal nok ut til å kunne brukes til hverdags.

BMW ActiveHybrid 7

Argumentet for bensin-hybrider koker ned til ett enkelt spørsmål: Ville du hatt en slik framfor en diesel? For BMWs ActiveHybrid7 er svaret enkelt: Nei.

I løpet av vår kjøretur med bilen klarte vi aldri å bruke mindre enn én liter på mila, siden bensin-AH7 kjører elektrisk bare over korte avstander. Konklusjonen er at dieselen gir bedre økonomi i den virkelige verden, er like stille og betydelig billigere. Hold deg til den.

Spesifikasjoner:

Motor:2979 ccm, 6 syl

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 354

Dreiemoment: 500 Nm,

Forbruk: 0,7 l/mil

CO2-utslipp: 158 g/km

0-100 km/t: 5,7 sek

Toppfart: 250 km/t

Pris: Fra 1 729 000 kroner

=

KONKURRENT: BMW ActiveHybrid 7. FOTO: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!