Test: Peugeot 508 SW PHEV

Familiefornuft med snert

Endelig dukker den småsportslige Peugeot 508 opp i vinnerkombinasjon: Som tøff stasjonsvogn med sprek, ladbar hybridmotor. 

Pluss ikon
<b>SMEKKER:</b> 508 er en av de tøffeste familiebilene på markedet, der særlig lav høyde og fallende vinkler i hekken og på sidene bidrar til inntrykket. 
SMEKKER: 508 er en av de tøffeste familiebilene på markedet, der særlig lav høyde og fallende vinkler i hekken og på sidene bidrar til inntrykket. 
Sist oppdatert

Peugeot har virkelig fått dreis på modellutvalget sitt de siste par årene. Og når 2020 er blitt det store lanseringsåret både for helektriske modeller og ladbare hybrider, er merket endelig i posisjon til å gjøre innhogg blant norske bilkjøpere.

Den nye 508 kom på markedet i 2018, med det er først nå i høst den antatt mest attraktive versjonen er på plass: Stasjonsvognsutgave med ladbar drivlinje. Det dreier seg om Peugeots velkjente 1,6-liters bensinturbo, her med 180 hk og 250 Nm dreiemoment.

Koblet sammen med et elmotor på 80 kW/110 hk som henter strøm fra et batteri på 11,6 kWh sørger dette for en systemeffekt på 165 kW/225 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Det hele koblet opp til forhjulene via et åttetrinns automatgir.

<b>STILIG:</b> Sportssetene er behagelige og gir fint inntrykk i lyst og grått. Ikke den største familiebilen innvendig, men nok for fire personer. 
STILIG: Sportssetene er behagelige og gir fint inntrykk i lyst og grått. Ikke den største familiebilen innvendig, men nok for fire personer. 

Hybrid godfølelse

Der har du oppskriften til en fleksibel og behagelig drivlinje, i likhet med mange andre ladehybrider sørger elmotoren for å dekke opp for eventuell slapphet i den nedre delen av turtallsregisteret. I stedet får du kraftig akselerasjon uten behov for å gi masse gass, eller nedgiringsmas fra automatgiret. Riktignok er ikke 508 SW PHEV blant de aller raskeste ladehybridene vi har testet, men frasparket holder i massevis for all normal bruk.

Les også (+): 18 plug in-hybrider testet. Sjekk rekkevidde og forbruk

Batteriet med bruttokapasitet på 11,8 kWh er omtrent midt på treet når det gjelder kapasitet, og vi oppnår typiske resultater for en familiestasjonsvogn i ladehybridversjon. I vår forbrukstest går bilen 41 km på strøm (52 km ifølge WLTP-normen), før bensinmotoren overtar hovedansvaret for drivlinjen de neste 160 kilometerne. Da ender testforbruket på 0,47 l/mil.

Sammenlignet med hovedkonkurrenten VW Passat GTE, er det ikke mye som skiller mellom den og Peugeot 508 SW PHEV rent objektivt. Passat kom 43 km og brukte 0,51 l/mil. Den er litt kjappere i akselerasjonen og har et hakk større baksete- og bagasjeplass. De store forskjellene kommer imidlertid på det subjektive området.

<b>BRA UTFORMET:</b> Kvadratisk, uten forstyrrende framspring og plass til ladekabler under gulvet. 
BRA UTFORMET: Kvadratisk, uten forstyrrende framspring og plass til ladekabler under gulvet. 
<b>KJØREGLAD:</b> Digitale instrumenter ligger fint i siktlinjen over rattkransen. Det lille rattet gir gokart-følelse. 
KJØREGLAD: Digitale instrumenter ligger fint i siktlinjen over rattkransen. Det lille rattet gir gokart-følelse. 

Kjører med et smil

Du ser det allerede i designet, der Peugeot har lagt seg på en mer utagerende linje. Ikke bare visuelt, men 508 er betydelig lavere – 142 mot 148 cm. Det går mer i retning av sports- enn familiebil, noe også fronten og den shooting brake-aktige utformingen av bakluken understreker.

Det samme lar seg glatt overføre til interiøret, der vår velutstyrte GT-versjon har elegante sportsseter i skinn og Alcantara, samt et gokartaktig sportsratt. Stilen vitner om hva du har i vente ute på veien, for 508 SW PHEV leverer helt klassiske Peugeot-egenskaper når det kommer til kjøredynamikken. Den er kjapp og direkte i responsen, uten at det blir for masete. Her er det ingen bråkjekk, småstiv fjæringskomfort – i stedet gjør understellet en glimrende jobb med å samle opp store og små ujevnheter.

Dommen

En lettkjørt, praktisk og smålekker familiebil, som engasjerer straks du får lyst på en mer involverende kjøreopplevelse.

Det er langt mellom de klassiske stasjonsvognene om dagen, men Peugeot 508 SW PHEV gir deg egenskapene de mest populære SUV-modellene mangler. At den i tillegg skiller seg mye i stil og opplevelse fra VW Passat, er bare en fordel.

TEKNISKE DATA

Peugeot 508 PHEV sammenlignet med VW Passat GTE

Bilmerke Peugeot Volkswagen

Modellbetegnelse 508 SW PHEV Passat GTE

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1598+EL 1395+EL

Effekt, kW/hk: 165/225 160/218

Dreiemoment, Nm: 360 400

Egenvekt, m/fører, kg: 1820 1760

Tilhengervekt, kg: 1340 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 478/186/142 477/138/147

Bagasjerom, liter: 530–1780 483–1613

Standard dekkdimensjon: 235/45-18 215/55-17 V

Batterikapasitet, kWh: 11,8 13

Rekkevidde, WLTP km: 52 55

Rekkevidde i 200 km test: 41 43

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,13 0,15

CO₂-utslipp, g/km: 30 35

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,2 7,4

Toppfart, km/t: 240 225

Pris fra, kr: 522 000 510 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 8,8 7,6

60–100 km/t, kickdown: 4,1 3,6

80–120 km/t, kickdown: 4,8 4,5

Støy 100 km/t, dBA*: 68,0 69,0

Testforbruk, l/mil: 0,47 0,51

Peugeot er støymålt på vinterdekk, VW på sommerdekk. Som regel øker støynivået 1–2 dBA med sommerdekk.

Utfordrer bestselgeren

<b>HOVEDKONKURRENT:</b> VW Passat GTE er målestokken for Peugeot 508 SW PHEV. De byr på mange av de samme egenskapene, men er temmelig ulike i utførelsen. 

VW Passat GTE er bilen Peugeot 508 SW PHEV i første rekke skal bryne seg på. To typiske familiestasjonsvogner med relativt hyggelig prislapp; Peugeot starter på snaut 480 000 kroner, mens VW begynner på 510 000 kroner. Begge er forhjulsdrevne og nokså likt matchet når det kommer til plass og ytelser. På det subjektive er det mer som skiller; en snusfornuftig tysker mot en livsglad franskmann. Et dyrere, men svært kompetent alternativ er Volvo V60. Prisen starter rundt 600 000 kroner, med høyere effekt og 4WD med på kjøpet. 

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2020, og sist oppdatert 26/11 2020.

Les også