Prøvekjørt: Lotus Evora

En vellykket sminkejobb

Denne sminkete Evoraen er den første nye Lotusen. Ikke perfekt, men på vei...

Sist oppdatert

Så kom den altså, den første nye bilen fra New Lotus.

Det er en nysminket Evora, så vi bør kanskje ikke dømme Dany Bahar og det nye lederteamet hans for hardt siden denne modellen bare er en liten justering for å imøtekomme de verste kritikkene som Evora har fått siden lanseringen for 18 måneder siden.

140 endringer

Og hva var egentlig kritikken? I hvert fall ikke noe om kjøredynamikken. Som med andre ting fra Hethel, var denne rett på sak fra første gir. Men på andre områder - altså de vanlige Lotus-områdene - var det rom for forbedringer. Så Lotus hørte på kundene sine, og satte fingeren på fire hovedpunkter: Interiørkvalitet og stilfølelse, girskifte, motoregenskaper og respons, og appellen til hele bilpakka. Sammenlagt ble det foretatt 140 endringer.

Og ingen på selve karosseriet. Hvis du ikke regner med dørhåndtakene, da. De fungerer mer positivt, og gir en penere lyd når de lukkes. Dørlistene er også endret så de ikke har så mange stygge skjøter.

En sminkejobb

Dette høres ikke spesielt spennende ut, men det er på dette nivået de fleste endringer har skjedd. Så la oss se på noen flere. Læret er i en bedre kvalitet, og er mer solid. Sømmene er omarbeidet, og det er mer polstring under for å gjøre seteformen bedre.

LOTUS EVORA S

VI LIKER

Finere cockpit, bedre overføring

VI LIKER IKKE

Mer må gjøres med bilen

DOMMEN

Mer appell. Men du kjøper den fremdeles for dynamikken, og ikke kvaliteten.

Ytelse: 0-97 km/t på 4,8 sek, maks 277 km/t, 1,01 l/mil

Teknisk: 3456 ccm, V6, bakhjulsdrift, 350 hk, 400 Nm, 1436 kg, 229 g/km CO2

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET

Teknopakke, 2800 GBP (25 000,-)

OG UNNGÅ DETTE

SuedeTex stylingpakke, 700 GBP (6500,-)

Pris i England 60 550 GBP (545 000,-)

Det er nye matter på gulvet, et bedre utformet ratt, en Pioneer GPS i stedet for det vanvittig kompliserte Alpine-systemet, nye farger - er du våken ennå?

Den store hensikten er å gjøre Evora mer fancy, og i det store og hele har de lyktes. Men dette er en sminkejobb, og ikke en ombygging, så de grunnleggende problemene er der ennå.

Panelene er dårlig tilpassede, å komme seg inn og ut er ille, og pedalene er malplasserte. Dette er essensielle faktorer, og de krever mer tid å løse enn Lotus har klart å gi dem.

Kjører fletta av tyskerne

Så la oss konsentrere oss om hva vi har, fordi det er mer med denne bilen enn overfladiske interiørvrier. Før hadde bilen litt slakk i kraftoverføringen, og det har de klart å fjerne med å sette inn røffere motorfester og få ned tregheten i kløtsjen og svinghjulet.

Girskiftet er strammere og mer presist enn før, om ikke for stramt, med en altfor lang girspak og et vemmelig pistolskjefte i enden, mens en eksosventil gjør litt for å forbedre låten fra motoren.

Et oppdateringen overbevisende? Nja. Interiøret er bedre, og mekaniske endringer gjør at den oppfører seg bedre i lav fart, men det er ingen Porsche.

Men hovedgrunnen til å kjøpe en Evora er fremdeles kjørestilen, for der drar den fletta av tyskerne. Dessverre har prisen steget til bortimot 550 000 kroner i England, men prisøkningen alene er verd den beste endringen som Lotus har klart med sminkejobben. Den lukter ikke lenger lim.

Les også:

Kan nye Mercedes E63 AMG klå BMW M5?

Denne skal ta rotta på Porsche 911

Årets råeste bilduell

Denne saken ble første gang publisert 20/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også