Test: Land Rover Defender 110 2.0L D 240hk

Den er fullstendig forvandlet

Land Rover har tatt sjansen på å forvandle Defender fullstendig.

Pluss ikon
<b>LUKSUS-OFFROAD:</b> Planen er at det tidligere sanatoriet Harastølen i Luster skal bli et luksushotell. Der vil Land Rover Defender passe godt inn på parkeringsplassen.
LUKSUS-OFFROAD: Planen er at det tidligere sanatoriet Harastølen i Luster skal bli et luksushotell. Der vil Land Rover Defender passe godt inn på parkeringsplassen. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Jeg kan ikke påberope meg å ha kjørt masse Land Rover Defender, men fra en prøvetur i 2008 husker jeg en bil som lente seg godt feil vei i sving­ene, men som også ga den gode, rustikke og mekaniske følelsen. Når det gjelder krenging i svingene minner nye Defender om forgjengeren, men det skyldes trolig Expedition Roof Rack-takstativet med snorkel, sammenleggbar stige og oppbevaringsboks som gir mer vekt høyt på bilen.

Ellers er det omtrent ingenting som minner om forgjengeren. For der en konkurrent som Mercedes G-klasse har vært gjennom forsiktig oppussing, i hvert på overflaten, har Land Rover valgt total renovering når det gjelder Defender.

Etter over 70 år med klassisk Land Rover (startet i 1948 med Land Rover Serie 1), har nye Defender tatt mange steg nærmere Discovery. Ikke bare hva gjelder utseende, men også teknisk. Blant annet er stive aksler og stigeramme blitt erstattet med uavhengig hjuloppheng og selvbærende aluminiumsunderstell. Den er også 20 centimeter bredere og nesten 40 centimeter lengre.

Les også: (+) Vi har testet ID.4 - og det er særlig én ting vi ikke liker

<b>TOTAL RENOVERING:</b> Land Rover har gamblet og forvandlet Defender totalt. «Never change a winning team», er det noe som heter, men det spørs hvor «winning» en mer forsiktig endring av gamle Defender ville vært, selv om den har legendestatus.
TOTAL RENOVERING: Land Rover har gamblet og forvandlet Defender totalt. «Never change a winning team», er det noe som heter, men det spørs hvor «winning» en mer forsiktig endring av gamle Defender ville vært, selv om den har legendestatus.

Innvendig er det ikke primitivt som før, snarere luksuriøst, men med enkelte hint til gamle dager, som robuste gummimater. Dessuten har den fortsatt ganske kantete former, en temmelig bratt frontrute, en sidehengslet bakdør med reservehjul, samt små takvinduer kalt Alpine Windows.

Du kan også få den med klappsete (jump seat) mellom forsetene eller såkalt cabin walk-throught der midtkonsollen erstattes med trinn. I bilen vi prøvekjører er det imidlertid en diger og god midtkonsoll med kjølerom.

Få på et taktelt, noen jerrykanner og en oppbevaringsboks i aluminium, og du er klar for overlanding som i en gammel Defender. Eller i hvert fall overlanding-image. Sleng på et surfebrett og du er nesten like Hoddevik-kul som en med 2007-modell Defender, bare at du har det mye mer komfortabelt.

Les også: (+) Test av BMW 330e xDrive Touring: Denne har vi ventet på

Overlanding er et ganske nytt begrep i Norge, men har i noen år vært et såkalt buzz-ord i land og kontinenter som Australia, Sør-Afrika og USA. Det er i høyeste grad en form for camping, men ifølge Overland Journal gjerne definert som en selvhjulpen opplevelsesreise til avsidesliggende steder der reisen er selve målet. Begrepet skal ha sin opprinnelse i Australia, og ble benyttet i forbindelse med oppgaven med å flytte buskap over lange avstander. Det som primært skiller overlanding fra en vanlig campingferie er at overlanding i moderne forstand involverer mye utendørsutstyr som appellerer til dem som liker dingser. Og kjernen i overlanding er firehjulstrekkere med lavserie, differensialsperrer og solid bakkeklaring, som kan ta deg forbi campingplassene og videre inn i baklandet.

Se mer

Høyt hevet

For nye Defender er virkelig komfortabel. Stille og fredelig. Det var ikke tilfelle i forgjengeren. Den fås standard med spiralfjærer, men versjonen som vi prøvekjører har luftfjæring og en toliters motor med 240 dieselhester. Noen racer er den ikke, men vi savner egentlig ikke mer kraft. Vekten og det høye tyngdepunktet gjør at dette uansett ikke blir en svingenes herre.

I stedet lener vi oss tilbake i de myke setene, nyter luftfjæringen og det lave støynivået, og savner bitte litt at cruisekontrollen ikke har automatisk avstandsholder (ekstrautstyr). Men noe får vi gidde å gjøre selv.

Les også: (+) Wow, her snakker vi klasseledende ytelser

<b>OVERLADNING:</b> Land Rover Defender kan fås med alt tenkelig utstyr til overlanding. 
OVERLADNING: Land Rover Defender kan fås med alt tenkelig utstyr til overlanding. 

Liker man å sitte høyt, er Defender et godt sted å være. Skal du sitte høyere må du antagelig vurdere en Scania. I cockpiten er det ingen lang girspak for manuell giring, men en liten spak for et 8-trinns automatgir. Spaken er plassert ganske høyt på midtkonsollen, som i en varebil.

<b>FØRSTEUTGAVE:</b> 19. juli 1948, versjon 860001 er offisielt første produserte Land Rover. 
FØRSTEUTGAVE: 19. juli 1948, versjon 860001 er offisielt første produserte Land Rover. 

Testbilen varter opp med deilige seter i skinn og ulltekstil med 12-veis elektrisk justering, varme i rattet samt varme i setene både foran og bak. Forsetene er i tillegg ventilerte, og her er 360-graders kamera og et 700 watts Meridian Surround Sound System med 14 høyttalere og tokanals basshøyttaler. Vesentlig informasjon fås på et helt digitalt førerdisplay i form av et 30 centimeter bredt panel som kan konfigureres.

Defender kan også fås med head up-display. Høyt på midtkonsollen ligger en 25 centimeter bred og skarp berøringsskjerm med info­tainmentsystemet Pivi Pro som er lett å betjene. Rett under skjermen finnes to smarte brytere for klima og setetemperatur, pluss volumknapp og hurtigknapper for understellsbetjening.

Les også (+) Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude. Nå er eventyret over

<b>NYE ROLLER:</b> Den totale forvandlingen forteller at Land Rover er på jakt etter nye kunder for Defender: De som vil ha Defender-image, men i langt mer luksuriøs innpakning enn det den primitive for­gjengeren kunne by på.   
NYE ROLLER: Den totale forvandlingen forteller at Land Rover er på jakt etter nye kunder for Defender: De som vil ha Defender-image, men i langt mer luksuriøs innpakning enn det den primitive for­gjengeren kunne by på.   

Avanserte terrengfunksjoner

Dersom du tar sjansen på å bevege denne luksusbilen ut i terrenget, så skal det i hvert fall ikke stå på utstyret. En egen manuell stang til lavserie finnes ikke lenger. Alt er elektronisk kontrollert. Defender har terrengprogrammet Terrain Respons 2, samme som i Range Rover. Du kan velge mellom flere forskjellige terreng­programmer, som snø og grus, gjørme og sand. Med luftfjæring får du egne programmer for ur (Rock Crawl) og vading.

Eller så kan du individuelt konfigurere innstillingene for drivlinje, styring, differensialer og traction control. Systemet har også en auto-funksjon der bilen selv tilpasser seg etter underlaget. En cruisekontroll for offroad-kjøring er også tilgjengelig. En totrinns fordelingskasse med høy- og lavserie og elektronisk styrt og selvlåsende senterdifferensial er på plass, og i tillegg kan den fås med låsbar differensial på bakakslingen.

Standard bakkeklaring er 21,8 centimeter, men med luftfjæring kan den økes til hele 29 centimeter. Defender kan vade i vanndybder opptil 90 centimeter, og sensorer i sidespeilene holder deg løpende oppdatert på vanndybden.

<b>ENKELT:</b> Førermiljøet er uten dilldall, men forsyner fører og passasjer med komfort og en passe dose luksus. Skarp og god berøringsskjerm på 25 cm bredde og et smart utvalg brytere og knapper. 
ENKELT: Førermiljøet er uten dilldall, men forsyner fører og passasjer med komfort og en passe dose luksus. Skarp og god berøringsskjerm på 25 cm bredde og et smart utvalg brytere og knapper. 
<b>SETER:</b> Gode seter i skinn og ulltekstil. 
SETER: Gode seter i skinn og ulltekstil. 
<b>25 CENTIMETER BRED:</b> Skarp og god berøringsskjerm og et smart utvalg brytere og knapper. 
25 CENTIMETER BRED: Skarp og god berøringsskjerm og et smart utvalg brytere og knapper. 

Luksusrollen

Det meste ligger dermed til rette for at du med gode dekk kan foreta deg mye med Defender i terrenget før den må gi seg. Men i motsetning til tidligere, fungerer den nå også som en luksus-SUV. Og med mulighet for syv seter kan du også innta rollen som den kule faren som henter avkom og kamerater etter trening. Plass blir neppe noe problem.

Med syv seter er det fortsatt plass til 213 liter bak tredje seterad. Med andre- og tredje seterad felt ned er lastevolumet rundt 2300 liter. Og den kantete utformingen gjør dermed Defender attraktiv som varebil.

<b>PLUGGER I:</b> Fra januar 2021 blir Defender også å få som plug in-hybrid med rundt 40 km el-rekkevidde.
PLUGGER I: Fra januar 2021 blir Defender også å få som plug in-hybrid med rundt 40 km el-rekkevidde.

Hva tidligere og nåværende eiere av forgjengeren måtte mene om nye Defender, er ikke godt å vite. Noe av sjelen har antagelig gått tapt, men terreng-DNA-er er ivaretatt selv om Defender er blitt veldig stor. Dess­uten er den blitt noe den aldri var før, en
luksus-SUV som vil tiltrekke nye kunder.

Land Rover Defender 110 2.0L D 240HK

Motor, cm³: 1999

Gir: 8-trinns automat

Effekt, hk o/min: 240/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 430/1400

Egenvekt, kg: 2323

Tilhengervekt, kg: 3500

Bagasjeromsvolum, liter: 231/1075/2380

Lengde/bredde/høyde, cm: 502/200/197*

Akselavstand, cm: 302

Bakkeklaring, cm: 21,8

Standard dekkdimensjon: 255/60R20

Forbruk, WLTP l/mil: 0,90-0,96

CO₂-utslipp, g/km: 236–253

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,1

Toppfart, km/t: 188

Pris fra: 1 304 900 kroner

Pris, testbil: 1 530 800 kroner.
Omfatter utstyr som tredje seterad (29 400 kroner),
Explorer Pack (55 900 kroner), 3-sone klima (14 000 kroner), hengerfeste med elektronisk kontroll (15 500 kroner) og 22-tommers felger (31 000 kroner).

Varebil, pris fra: 954 900 kroner

* Lengde er inkludert reservehjul på bakdør

TESTDATA*

Akselerasjon

0–50 km/t: 2,9 s

0–100 km/t: 8,8 s

0–130 km/t: 15,2 s

0–160 km/t: 26,9 s

Mellomakselerasjon

60–100 km/t: 5,0 s

80–120 km/t: 6,9 s

Innvendig støy:

50 km/t: 58 dBA

100 km/t: 64 dBA

130 km/t: 68 dBA

* Testet i Tyskland av våre kolleger i Auto Bild

Se mer

Denne saken ble første gang publisert 06/11 2020, og sist oppdatert 09/11 2020.

Les også