Vi har tidligere skrevet om hvordan de entusiastiske britene satte Beitostølen på hodet, da de troppet opp med en ombygget skurtresker som skulle rydde snø, og om hvordan en småivrig Jeremy Clarkson satte fyr på en fotgjenger.

Nå skal det norske folk få ta del i galskapen, for mandag 2. mai kl. 19.55 vises Top Gears Beitostølen-epsiode på NRK3.

I den forbindelse slo vi av en prat med Top Gear-regissør Konrad Begg.

Begeistret regissør

Konrad er en erfaren tv-mann, med flere høyprofilerte dokumentarer og underholdningsprogrammer på CV-en. Den lavmælte skotten har jobbet for blant andre BBC, Discovery Channel, SkyOne og ITV. Han har regissert reklamefilmer for utstyrsprodusenter i snow- og skateboardbransjen, og er nå i gang med castingen til sin første spillefilm, "S even Songs for Amy".

Før Beitostølen-opptaket var han i Sør-Afrika og filmet Richard Hammond som kappkjørte en Porsche 911 mot gravitasjonsfarten til en VW Beetle som de droppet fra et helikopter.

Ikke verdens dølleste jobbrutiner, altså. Men det er likevel noe spesielt med å filme i Norge.

TOP GEAR PÅ TUR: Regissør Konrad Begg hadde med seg et stort team til Beitostølen.

TOP GEAR PÅ TUR: Regissør Konrad Begg hadde med seg et stort team til Beitostølen. © Svein-Erik Hole

Unike bilder

- Værforholdene de dagene vi filmet var ekstremt utfordrende, med skiftende forhold, kulde, snøføyk og tidvis kraftig vind. Helikopter og sjøfly kunne ikke fly akkurat de rutene vi hadde planlagt, og skurtreskeren fikk virkelig kjørt seg. Du kan trygt si at vi kjørte den tett opp imot grensene for hva den er kapabel til, sier Konrad.

Etter tre lange dager med filming er han likevel strålende fornøyd med resultatet.

- Bildene fra Valdresflya ble unike, og naturen ga gutta den perfekte utfordringen i forhold til å få skurtreskeren fram. Denne sekvensen stikker seg ut, og programlederne er fra seg av begeistring, sier regissøren, som også mener han har fanget noen hysterisk morsomme øyeblikk i Beitostølen sentrum, der James May etter beste evne rattet den 3,85 meter brede skrutreskeren rundt i gatene.

TØFFE FORHOLD: Jeremy Clarkson stilte i olabukse. Resten av teamet kledde seg etter forholdene.

TØFFE FORHOLD: Jeremy Clarkson stilte i olabukse. Resten av teamet kledde seg etter forholdene. © Svein-Erik Hole

Stort kamerateam

En Top Gear-produksjon kan se ganske grandios ut, og de har et kamerateam som matcher ambisjonene: Tre kameramenn og to minikameraoperatører fulgte Konrad til Norge. Når Jeremy Clarkson & co går for fart, bruker de i tillegg et høyhastighetskamera som fanger mer enn 1000 bilder i sekundet - mot normalt 24. Denne typen film brukes til å vise hurtige bevegelser detaljert i slow motion.

- Det er to ting som gjør det spesielt å jobbe for Top Gear; vi har mer moro enn med noe annet programkonsept jeg kan tenke på, og jeg får virkelig regissere. BBC ønsker å lage unik tv, og vi har det som skal til, sier Konrad.

- Top Gear har hatt mange regissører opp gjennom årene. Hva slags signatur prøver du å sette på dine episoder?

- Top Gear har en sterk karakter. Som regissør bør man strekke seg ganske langt for å tilpasse seg denne, for én persons tanker er aldri større enn showet. Når det er sagt, håper jeg det synes at jeg har bakgrunn både som manusforfatter og fotograf. Jeg vil at sekvenser skal henge sømlast sammen og at hver episode har god dramaturgi. Dessuten er jeg svak for bilder som tar pusten fra deg.

- Som på Valdresflya.

LES OGSÅ:

Vi ble med Top Gear behind the scenes

Se Top Gear ta bilstyling til et nytt nivå

Se Top Gear kappkjøre mot et jagerfly

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!