Jo da, nye GS er en vesentlig forbedring fra den gamle. Og jo da, du får massevis med smarte greier. Men blir prisen bra nok, tross lave norske hybrid-avgifter?

En liten lokal utspørring avslører at de ordene som assosieres mest med Lexus er "myk", "komfortabel", "gubbebil", "pålitelig", " kassettspiller" og "tannlege". Noe som får merket til å høres ut som et aldershjem.

Har du noensinne vurdert en Lexus? Muligens. Og så kjøpte du en BMW eller Audi.

Lexus ønsker at vi revurderer fordommene. Og denne nye GS-en er spydspissen i en helt ny retning.

Akkurat denne bilen er en GS450h F-Sport, fullpakket med smart teknologi og med en av de mest aggressive støtfangerne som finnes en serieprodusert bil.

Resten av serien - en 450h uten F-Sport og en 253-hesters 2,5-liters GS250 bensin V6 - er ikke fullt så visuelt prangende, men de har alle blitt frisket grundig opp. Og det innebærer ny plattform, helt nytt interiør og et revidert drivverk.

=

Spesifikasjoner

Motor: 3456 ccm, V6,

Drift: Bakhjulsdrift,

Hk: 343

Nm: 346 Nm

Forbruk: 0,49 l/mil,

CO2-utslipp: 137 g/km

0-100 km/t: 5,9 sek,

Toppfart: 250 km/t

Kg: 1820 kg

Pris: Fra ca 900 000,-

450h får en helt ny versjon av Lexus Hybrid Drive, en 3,5-liter V6 bensinmotor som sammen med en elektrisk motor gir 343 hester - eller som kan kjøres hver for seg etter behov.

Nikkel-metallhydrid-batterier lagrer energien, og en sekstrinns sekvensiell girkasse av typen E-CVT fikser overføringen til bakhjulene. Dette blir totalt en ganske rå og rask familiebil, og en enda raskere hybrid: 0 til 100 går på 5,9 sekunder, og den sperrer på 250 km/t. Så langt er alt bra.

Og det fortsetter bra. GS450h var alltid ganske rask. Men når du presset den hardt, fikk du følelsen av at den gikk ut av komfortsonen sin. Nå er den mer distinkt energisk.

Alle bilene får adaptiv variabel fjæring, men F-Sport-versjonen går ett hakk lengre med Lexus Dynamic Handling, med dynamisk hekkstyring, et styresystem med variabel utveksling og elektrisk servo. Oversettelse? Firehjulstrekk.

Under 80 km/t i sving styrer bakhjulene i motsatt retning av fronthjulene for best mulig veigrep. I høyere fart - i sving - styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene for stabilitetens skyld. Den elektriske styringen endrer utveksling og belastning avhengig av behovet. Dette er bra. Mer distinkt enn før, og mye mer dynamisk. Men mer komplekst, og - forståelig nok - ikke med så mye naturlig flyt.

=

DOMMEN

Bedre enn gamle GS. Overraskende kvikk, vakkert interiør og en veldig interessant valg. Men prisen kan bli et hinder, tross lavere norske avgifter.

Mer europeisk innvendig

Innsiden har også gjennomgått ekstrem forvandling. Batteripakken er nå mer stablet enn lagt flatt bak, noe som innebærer et mye større bagasjerom og bedre beinplass overalt i bilen.

Interiøret er mer europeisk - tenk deg gjennomtenkt og sobert - med det glatte dashbordet dominert av en 12,3-tommers skjerm. Materialkvaliteten er god, og knappene er av en slik kvalitet at man skulle ønske de var standard i alle biler.

Dette gjør GS450h F-Sport til en herlig sportscruiser som kan kjøres med rolig, kraftig stil.

Rask og stille til hverdags, lettere anonym (unntak for F-Sport), rask uten å være knusende og ganske effektiv. Og særdeles tiltalende på veien.

Men 450h er litt dyr i Europa. Dette vil endre seg en del i Norge, siden avgiftsfordelene ved hybrider er større her. Dermed vil de kanskje kunne konkurrere med BMW.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!