Saab har det tøft for tiden. Ved fabrikken i Trollhättan blir produksjonen tatt opp igjen i slutten av mai, etter at kinesere og litt ekstra kapital dukket opp fra sidelinjen og bak en sofa. På den meksikanske fabrikken har de nettopp startet å lage 9-4X, og samlebåndene stoppet aldri å gå.

Broderfolkets bil skilte lag med General Motors for en stund siden. Men 9-4X er en overligger fra denne splittelsen, og basert på Cadillac SRX. Saab sier at dette er enn slags fusjon, men størrelsen sier noe annet. Bortsett fra en lavere taklinje er den proporsjonalt nærmere en BMW X5 enn den er Audi Q5, som er definert som hovedrivalen. Tross dette har den et mindre bagasjerom enn Audien, med bare 485 liter mot 540.

Uansett insisterer Saab på at den er Saabete, og at de har gjort mer enn å kline et lag med skandinavisk kjølighet over Cadillacen. Og sant nok: Alle visuelle spor etter SRX-en er visket bort gjennom en grundig omdesigning, men 9-5-aktig grill og frontlys, hockeykølleformede C-bjelker, et snev av omsluttende bakvindu og blåaktige baklys med isblokk-effekt.

Det samme gjelder interiøret. Alt som ligner Cadillac er kastet, og byttet med kjente Saab-deler som eggkartongformede luftdyser og svarte instrumenter med grønne tall med nattinnstilling som slukker alt lys unntatt speedometer og andre varsellys.

Her er noen av konkurrentene til Saab 9-4X

=

STOR MOTOR: En 2,8-liters turboladet V-sekser på 300 hester og nesten 400 Nm skal ifølge Saab sende 9-4X fra 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder. © Foto: Top Gear Mabazine

300 hk

Det finnes to motorversjoner til 9-4X: En 3-liter V-sekser på 265 hk, og en 2,8-liters turboladet V-sekser på 300 hester og nesten 400 Nm. Vi prøvde turboen, som låter spennende. Det er den ikke. Du føler aldri kraften fra den ene turboen. Omdreiningene øker langsomt, og automatkassa føles utdatert og ordinær sammenlignet med raskere dobbeltkløtsj-systemer, selv når du krever en ny utveksling via padleårene på rattet.

Brosjyren hevder at den vil gå fra null til 100 på 8,3 sekunder. Vi målte den uoffisielt til 10,2 sekunder på en knusktørr vei, og selv om du gir rom for klønete tidsmåling regner vi med at Saab er lite grann optimistiske. Vi vet fra Insignia OPC at denne motoren har krefter i seg, men her er den lastet ned med mye vekt: 9-4X er 2085 kg.

En Audi Q5 med 230 hesters 3,2 liters V6 bensinmotor er 1795 kg, så det er flere sementsekker mellom dem. En diesel med mer bånndrag ville gjøre det bedre, men den finnes ikke, og det er ingen planer om en.

=

HØYT NIVÅ: Tross Cadillac-røttene så fremstår 9-4X som en helt ny bil. Utstyrslisten er imponerende lang. © Foto: Top Gear Magazine

Cadillac-røtter

Dermed er dette egentlig av bil for USA, hvor de aller fleste av dem vil finne en garasje. Men her er vrien: Tross Cadillac-røttene og den trege V-sekseren føles 9-4X betryggende europeisk å kjøre. Den er kanskje tung, men ekstra vugging blir holdt i sjakk av standardmonterte adaptive dempere som blir stive i Sport-modus og mykner i Comfort, og innstillingene avspeiles i styring og gassrespons.

Og så er det XWD-firehjulssystemet, som på andre 4WD Saaber fordeler kraften mellom front- og bakaksel via en Haldex-kløtsj, og igjen mellom bakhjulene med en elektronisk differensial med begrenset slipp. Det er nyttig både for langsom terrengkjøring og stabilitet i høy fart, vinkler hekken inn i svinger så den følger fronten elegant.

Fartsfølsom elektronisk styring har du også, selv om tilbakemeldingene er litt kunstige. Ingenting av dette gjør 9-4X til noen kryssermissil på veien, men uten dette ville den ikke vært noe mer enn en sidrumpa amerikaner med nye, kjekke klær.

Kan denne familiebilen redde Saab da?

=

MYE EKSTRA: Panorama-soltaket er bare en av tingene på den endeløse listen over standardutstyr. En av de få tingene du blir nødt til å velge selv er fargen på lakken © Foto: Top Gear Magazine

Kostbar, men godt utstyr

Vi har ennå ikke fått noen norske priser på bilen, men i England regner de med at den blir på over 350 000 kroner når den kommer senere i år. Da får du mye bra som standard, inkludert et gromt Bose-anlegg med DAB-radio og Bluetooth, 8-tommers pekeskjerm, GPS, lærseter, fjernstyrt bakdør, ryggekamera og fullt soltak.

Underholdningsskjermene bak, som bretter seg ut som bærbare pc-er fra seteryggene foran, blir sannsynligvis eneste ekstrautstyr. Monterer du de samme tingene i en Q5 (inkludert adaptiv fjæring og aktiv styring), vil du nærme deg en pris på 400 000 - fremdeles i England.

Økonomene forventer et salg på bare noen hundre i England, og uten en diesel kan de ikke vente særlig mer. Og det setter 9-4X i det samme Saab-dilemmaet som før: Den er en bil for de som vil ha den fordi den ikke er en Audi, eller en BMW. Og som et sjeldent og stilig alternativ har den en viss appell. Men ikke la deg lure til å tro at den er et rasjonelt valg i forhold til de kjappere, lettere og skarpere rivalene. Når du leser dette, burde Saab ha fått en ny og lovende framtid. Dessverre starter den ikke her.

Les også:

Top Gear har kjørt den siste 911-en

Koenigsegg Agera R - Bilen du aldri får kjøre

Tidenes råeste familiebil

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!