Allsidighet er det som gjelder i dag, og derfor burde Mercedes SL 63 AMG gjøre det bra - lillebror til über-utgaven SL 65 AMG . Bilen er godt plassert i området mellom en GT-bil og en superbil - en allround roadster, om du vil (og det er en kompliment). En herlig blanding av sivilisert og røff.

Og hvordan klarer den å være det? AMG har dyttet den 5,5-liters biturbo V8-eren inn i en SL. Den starter på 537 hester og 800 Nm, har en sperret toppfart på 250 km/t og greier 0 til 100 på 4,3 sekunder.

Med andre ord: Den er uanstrengt og voldsomt rask. Biler med bånndrag har alltid vært en AMG-spesialitet, og SL er ikke noe unntak.

Takket være AMGs adaptive dempere, er kjøreegenskapene også utmerkede. Selv på 20-tommers støpte felger absorberer SL dumpene bra, og du har aldri følelsen av at du kjører en bil uten tak. Det er mulig å bytte til Sport-modus, men det er knapt verdt bryet. Du har mer enn nok bilkontroll i Normal-innstillingen, og Sport-modus gjør bare at den klaprer mer.

SL 63 er elegant. Og brutal. For første gang kommer den med valgfri AMG Performance Pack. Den gir ytterligere 26 hester og 100 Nm, takket være økt ladetrykk (fra 1 til 1,3 bar) og en omjustert motorstyring.

Dette senker også akselerasjonen fra 0 til 100 til 4,2 sekunder, og øker toppfarten til 300 km/t. Og alt dette ekstra trøkket endrer ikke forbruket på rundt literen på mila, eller CO2-utslippet på 231 g/km til en "normal" SL 63.

SL 63 AMG, Kristallsilber, Leder Schwarz (R 231) 2011=

BEDRE STYRING: AMG har erstattet den vanlige SL-ens variable styring med med fast utveksling som gir mer presis styring. Foto: Daimler AG

Lite som matcher SL 63

Differensialen med begrenset spinn (bare standard med Performance Pack) vil få SL til å utføre pene sladder, men for å være ærlig er ikke dette spesielt. Alt med 563 hester bør være i stand til å skrense litt.

Det som er mer overraskende er hvor spenstig den føles. Gå til manuelt girmodus (som gir ekstra vekt på styringen, men ikke ekstra følelse), så blir den en herlig sak å dra gjennom svinger.

Styringen er skarp, og siden AMG har erstattet den vanlige SL-ens variable styring med en med fast utveksling, er det lettere å plassere bilen nøyaktig. Dette føles ikke som en stor lekter med motor foran - den er myk og morsom.

Alt dette er imponerende, for SL er en stor bil. Selv med denne generasjonens vektreduksjon på 125 kg veier den fremdeles 1845 kilo.

Men om ønskelista di ser slik ut: Coupé, rask, kabriolet, kjapp, komfortabel, morsom, luksuriøs, rask (nevnte vi hurtig?), så er det lite som matcher en SL 63. Den er virkelig så bra.

SL 63 AMG, Kristallsilber, Leder Schwarz (R 231) 2011=

Her er det luksuriøst og komfortabelt. Foto: Daimler AG

Spesifikasjoner

Mercedes SL 63 AMG Performance Pack

Motor: 5461 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift,

Hk: 563

Nm: 900

Forbruk: 1,0 l/mil,

CO2-utslipp: 231 g/km

0-100 km/t: 4,2 sek,

Toppfart: 300 km/t

Vekt: 1845 kg

Pris: 2 298 000 kroner

DOMMEN

Det finnes få biler som kan matche talentbredden til SL 63. Kabriolet/coupe/GT/sportsbil: Alt blir levert uanstrengt.

SL 63 AMG, Kristallsilber, Leder Schwarz (R 231) 2011=

STERK: 563 hestekrefter. Faktisk. Foto: Daimler AG

RIVALEN:

BMW M6 Cab - Like mye fart som SL 63, men med fire seter, så barna også kan være med. Det er kanskje ikke en bra ting

=

RIVALEN: BMW M6 Cab. Foto: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!