Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre

I USA er pickuper like vanlig som dongeribukser. I Norge figurerer de ikke en gang på de offisielle nybilprislistene for personbiler. Men rett utenfor den norske hovedstaden oppleves en Ranger Wildtrak fra Ford som det mest naturlige på veien.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fremkommelighet

+ Robust styling

+ Lasteplanplass

- Mangler ESP

- Mangler ESP

- Mangler ESP

Det skal ikke mer til for å skape stemning på bygda enn en rammebygget pickup og en cowboyhatt. Slik føles det i hvert fall der jeg sitter tilbakelent i en skikkelig arbeidskabin. Foran meg ruver tre grønnskimrende instrumenter som angir helling både i lengde og bredderetning.

Se også: Hiluxen til Jeremy Clarkson.

Ved siden av girspaken strutter sjalteren som forsyner oss med ekte mekanisk firehjulstrekk ved behov, lav og høygir. Under det bulende panseret sitter en bunndragsfokusert diesel med 330 newtonmeter å fôre på med.

Og bak de to dummysetene i den halvlange kabinen - for OBS: dette er varebilutgaven, to ekstra klappseter koster 250 000 kroner ekstra - rommer lasteplanet alt fra vedsekker til et levende danseband.

Les også: Nødhjelp i vinterland - hurtigkjetting.

Mange konkurrenter

Men vent - kanskje hadde jeg ikke hatt helt den samme dongerijakke-med-sauepels-opplevelsen om det ikke var for glamourutstyret. For det første WILDTRAK med store bokstaver langs kabinen. Det skaper ATV- og snøscooterstemning. Dernest stigbrett og godt med kromma rør. Yummi.

YIEEHA! Her er det action og lasso rundt fru Luna. RAP Cab gir bedre plass på planet enn en Double Cab.

YIEEHA! Her er det action og lasso rundt fru Luna. RAP Cab gir bedre plass på planet enn en Double Cab. Foto: Nordlien, Egil

Og det enda jeg ikke har dradd lenger enn til bakveiene utenfor Jessheim, fire mil nord for Oslo. Backcountry. Levi Henriksen fra Kongsvinger er den, og kanskje den eneste, forfatteren i Norge som best beskriver følelsen som siger på etter kort tid bak rattet. Les om Levi Henriksen her (Wikipedia) .

Tekniske data Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk

  • Lengde, mm: 5165
  • Bredde, mm: 1805
  • Høyde, mm: 1785
  • Motor: R4, 2499 ccm
  • Effekt, hk: 143 v/ 3500 o/min
  • Dreiemoment: 330 v/1800 o/min
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,89
  • CO2-utslipp, gr/km: 244
  • Pris: 320 000 kroner som varebil, 570 000 kroner som fireseter.
  • Garantitid, år: 3 /100 000 km
  • www.ford.no

Men det er Ford Ranger vi tester. Med konkurrenter som Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Mazda BT50, Nissan Navara og Isuzu D-Max har den nok å bryne seg på.

Kjøreegenskaper: 3

Pickuper blir stadig mer komfortable, men de er fortsatt langt fra kjøremaskiner på personbilnivå. Det gjelder også Ford Ranger. Riktignok har du i det du stiger opp i kabinen fra stigbrettet allerede forkastet alle tanker om en aggressiv kjørestil. Med beina plassert horisontalt i pedalsettet foran deg - en sittestilling typisk for rammebyggede biler - sitter du naturlig avslappet og tilbakelent.

Det kan imidlertid straffe seg å være for tilbakelent før du kjenner bilen bedre. Med kun bakhjulstrekk tilkoblet, og helt ribbet for antispinn og antiskrens, er bilen litt av en håndfull på glatt føre. Den første skrensen kom overraskende, den andre var morsom. Men den tredje kom da jeg minst ventet det. Doh!

Les også: Her er de beste vinterdekkene.

At ikke biler som dette - i høyeste utstyrsgrad til og med - ikke er utstyrt med antispinn og antiskrens, er kort sagt skandaløst.

Sjekk denne: 4x4-video med ombygde pickuper.

LASTETERSKEL: Den er høy ja, men det hjelper med hengslet lem. Paller går rett inn. Større motorsykler må ha bakhjulet på lemmen.

LASTETERSKEL: Den er høy ja, men det hjelper med hengslet lem. Paller går rett inn. Større motorsykler må ha bakhjulet på lemmen. Foto: Nordlien, Egil

Bilen er riktignok stabiliteten selv med firehulsdriften innkoblet. Det skjer med nevnte hendel ved siden av girspaken. Du setter også systemet i lavgir med samme spak. På høygir er maks anbefalt hastighet med firehjulsdrift 100 km/t - av hensyn til det mekaniske systemet. Og det er litt lite...

Motor: 4

Fordi 2,5-litersdieselen under panseret gjør gjør jobben sin utmerket. Ikke, som du kanskje tror, med dragraceytelser. Nei, her snakker vi traktoregenskaper. Dieselen trekker og drar og fôrer på med en sånn dovrefjellforutsigbarhet at alt som heter stress fordufter fra skuldrene som snø i april. Og turen varer langt ut på sommeren.

Nå er ikke 143 hester og 330 newtonmeter spesielt imponerende ytelser fra en 2,5-liter. Konkurrentene levere gjerne det samme fra mindre motorer (bortsett fra Mazda, som ikke bare bruker samme motoren, men strengt tatt er samme bilen med annen logo).

Men samtidig er det faktisk mulig å kjenne at du har litt ekstra slagvolum bak momentet, motoren er ikke like spinkel når den møter litt motstand. Itteno' som slår kubbik, som det fritt oversatt heter.

0 til 100 km/t går unna på 12,5 sekunder, og femtrinnskassen er relativt smidig i lave gir. Straks du har nådd 70 km/t, er det dessuten bare å legge inn femtegiret enten du triller landeveien rundt på landsbygda eller nærmer deg autobahnhastigheter.

Det vil si, inntil du utnytter bilens tillatte tilhengevekt på 3 tonn. Da bør du belage deg på noe mer giring.

Alle våre biltester kan du lese her.

Eksteriør: 4

Det finnes ikke antydning til fjolleri med Ford Ranger. Litt jålete ekstrautstyr er det riktignok på Wildtrak - den dyreste utstyrsversjonen. Men under det hele består bilen av rene, kantede og robuste linjer. Spesielt den renskårne grillen er egnet til å få Ford-hjerter til å banke.

GOD UTSIKT: Man sitter høyt, ser godt og bilen er lett å manøvrere mellom kuene på parkeringsplassen.

GOD UTSIKT: Man sitter høyt, ser godt og bilen er lett å manøvrere mellom kuene på parkeringsplassen. Foto: Nordlien, Egil

Les også: Slik blir du konge på glatta.

Bilen lages i tre kabinutgaver. Det er double cab med to alminnelige sitteplasser bak - og 153 centimeter langt lasteplan. Så har du den såkalte RAP cab som vi har kjørt, med to klappseter bak (om du er villig til å betale for det!) - og 175 centimeter langt plan.

Dessuten finnes den som ren toseter og med et 228 centimeter langt plan, men denne leveres ikke i Norge. Det skjønner man nå man leser at den kun leveres med bakhjulsdrift, som de facto reduserer den til en ren sommerbil her til lands.

Interiør: 4

Inne bak rattet føler man seg hensatt til litt nostalgiske tider. Ikke fordi det er gammeldags, men fordi alt befinner seg "der det skal være". - Åh! Herlig. Skikkelig bil,sa min kone etter 30 sekunder bak rattet. Med samtlige av alfabetets bokstaver i sertifikatet gikk tankene umiddelbart til tiden som yrkessjåfør på tungt materiell.

Så det føles helt riktig å kalle det for kabin og ikke kupé. Bratt frontrute og høyt gulv, men med rimelig bra justeringsmonn både av setet og rattet. Rattet er riktinok ikke dypdejusterbart, men det kompenseres delvis av gleden over et godt gammelt papaplyhåndtak til håndbrekket.

Til å begynne med får man litt sjokk av den depressive grønnfargen instrumenteringen. Det er jo helt koreansk, tenker jeg, før det slår meg at koreanerne selvsagt designer bilene sine for det amerikanske markedet. Hvor de er vant til slike farger. Og tar vi ikke feil, bygges Ranger i Thailand, sammen med Mazda BT-50.

Komfort: 4

Ford Ranger er dimensjonert for nyttelast opp til godt over tonnet (ca 1100 kilo avhegnig av utgave). Da sier det seg selv at fjæringen - stiv bakaksel og bladfjæring - kan bli noe stump om man bare kjører rundt med matpakke og siste natts snøfall på planet.

Men selv uten last er bilen rimelig komfortabel i fjæringen når man har vent seg til bilen. Faktisk er det mangel på sidestøtte i setene, og kanskje selve paddingen i setet, som kommer til å begrense langturene noe. Dette er seter som er konstruert for å sette seg inn i og gå ut av mange ganger om dagen mer enn til lange etapper.

KONSERVATIV COWBOY: Ikke noe slinger i valsen i interiøret. Men de tre klokkene for bla. helling i lengde og bredde er litt overkill.

KONSERVATIV COWBOY: Ikke noe slinger i valsen i interiøret. Men de tre klokkene for bla. helling i lengde og bredde er litt overkill. Foto: Nordlien, Egil

Og det er nesten litt synd, for bilen cruiser helt utmerket i høyere enn lovlige hastigheter på motorveien. Har du først passert 70 km/t, så øker verken dekk- eller motorstøy særlig mer.

Ikke minst er det komfortabelt at en såpass diger bil også er letthåndterlig. Lengden er nær 5,2 meter, men når de kantede linjene gir god oversikt og svingradiusen er en småbil verdig er det plutselig ikke noe problem i parkeringshusene likevel.

Sikkerhet: 2

Enten du er racersjårfør eller ei - i dag gir vi det glatte lag til biler som ikke er utstyrt med ESP. At biler som dette har firehjusdrift og for det meste går som yrkesbiler er argumenter som faller steindødt til jorden. Det er ikke noe mindre vondt å bli påkjørt av en yrkesbil med sleng.

Ford spandere fire kollisjonsputer i bilen, en foran og en på siden til hver avde to i forsetene. Det er bare et absolutt minimum.

Spesiel når vi vet at den gjør det elendig i kollisjonstestet av EuroNCAP. Pickuper generelt gjør det dårlig i krasjtester, og med simple to stjerner kan vi vel egentlig slå fast at Ranger ikke er en bil for barnefamilier. Skulle man frontkollidere, er det forøvrig føreren det går verst utover.

FULL PUPP: Vi skylder leseren å nevne at artikkelen er skrevet med ZZ Top på øret.

FULL PUPP: Vi skylder leseren å nevne at artikkelen er skrevet med ZZ Top på øret. Foto: Nordlien, Egil

Miljøvennlig? Hah. Med et utslipp på 244 gram CO2 per kilometer forurenser Ranger like mye som en Porsche Boxter.

Pris/utstyr: 4

Wildtrak-utgaven av Ranger er den dyreste av de fire utstyrsversjonene. Mens prisen på den simpleste utgaven Rap Cab i varebilversjon starter på snaut 275 000 kroner, må du ut med 320 000 kroner for den ganske tøft stylede Wildtrak-versjonen. Men det inkludre såpass mye fornuftig og nødvendig utstyr, at vurderer du bilen til privatbruk, så er det verdt det.

Hvorvidt du velger Rap Cab eller Double Cab er åpenbart en smakssak - selvsagt under forutsetning av at vi snakker varebil. Enten får du godt med lasteplan og noe mindre innvendig bagasjeplass - eller omvendt. Prisforskjellen mellom kabinvariantene er neglisjerbar.

Men skal du, av en eller annen årsak, velge deg bilen med fire seter, så er det kun Double Cab som gir noen form for baksetekomfort. og er det noen som spandere 250 000 kroner ekstra på to klappseter i Rab Cab, så hadde det vært hygglig å hilse på vedkommende!

4X4 NØDVENDIG: Bakhjulsdrift på vinterføre, med tomt plan, er dømt til en tur i grøften. Med firehjulsdriften innkoblet blir det en helt annen bil.

4X4 NØDVENDIG: Bakhjulsdrift på vinterføre, med tomt plan, er dømt til en tur i grøften. Med firehjulsdriften innkoblet blir det en helt annen bil. Foto: Nordlien, Egil

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 320000

Konklusjon

Prismessig er det tett konkurranse mellom konkurrentene i dette segmentet, spesielt når man vekter dem etter utstyr, motorytelse og plass. Ranger står ikke tilbake om det er nettopp denne bilens egenskaper man er ute etter.

NB! Store biler trenger piggdekk.

Men heller ikke Ranger er en bil man uten videre velger som alternativ til en alminnelig personbil. Den har langt fra samme komforten som vanlig biler i 320 000-kronersklassen, og den har kun to seter. Dessuten er forbruket relativt høyt.

Ranger får ikke mer enn 3 på terningen av oss, og den viktigste motforestillingen er likevel mangelen på antispinn og antiskrens. Og er det viktig for deg, er det etter det vi vet kun Mitsubishis L200 som kan passere.

De beste firehjulstrekkerne finner du her.

Ford Ranger er en real arbeidsbil. Et par av de japanske konkurrentene skilter med både mer komfort og modernere stil. Likevel utstråler Ranger både visuelt og fysisk såpass mye kraft og ujålete pålitelighet at man lett kan la seg overbevise.

[email protected]

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Ford Ranger
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag