Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake

Posørvogn med hverdagskvaliteter

Ikke bare ser CLA 250e Shooting Brake bra ut, den kjører bra også, og batteriet er stort for kompakt ladehybrid å være.

Pluss ikon
<b>SHOOTING BRAKE:</b> Rammeløse vinduer og en fallene taklinje definerer CLA Shooting Brake.
SHOOTING BRAKE: Rammeløse vinduer og en fallene taklinje definerer CLA Shooting Brake.
Sist oppdatert

Da Mercedes i 2012 avduket luksusmodellen CLS som en shooting brake-stasjonsvogn, vekker den berettiget oppsikt. Da vi Vi Menn testet den året etter mente vi at den var verdens vakreste stasjonsvogn.

Vakker eller ei, noen suksess ble den ikke. Grunnet svakt salg i viktige markeder som USA og Kina ble det bare med én generasjon før produksjonene ble stanset.

Les også: Test av Mercedes CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake

<b>LYS:</b> Bilen kan fås med Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt uten å blende møtende trafikk. Den kan i tillegg fås med mange av assistansesystemene man finner i forrige generasjon S-Klasse. 
LYS: Bilen kan fås med Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt uten å blende møtende trafikk. Den kan i tillegg fås med mange av assistansesystemene man finner i forrige generasjon S-Klasse. 

God rekkevidde

Men Mercedes la ikke vekk shooting brake-designen. De flyttet den bare nedover i modellrekken. Til CLA, som ble avduket som shooting brake i 2014. Mercedes skulle fylle alle nisjer, også tomrommet under C-klasse stasjonsvogn.

Sent i fjor kom andre generasjon CLA Shooting Brake. Den har vokst i alle retninger, og kan i tillegg fås som plug in-hybrid, noe som straks gjør den enda mer interessant i Norge.

<b>KUTTET:</b> CLS Shooting Brake ble lansert i 2012, men produseres ikke lenger. Foto: Daimler AG
KUTTET: CLS Shooting Brake ble lansert i 2012, men produseres ikke lenger. Foto: Daimler AG

CLA 250e Shooting Brake er navnet og fremdriften besørges av en 1,3-liters, firesylindret bensinturbo på 160 hk og en elmotor på 75 kW som får krefter av 15,6 kWt-batteri. Den totale systemeffekten er på 218 hk og 450 Nm dreiemoment.

<b>LENGRE:</b> Den nye modellen er nesten fem centimeter lengre og bredere enn forgjengeren. 
LENGRE: Den nye modellen er nesten fem centimeter lengre og bredere enn forgjengeren. 

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 68 kilometer (WLTP), men på en iskald dag med temperaturer under 10 minus og tilnærmet kun motorveihastighet, kom vi 34 kilometer før bensinmotoren koblet inn. Basert på tidligere test av Mercedes A-klasse med samme drivlinje, er en rekkevidde på 60 kilometer helt realistisk ved høyere temperaturer.

Les også (+): Underholdningsekspressen - test av Mercedes A250e

En av de morsomste

<b>BETJENING:</b> Mye kan betjenes med knappene på rattet. I tillegg har du touchpad, berøringsskjerm og stemmestyring. 
BETJENING: Mye kan betjenes med knappene på rattet. I tillegg har du touchpad, berøringsskjerm og stemmestyring. 

Ikke bare ser CLA 250e Shooting Brake bra ut, den kjører bra også. Som A250e er den en av de morsomste standardbilene på veien i dag, med kvikk respons i styringen og glimrende veigrep. Trives du ekstra godt der veien blir svingete, så har du en venn i CLA 250e. 0-100 km/t skal den greie på under syv sekunder, og det er skikkelig skyv i fartsområdet 60-100 km/t.

Selv om den veier 40 kilo mer enn A250e, så oppveier de praktiske egenskapene. Riktignok sørger omformer og annet utstyr til drivlinjen for at den ladbare versjonen har 60 liter mindre bagasjeplass enn versjonene med konvensjonell drivlinje, men 445 liter er fortsatt ganske pent og omtrent like mye plass som i en BMW X3 xDrive30e.

Les også (+): Denne har vi ventet på - test av BMW 330e xDrive Touring

Felles ryggen på baksetene ned, får du et tilnærmet flatt gulv og et volum på 1310 liter. For 10 800 kroner ekstra fås hengerfeste og muligheten til å trekke 1600 kilo.

<b>INNLASTING:</b> Lasteåpningen er blitt 23 cm bredere ved å dele baklys-modulene, noe som gjør innlasting lettere enn i forgjengeren. Plug in-hybriden har noe mindre bagasjerom enn de konvensjonelle versjonene. 
INNLASTING: Lasteåpningen er blitt 23 cm bredere ved å dele baklys-modulene, noe som gjør innlasting lettere enn i forgjengeren. Plug in-hybriden har noe mindre bagasjerom enn de konvensjonelle versjonene. 
<b>MER PLASS:</b> Bakseteplassen er forbedret, men sittehøyden knapp. Sidesynet havner raskt mitt i eller over taklinjen. 
MER PLASS: Bakseteplassen er forbedret, men sittehøyden knapp. Sidesynet havner raskt mitt i eller over taklinjen. 

Ikke sømløst

I elektrisk modus er CLA 250e stille og behagelig. På skrøpelig underlag merker man at understellet er vektet mot det stramme uten at det blir ubehagelig.

Den litt skarpe og spinkle lyden av bensinmotoren er ikke skjønn når den settes under press. Lydbildet legger en liten demper på stemningen og den gode Mercedes-følelsen.

Det samme gjør seter med manuell justering og partier med blank hardplast som vi ikke synes kler det ellers stilige interiøret med fargesterke og klare skjermer og fete ventilasjonsdyser med jetmotor-look.

Som med mange andre plug in-hybrider merker vi at samspillet mellom forbrenningsmotor, elmotor og gir tidvis ikke glir helt sømløst. Innimellom lugger det litt. Det er akkurat som om de to motorene ikke helt blir enige om hvem som skal ta jobben, mens giret nøler.

Der og da kan man kanskje lengte etter en CLA 250 4Matic med 224 hk i stedet, men bare til man ser sifrene for forbruk og pris. Etter å ha kjørt 472 kilometer med bare én lading ender vi opp med et forbruk på 0,59 liter per mil.

Da har vi ikke under noen omstendigheter kjørt med tanke på å få lavest mulig forbruk. Det oppgitte forbruket på 250 4Matic er 0,7 liter per mil, i tillegg er den over 100 000 kroner dyrere.

<b>BRITISK FENOMEN:</b> Aston Martin DB5 Shooting Brake fra 1965. Kun 12 stykker ble bygget. Foto: Aston Martin
BRITISK FENOMEN: Aston Martin DB5 Shooting Brake fra 1965. Kun 12 stykker ble bygget. Foto: Aston Martin

Hva er Shooting Brake?

Det  var opprinnelig betegnelsen for en sportslig bil, gjerne med kun to seter, som ble lagd i forlenget utgave for at eieren skulle få plass til børsa, setteren og det eventuelle byttet jakta måtte gi. Betegnelsen har særlig vært knyttet til engelske bilmodeller som Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce.

TEKNISKE DATA

Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake plug n-hybrid

Motor, cm³: 1332+EL 

Effekt, kW/hk: 160/218

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450

Egenvekt, kg: 1720

Tilhengervekt, maks, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 469/183/144

Akselavstand, cm: 273

Bagasjerom, liter: 445/1310

Standard dekkdimensjon: 225/40R18

Forbruk, (WLTP) l/mil: 0,11

CO2-utslipp, g/km: 26

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,9

Toppfart, km/t: 230

Pris fra, kr: 492 900

Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWh og kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW gjennomføres lading på en time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

 

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2021, og sist oppdatert 16/03 2021.

Les også