Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Har du råd, burde denne havne under lupen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fasitkjøreegenskaper

+ Herlig drivlinje

+ Flott utseende

+ Gir en eksklusiv følelse

+ Effektivt firehjulsdriftsystem

- Prisen: 606.900 i ribbet versjon

- Prisene på ekstrautstyret

- Ikke fem Euro NCAP-stjerner

BMW 5-serie er kjent som balansekunstneren i sitt eksklusive segment, der Mercedes E-Klasse, Audi A6 og Jaguar XF er de sterkeste utfordrerne.

Vi har kjørt bilen med nest minste dieselmotor og firehjulsdrift, det som burde være den ideelle kombinasjonen for norske forhold.

Prislappen er fortsatt i stiveste laget selv for en husstand med romslig økonomi, likevel kan vi ikke annet enn å sette denne på "vil-ha-lista".

Kjøreegenskaper: 6

Ingen over, ingen ved siden. BMW 5-serie er en stor bil uten at du merker noe til det bak rattet. Her er alt som det burde være, med kvikk styrefølelse, et fint avstemt understell og tilnærmet perfekt balanse.

Det er en sann glede å kjøre en bil som lystrer hver minste kommando den mottar, selv om den også byr på herlig komfort og gode plassforhold.

Firehjulsdrift-systemet xDrive sikrer solid fremkommelighet, og bidrar til å forsterke trygghetsfølelsen bak rattet i den kjøreglade tyskeren.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Motor: 6

Det er ganske absurd å tenke på at motoren i vår testbil er den nest minste dieselutgaven 5-serien utstyres med.

Selv om betegnelsen på bakluken hinter om en 2,5-liter, er det en treliter som sitter under panseret - og for en motor!

Med 197 hester og 400 Nm er det aldri mangel på kraft, og automatkassen jobber overraskende kjapt.

Siden motoren er sekssylindret, oppleves den som mer kultivert og jevnere enn BMWs firesylindrede motorer, og plagsom dieselknatring er det minimalt med.

Vi har også kjørt 5-serie med en sterk toliters diesel

Ytelser: 6

I realiteten kjennes 525dA xDrive enda sprekere enn motoreffekten skulle tilsi. Med en 0-100-tid på 7,9 sekunder er det klart bilen føles sprek, spesielt når vi vet at denne spurten langt ifra er bilens favorittøvelse.

Siden automatkassen reagerer meget kjapt til tradisjonell automat å være, er det i mellomakselerasjoner kraften kjennes best.

Det butter ikke før ved 230 km/t, som er et imponerende tall i en dieselbil.

Eksteriør: 5

Foto: Andreas Handeland

Dagens 5-serie blir straks avløst av en ny modell, uten at det gjør testbilen gammeldags. Bilens utseende har siden den kom vært forfulgt av heftige debatter, og hver enkelt må selvsagt avgjøre om de liker den eller ei.

Vi i redaksjonen synes den er vellykket, og at den holder seg svært godt. Det litt jålete utrykket bilen har - spesielt i fronten - forsterker det eksklusive preget.

Interiør: 5

Om ikke 5-seriens interiør ser ferskest ut i klassen, er det meste som det skal være. Sittekomforten burde vært pensum for de fleste andre bilfabrikkanter, for her sitter man virkelig perfekt.

De skinntrukne og akkurat passe faste setene byr på god sidestøtte, og de mange innstillingsmulighetene sørger for at jobben med å finne den ultimate sittestillingen går som en drøm.

Når det gjelder plass, er ikke BMW 5-serie noe klart førstevalg, i hvert fall ikke som sedan. Bilen er aller best for fire, siden baksetene også er skålformet for komforten og sportslighetens skyld.

Dette går selvfølgelig utover midtsetet bak.

Komfort: 5

Hvis du liker duvende komfort med milevis lang fjæringsvei, er 5-serien kanskje ikke det rette valget for deg.

Foto: Andreas Handeland

Har du derimot lyst på et velfungerende kompromiss mellom en luksusbil og en kjøremaskin, er 525dA xDrive et blinkskudd. Det er tilnærmet umulig å ikke trives i de herlige polstrede setene, og det lille man hører av motorstøy er nesten bare vellyd.

BMW 5-serie er et godt eksempel på hvordan man kan ha kontakt med underlaget uten at komforten må lide voldsomt for det.

Les vår test av 3-serie Coupè med diesel og firehjulsdrift

Sikkerhet: 4

Dagens modell ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i 2004, og fikk bare fire av fem stjerner for sikkerheten til passasjerene i bilen, blant annet grunnet påkjenninger i brystet til føreren.

Derimot fikk bilen hele fire av fem stjerner for barnesikkerheten, som er et veldig godt resultat.

Litt verre var det at bilen var lite skånsom i sammenstøt med fotgjengere.

Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass som standard, blant annet deres tretrinns-justerbare DTC-system (ESP). På vanlig vis er det også masse ekstrautstyr-snadder på tilleggslista du kan føye til hvis lommeboka tillater det.

Pris/ utstyr: 3

Det er ikke startprisen på 606.900 kroner som skremmer mest. At vår bil er en godt utstyrt utgave, er ikke spesielt vanskelig å se, men at ekstrautstyret øker prislappen med 247 800 kroner, er verre å finne seg i.

Det positive er at BMW-modeller generelt holder seg godt i verdi - likevel blir en "loaded" BMW 525dA xDrive forbeholdt de med finansene i orden, dessverre.

Foto: Andreas Handeland

BMW er nærmest som pionerer å regne på effektivisering av sine motorer, og 525 er intet unntak. Til tross for den massive effekten klarer bilen seg med 0,69 liter per mil på blandet kjøring.

Dette til tross for at motoren som nevnt er en nedtrimmet utgave av den vi finner i 530D, med treliters slagvolum.

Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Til tross for en stiv pris kan vi ikke unngå å legge vår elsk på BMW 525dA xDrive.

På mange måter har bilen alt for å kunne kalles den ultimate familiedrømmen, med herlig motor, firehjulsdrift, fantasiske kjøreegenskaper og et lekkert utseende.

Faktisk savner man ikke en gang de mer effektsterke motorvalgene bak rattet heller.

At bilen ikke har full pott i krasjtest, samt blodprisen på tilleggsutstyret, hindrer bilen i å få tildelt en sekser i vår test.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning