1. Plymouth Superbird

For å kunne delta i NASCAR I 1970, måtte produsentene bygge og selge gatebiler som tilsvarte løpsbilene. Og da kom dette fotballmålet.

PLYMOUTH SUPERBIRD

2. Porsche 911 GT3 RS

Dels takket være den justerbare vingen av karbonfiber, er RS 25 kilo lettere enn GT3. Den er også lang og bred nok til en voksen uteligger.

PORSCHE 911 GT3 RS

3. Lamborghini Countach

V-finnen kom først som ekstrautstyr på LP400S i 1978. Den ble enklere å kuske, men toppfarten ble redusert. De fleste velger vingen.

LAMBORGHINI COUNTACH

4. Bugatti Veyron

Veyrons bevegelige spoiler justerer seg avhengig av farten, og når du trår inn bremsen snur den seg vertikalt og blir en effektiv luftbrems.

BUGATTI VEYRON © FOTO: Frankie Jim Charlie Magee

5. Ford Sierra Cosworth

Den originale "hvalhale"-spoileren gir det skikkelige damedraget. For en Cosworth er ingen Cosworth uten et slikt vedheng.

FORD SIERRA COSWORTH

6. Koenigsegg CCX

Den beryktede 'Top Gear'-vingen ble forlangt av the Stig, etter at han krasjet ganske grusomt, i høy fart, mot en stabel bildekk.

=

KOENIGSEGG CCX © FOTO: Alex Puczyniec

7. Maserati MC12

Tometersvingen på MC12 gjør jobben. Stillestående er vektfordelingen 41/59 foran/bak. Ved 200 km/t er den 34/66. Effektivt.

MASERATI MC12

8. Audi TT

En liten vinge som lagde mye bedriftsbråk. Den originale vingeløse TT-en var "ustabil", ble tilbakekalt, og fikk vinger.

AUDI TT

9. Toyota Supra Twin Turbo

Supra Turboen skremte småunger langt tilbake i 1993, og viste seg fram med en enorm bøyle som ga løfter om turbokrefter.

TOYOTA SUPRA

10. Lamborghini Murciélago SV

Med denne vingen gjør SV-en 336 km/t. Med en mindre: 341. Glem de ekstra 5 km/t, og kjøp en stor. Drag har aldri vært mer gøy.

LAMBORGHINI MURCIÉLAGO SV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!