Denne nye Mercedes-Benz E 300 Hybrid hevder å være klodens mest drivstofføkonomiske sedan i storbilklassen, og skryter av to imponerende viktige tall. Vi kommer tilbake til dem.

Teknologien som ligger bak denne hybrid-Mercedesen er ikke revolusjonerende, men bruker det beste som finnes nå. E 300 Hybrid kommer derfor med den samme 2,1-liters firesylindrede dieselen som Mercedes E 250 CDI, som gir 204 hk og 500 Nm dreiemoment. Men mellom denne og den syvtrinns automatkassen sitter en liten elektromotor på 20 hester.

Den er en videreutvikling av enheten du finner i USA-spesifiserte S 400 Hybrid, og den krever bare 65 mm ekstra plass for å smette inn mellom motoren og girkassa. Ved lav belastning og fart opp til 35 km/t kan E300 kjøres bare på elmotoren - med øyeblikkelige 250 Nm dreiemoment.

Elmotoren drives av et litiumionbatteri dyttet inn i motorrommet, og det lades via gjenvinning av bremseenergi og motorbremsing på tomgang. Mercedes har med vilje valgt et lite batteri for å beholde plassen i bagasjerommet og kupeen.

E 300 BlueTEC HYBRID=

CRUISER: På de aller fleste områdene er Mercedes-hybriden et svært velbygd produkt. Foto: Daimler AG

Ekstremt kultivert

Når du ser på den og sitter i den, er den akkurat som en klassisk taxi. Den starter stille opp, og du kan skremme småunger og hunder ved å snike deg inn på dem i lav fart på batteridrift. De ekstra hybriddingsene øker vekten med 100 kilo, noe som knapt påvirker kjøreegenskapene - det blir som konstant transport av et sjenerøst proporsjonert menneske.

Styringen er fortsatt nøyaktig nok, men oppsettet føles litt tregere, og det virker som om E 300 Hybrid vugger litt mer på fjærene sine enn en normal E 250 CDI. Men du vil uansett neppe gi voldsomt mye jern i denne hybriden.

Den elektriske motoren kan også gi kraft til Mercedesen ved høyere hastighet, og slå av dieselmotoren når du cruiser i fart opptil 160 km/t på flat vei eller lett nedoverbakke som ikke krever gassing. To trykk på gassen slår på motoren igjen, og så har du krefter.

Men det er bare ett lite problem. Tenk at du ligger på Autobahn, og ser en luke i venstre fil hvor du kan smette inn for å kjøre forbi. Du bånner gassen, og tvinger kontrollenheten til å tenke mer enn den ønsker. Ett sekund. To sekunder. Tre sekunder. Fire - boom. I slike tilfeller klarer ganske enkelt ikke hybridsystemet å reagere raskt nok på kommandoene.

På de aller fleste områdene er Mercedes-hybriden et svært velbygd produkt. Myk, kjapp nok - 0-100 går unna på ganske raske 7,5 sekunder - og ekstremt kultivert.

Ja, og så var det disse viktige tallene vi nevnte i begynnelsen: 109 g/km og 0,42 l/mil. I en E-klasse. Men her kan det være en liten hake å legge merke til.

Ubekreftet pris på kontinentet er 51 794 euro - altså rundt 400 000, før norsk avgiftskvern. En dyr måte å spare penger på.

Mercedes-Benz=

KJENT: Mercedes-interiør i kjent stil. Foto: Daimler AG

Spesifikasjoner:

Motor: 2143 ccm, 4 syl. med

elektrisk motor,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 227

Nm: 748

Forbruk: 0,42 l/mil,

Co2-utslipp: 109 g/km

0-100 km/t: 7,5 sek,

Toppfart: 240 km/t

Vekt: 1835 kg

Pris: Ca. 400 000 i EU

DOMMEN: Herlig sak å suse rundt i, med ekstra innsparing og krefter fra en elektromotor. Men prisen vil avgjøre. Firmabil for de litt høyt oppe.

RIVALEN: BMW 520d - Ingen hybridtriks i den mest effektive høyklasse BMW-en. Men tallene kan konkurrere, med 119 g/km CO2, og 0,45 l/mil

The BMW 520d EfficientDynamics (07/2011).=

BMW 520d Foto: BMW AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!