9 millioner biler sjekket

De verste og beste bruktbilene

Denne store bruktbilundersøkelsen gir gode indikasjoner på hva du skal se ekstra opp for ved et bruktbilkjøp. Her ser du de beste og verste bruktbilene som selges på det norske markedet.

Pluss ikon
<b>BEST:</b> Porsche 911 topper listene med minst feil mellom 5 til 11 år gamle biler. Det borger for solid byggekvalitet, men også at eierne tar godt vare på sine 911. Ikke så rart, for det er en kostbar bil. For en tidlig utgave av 991-versjonen fra 2012, betaler du mellom 800 000 og 1,1 millioner.  
BEST: Porsche 911 topper listene med minst feil mellom 5 til 11 år gamle biler. Det borger for solid byggekvalitet, men også at eierne tar godt vare på sine 911. Ikke så rart, for det er en kostbar bil. For en tidlig utgave av 991-versjonen fra 2012, betaler du mellom 800 000 og 1,1 millioner.  
Sist oppdatert

Å kjøpe bruktbil kan være en uoversiktlig og risikabel affære. En av de største utfordringene er å få verifisert at bilens kilometerstand er korrekt.

I mange tilfeller stemmer ikke kilometerstanden overens med hvor langt bilen faktisk er kjørt – fordi selgeren har tuklet med kilometertelleren for å få bilen til å fremstå mer attraktiv.

GODT RYKTE: Det er sjelden Toyota bommer på den tekniske kvaliteten, og blant 7 år gamle biler er Auris blant de beste i undersøkelsen. Andre generasjon debuterte som 2013-modell og det er hybridutgaven som dominerer her i Norge. For 2013-2014-modeller får du en enkel og god kompaktbil som stasjonsvogn eller kombi, med priser rundt 130-160 000 kroner.
GODT RYKTE: Det er sjelden Toyota bommer på den tekniske kvaliteten, og blant 7 år gamle biler er Auris blant de beste i undersøkelsen. Andre generasjon debuterte som 2013-modell og det er hybridutgaven som dominerer her i Norge. For 2013-2014-modeller får du en enkel og god kompaktbil som stasjonsvogn eller kombi, med priser rundt 130-160 000 kroner.

Tvilsom servicehistorikk og skjulte skader fra ulykker er andre elementer som bidrar til risikoen. Det er ikke uten grunn at klage på bil er det som hyppigst behandles i forbrukertvistutvalget.

Sjekker med tysk grundighet

En god rettesnor for bruktbilkjøp er TÜV-rapporten.

Hvert år lager det tyske kontroll- og sertifiseringsselskapet TÜV (Technischer Überwachungsverein) omfattende statistikk over feil de har funnet ved biler som har vært til kjøretøykontroll.

TÜVs kontroller omfatter i hovedsak det som har med bilenes sikkerhet, drifts­sikkerhet og utslipp å gjøre. Selvforskyldt skade eller for eksempel utslitte dekk tas ikke med i statistikken.

<b>ALLE MULIGHETER:</b> Mercedes B-klasse er en kompakt, praktisk flerbruksbil og levert som bensin-, diesell- og elversjon. Vil du kjøre fossilt er 7-8 år gamle modeller nå prismessig attraktive fra 100-150 000 kroner. En el-versjon fra 2015 koster 120-150 000 kroner, og er en fin nærkjøringsbil siden den mangler hurtiglading og har moderat rekkevidde. 
ALLE MULIGHETER: Mercedes B-klasse er en kompakt, praktisk flerbruksbil og levert som bensin-, diesell- og elversjon. Vil du kjøre fossilt er 7-8 år gamle modeller nå prismessig attraktive fra 100-150 000 kroner. En el-versjon fra 2015 koster 120-150 000 kroner, og er en fin nærkjøringsbil siden den mangler hurtiglading og har moderat rekkevidde. 

For 2021-rapporten ble nesten ni millioner biler TÜV-testet og sjekket for feil:

– Hvis du vil se deg om etter en brukt bil uavhengig av produsenter, verksteder, forhandlere og velmenende råd fra venner, er TÜV-rapporten 2021 en verdifull hjelp, mener tyske Auto Bild som har viet rapporten et helt nummer.

Les også (+) Polestar 2 er en åpenbar utfordrer til Tesla Model 3. Har den svensk-kinesiske nykommeren det som skal til, eller kan Tesla fortsatt trylle frem et ess fra ermet?

<b>NUMMER 2:</b> Audi TT representerer det typiske nummer 2 bil-syndromet i slike undersøkelser, der også Mercedes SLK/SLC dukker opp på topplistene hos TÜV. En roadster/coupé-modell som kjøres lite og tas godt vare på. Den nyeste TT kom som 2015-modell, i Norge ofte solgt i dyrere versjoner, cirka 400-600 000 kroner. 
NUMMER 2: Audi TT representerer det typiske nummer 2 bil-syndromet i slike undersøkelser, der også Mercedes SLK/SLC dukker opp på topplistene hos TÜV. En roadster/coupé-modell som kjøres lite og tas godt vare på. Den nyeste TT kom som 2015-modell, i Norge ofte solgt i dyrere versjoner, cirka 400-600 000 kroner. 

Vedlikehold har betydning

Mens statistikken fra 2014 viste at det var betydelige feil – feil som må repareres – ved nesten hver fjerde bil, er det feil å påpeke ved hvert femte kjøretøy i TÜV-rapporten for 2021.

Auto Bild mener det er verdt å nevne at selv om en bilmodell gjør det dårlig i den generelle sjekken, så betyr ikke det nødvendigvis at de er teknisk svake fra fabrikk.

Utilstrekkelig stell og vedlikehold kan være årsakene til problemet. Det gjelder særlig rimelige bilmodeller.

<b>POPULÆR:</b> Den komfortable og velkjørende Mercedes GLC har få feil og vært en populær bil siden introduksjonen som 2016-modell. Særlig ladehybrid­utgaven 350e sørget for stort salg i Norge, men finnes også i noen grad med dieselmotor. For 2016-modeller ligger prisen i området 400-500 000 kroner. 
POPULÆR: Den komfortable og velkjørende Mercedes GLC har få feil og vært en populær bil siden introduksjonen som 2016-modell. Særlig ladehybrid­utgaven 350e sørget for stort salg i Norge, men finnes også i noen grad med dieselmotor. For 2016-modeller ligger prisen i området 400-500 000 kroner. 

En kostbar Porsche tas som regel bedre vare på enn en billigmodell som mister mye av verdien i løpet av 5–6 år.

Gode nyheter: Frekvensen av betydelige mangler i TÜV-kontrollen har blitt lavere enn fjoråret. Med 19,9 prosent er det en forbedring på 0,6 prosent.

Likevel får altså hver femte bil anmerkninger i kjøretøykontrollen på grunn av betydelige mangler: Oljelekkasje, slitasje i hjuloppheng, samt defekte eller feiljusterte lys er gjengangere.

Her er en nærmere kikk på de viktigste favorittmodellene, samt hvilke biler du skal nærme deg med større aktsomhet, ifølge den ferske TÜV-undersøkelsen.

Les også: Denne amerikaneren skal knuse alle andre superbiler

Bilene med minst feil

<b>GLEDELIG:</b> Den nye Opel Insignia blander seg inn i toppen blant de nyeste bilene. Bilen ble lansert her i Norge som 2018-­<br/>modell, og finnes i et brukbart utvalg med bensinmotor. Da får du en svært rommelig og ganske rimelig familiestasjons­vogn til priser fra rundt 270 til 300 000 kroner. 
GLEDELIG: Den nye Opel Insignia blander seg inn i toppen blant de nyeste bilene. Bilen ble lansert her i Norge som 2018-­
modell, og finnes i et brukbart utvalg med bensinmotor. Da får du en svært rommelig og ganske rimelig familiestasjons­vogn til priser fra rundt 270 til 300 000 kroner. 

3 år

Mercedes GLC 1,7 %

Mercedes B-klasse 2,2 %

Opel Insignia 2,2 %

Porsche 911 2,2 %

Mercedes SLC 2,4 %

<b>BRA BMW:</b> Litt overraskende finner vi bare en BMW opp på topp­listen til TÜV. For 11 år gamle biler dukker den en gang så store norgesfavoritten X1 opp. En sporty crossover, der det permanente 4WD-systemet xDrive er blant høydepunktene. I all hovedsak er det diesel som gjelder. 2010-modeller koster fra ca. 100 000 kroner, 2014-årgang fra cirka 200 000 kroner
BRA BMW: Litt overraskende finner vi bare en BMW opp på topp­listen til TÜV. For 11 år gamle biler dukker den en gang så store norgesfavoritten X1 opp. En sporty crossover, der det permanente 4WD-systemet xDrive er blant høydepunktene. I all hovedsak er det diesel som gjelder. 2010-modeller koster fra ca. 100 000 kroner, 2014-årgang fra cirka 200 000 kroner

5 år

Porsche 911 2,7 %

Porsche Macan 3,8 %

Mercedes GLE 4,5 %

Mercedes SLC 4,6 %

VW Golf Sportsvan 4,8 %

<b>KVALITET:</b> Honda Jazz er slettes ikke noe umusikalsk bruktkjøp. Rimelig er den også. 
KVALITET: Honda Jazz er slettes ikke noe umusikalsk bruktkjøp. Rimelig er den også. 

7 år

Porsche 911 4,1 %

Audi TT 7,3 %

Mercedes B-klasse 7,8 %

Toyota Auris 8,6 %

VW Touareg 8,6 %

9 år

Porsche 911 6,7 %

Mercedes SLK 7,5 %

Audi TT 10,0 %

Mitsubishi ASX 11,5 %

Audi Q5 12,2 %

<b>BASIS:</b> Mitsubishi ASX er en rimelig og enkel kompakt-SUV som gjorde det svært bra her i Norge i perioden 2010–2012. Det sammenfaller bra med at den dukker opp på topplisten hos TÜV for 9 år gamle biler. Som brukt finnes den både med bensin og diesel, med for- eller firehjulsdrift. Prisområde ca. 60-120 000 kroner. 
BASIS: Mitsubishi ASX er en rimelig og enkel kompakt-SUV som gjorde det svært bra her i Norge i perioden 2010–2012. Det sammenfaller bra med at den dukker opp på topplisten hos TÜV for 9 år gamle biler. Som brukt finnes den både med bensin og diesel, med for- eller firehjulsdrift. Prisområde ca. 60-120 000 kroner. 

11 år

Porsche 911 9,6 %

Audi TT 14,8 %

Honda Jazz 14,8 %

BMW X1 15,9 %

VW Golf 17,1 %

Bilene med mest feil

3 år

Dacia Duster 11,1 %

Ford Galaxy 10,4 %

Ford S-Max 9,9 %

Ford Mondeo 9,0 %

Citroën C4 Cactus 8,9 %

<b>I FEIL ENDE:</b> Rene billigbiler som Dacia Duster har aldri vært det helt store her i Norge, siden avgiftssystemet utligner noe av prisfordelen. I TÜV-undersøkelsen er denne modellen en gjenganger blant bilene med mest feil mellom 3 til 7 år. Tar du sjansen, framstår Duster som en enkel, grei kompakt-SUV. 2013-2015-modeller ligger <br/>i prisområdet 90–130 000 kroner. 
I FEIL ENDE: Rene billigbiler som Dacia Duster har aldri vært det helt store her i Norge, siden avgiftssystemet utligner noe av prisfordelen. I TÜV-undersøkelsen er denne modellen en gjenganger blant bilene med mest feil mellom 3 til 7 år. Tar du sjansen, framstår Duster som en enkel, grei kompakt-SUV. 2013-2015-modeller ligger
i prisområdet 90–130 000 kroner. 

5 år

I mange år brukte Vi Menn den tyske DEKRA-undersøkelsen som basis for kvalitetsvurdering av brukte biler. Men nå lager ikke DEKRA slike undersøkelser lenger. Bakgrunnen er at bilbransjen i Tyskland i økende grad tilbyr en forhåndssjekk på verksted, der målet er å utbedre feil og mangler før den offisielle kjøretøykontrollen. Ulike rutiner hos de forskjellige merkene gjør at det er vanskelig å skille mellom kvaliteten på bilen og kvaliteten på verkstedsjekken. Utfordringen er størst på nyere biler, sier DEKRA.

Se mer

VW Sharan 20,3 %

VW Passat CC 19,8 %

Dacia Duster 16,0 %

<b>IKKE SÅ BRA:</b> Ford-romskipet Galaxy dukker også opp på listen over biler med flest feil og mangler både for 3, 7 og 9 år gamle biler. Noe som med tanke på Sharan får oss til å undres litt over hvordan tyskerne steller med sine store flerbruksbiler. Her i Norge har den litt mindre tvillingen S-Max vært langt mer populær. 2011-2015-modell koster ca. 120–300 000 kroner, S-Max ca. 90–250 000 kroner. 
IKKE SÅ BRA: Ford-romskipet Galaxy dukker også opp på listen over biler med flest feil og mangler både for 3, 7 og 9 år gamle biler. Noe som med tanke på Sharan får oss til å undres litt over hvordan tyskerne steller med sine store flerbruksbiler. Her i Norge har den litt mindre tvillingen S-Max vært langt mer populær. 2011-2015-modell koster ca. 120–300 000 kroner, S-Max ca. 90–250 000 kroner. 

7 år

VW Passat CC 25,3 %

VW Sharan 24,2 %

VW Passat 22,5 %

Ford Galaxy 22,3 %

9 år

Kia Picanto 29,7 %

Renault Clio 29,2 %

Fiat Punto 29,0 %

Ford Galaxy 28,4 %

VW Passat CC 28,1 %

<b>ROMSKIP:</b> Store flerbruksbiler har aldri oppnådd voldsom popularitet i Norge, men utvalget av brukte Sharan er likevel brukbart. Bilen ligger i toppen når det gjelder feil og mangler for 5 og 7 år gamle biler, så kanskje verdt å ta en ekstra sjekk på tilstanden før du kjøper. Prisen for 2011 til 2015-modell varierer fra ca. 160–300 000 kroner. 
ROMSKIP: Store flerbruksbiler har aldri oppnådd voldsom popularitet i Norge, men utvalget av brukte Sharan er likevel brukbart. Bilen ligger i toppen når det gjelder feil og mangler for 5 og 7 år gamle biler, så kanskje verdt å ta en ekstra sjekk på tilstanden før du kjøper. Prisen for 2011 til 2015-modell varierer fra ca. 160–300 000 kroner. 

11 år

Hyundai Tuscon 34,0 %

Mazda 5 33,0 %

Nissan Qashqai 32,9 %

Citroën C4 32,7 %

Peugeot 207 31,9 %

<b>EGET CASE:</b> Den firedørs coupéutgaven Passat CC dukker til stadighet opp som en av modellene med mest feil hos TÜV. Men også standardutgaven gjør en gjesteopptreden for 7 år gamle biler. Like fullt er en stasjonsvognsutgave en attraktiv familiebil, med priser på ca. 70–130 000 kroner for enklere 2012-2013-modeller. Vil du en raff Alltrack som på bildet må du bla opp ca. 150–200 000,-.   
EGET CASE: Den firedørs coupéutgaven Passat CC dukker til stadighet opp som en av modellene med mest feil hos TÜV. Men også standardutgaven gjør en gjesteopptreden for 7 år gamle biler. Like fullt er en stasjonsvognsutgave en attraktiv familiebil, med priser på ca. 70–130 000 kroner for enklere 2012-2013-modeller. Vil du en raff Alltrack som på bildet må du bla opp ca. 150–200 000,-.   

Vi har tatt bort biler som ikke har vært solgt i Norge, eller finnes i svært lite antall

Sjekkliste ved bruktbilkjøp

1. Skriv alltid kontrakt.

2. Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

4. Undersøk om det er heftelser på bilen.

5. Undersøk eierforhold.

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett.

7. Undersøk bilen nøye. Ta eventuelt en NAF-test.

8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.

9. Sørg for å få med garanti utover de alminnelige reklamasjonsreglene

Denne saken ble første gang publisert 23/12 2020, og sist oppdatert 02/12 2021.

Les også