Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene

Opel Astra er ikke den mest spennende bilen på markedet, men den gir mye plass og utstyr for pengene.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Pris

+ Plass

+ Ryddighet

- Bråkete

- Gammeldags motor

- Traust

Opel Astra har mange sterke konkurrenter i kompaktklassen, og flere av dem - som Ford Focus, VW Golf, Kia Cee´d og Skoda Octavia - er også tilgjengelige som stasjonsvogn. Men kombinasjonen god plass, fin komfort, trivelige kjøreegenskaper og en hyggelig pris er det ikke så veldig mange som tilbyr. Selv ikke nå som Astra nærmer seg utskiftning.

Her er den nye Opel Astra!

Kjøreegenskaper: 3

Da denne generasjon Astra så dagens lys, høstet den mye ros for sine gode kjøreegenskaper, som både var sikre og underholdende.

I dagens bilmarked møter den svært kraftig motstand på dette området. De aller fleste konkurrentene har bedre komfort, og er samtidig mer tilbakemeldende og mer underholdende å kjøre når veien bukter på seg. Astra oppleves likevel som en harmonisk bil å kjøre, der balansen og ryddigheten gir en god trygghetsfølelse på veien.

Motor: 2

SNART BORTE: Den nye Astra er snart her. Og det merkes at dagens Astra er en gammel konstruksjon.

SNART BORTE: Den nye Astra er snart her. Og det merkes at dagens Astra er en gammel konstruksjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi sier bare "Nei takk". Den gamle 1,7-liters dieselmotoren på110 hk er kort sagt utdatert. Den var fin den gangen den kom, og vi har testet den i en rekke effektvarianter. Men nå bør den gå av med pensjon.

Tekniske data:

MOTOR, CCM: R4, 1686 ccm

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/2300

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1578

TILHENGERVEKT, KG: 1000

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 451,5 x 175,3 x 150

BAGASJEROM, LITER: 500-1590

DEKKDIMENSJON: 205/55 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 239.900

PRIS TESTBIL, KR: 245.300

TESTDATA:

0-100 KM/T, SEK.: 12,8

60-100 KM/T, 4/5. GIR: 9,0/14,6

80-120 KM/T, 5./6. GIR: 13,0/-

STØY TOMGANG, dBA: 48,8

STØY 50 KM/T, dBA: 65,8

STØY 80 KM/T, dBA: 70,3

STØY 100 KM/T, dBA: 72,2

Turboforsinkelse var slikt vi trodde tilhørte fortiden, og det er lenge siden sist vi ble utsatt for slike motorvibrasjoner. Noe av dette kan muligens skyldes at testbilen er en miljøoptimert EcoFlex-utgave av Opel Astra, men det hjelper lite at bilen bruker bittelitt mindre diesel når den ikke er særlig trivelig å kjøre. I tillegg støyer motoren markant.

Forbruket er imidlertid trivelig, selv med mye last i bilen, og når turboen først gir overtrykk, har bilen greie prestasjoner. Vi sier greie, for verken akselerasjon fra stillestående eller mellomakselerasjonsmålingene våre imponerer. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa gjør det relativt enkelt å finne et turtall der motoren faktisk yter noe, men siden den ekstra langstegete girkassa heller ikke er av de mest sjaltevillige, kan vi ikke gi så voldsomt med skryt på dette området.

Eksteriør: 2

Opel Astra er blitt gammel, og den nye Astra har vi allerede sett. Og Opel har tydeligvis skjønt det selv; arvtakeren er en bil med mye friskere former. For dagens modell er gammeldags, kantete og kjedelig. Særlig i stasjonsvognutgave.

Den kantede formen gjør den imidlertid lett å plassere på veien, og ikke minst lett å parkere. Formen gjør også sitt til at bilen blir rommelig; her er det ikke noen plasstjelende designergrep som hemmer.

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger

Interiør: 4

Ja, også innvendig merkes det godt at Astra er en aldrende bil. Likevel trives vi i de enkle omgivelsene. Det er mye hardplast, men både ergonomien og oversikten er god. I tillegg er stasjonsvogna rommelig; en tobarnsfamilie har ingen problemer med å dra på langtur i Astra. Både beinplassen og hodehøyden i baksetet er raus, og bagasjerommet både stort og lett å utnytte til fulle.

Sikkerhet: 4

Opel Astra ble i 2004 kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater: full pott for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem stjerner for barnesikkerheten. Bilen var på en annen side på grensen til brutal mot fotgjengere, og fikk kritikk for lite sikkerhetsvennlige former i et ellers moderne design. Astra har ESP, ABS-bremser og BAS (bremseassistent) som standard, mens ting som bi-xenon og parkeringssensor kan kjøpes med i tillegg.

Les også:

De sikreste familiebilene finner du her

HELT ÅLREIT: Førermiljøet er traust, men ergonomien er fin, og det hele er oversiktlig. Dessuten er det billig å fylle bilen med ekstrautstyr.

HELT ÅLREIT: Førermiljøet er traust, men ergonomien er fin, og det hele er oversiktlig. Dessuten er det billig å fylle bilen med ekstrautstyr. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her

Pris/ utstyr: 6

Opel Astra er billig. Den miljøoptimaliserte testbilens pris begynner i skrivende stund i overkant av 240.000 kr - en god del lavere enn standardutgaven - og ekstrautstyret er ordentlig billig. Siden Astra nærmer seg utskiftning, er også dette rette tidspunktet for å kjøpe en av de utgående modellene; bilprisen er lav, og utstyrspakkene har fantastiske kampanjepriser. Og dette på en bil som allerede i utgangspunktet var rimelig, og som hadde rimelig utstyr.

Konklusjon: 3

Stasjonsvognutgaven av Opel Astra får en todelt karakter. På områder som pris, plass, utstyr og ryddighet er den et funn. Men siden den oppleves som utdatert, og i tillegg har en motor vi absolutt ikke kunne tenke oss å kjøre, blir karakteren midt på treet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Disse gir mest for pengene Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Opel Astra
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag