Skiboks, en innføring:

Skiboks for dummies

Skibokser av glassfiber er mest vanlig i premiummarkedet, bokser av plast dominerer ettermarkedet. Les vår lille guide for skiboksdummies.

LIK I LASTEN? Da er ikke skiboks så smart som du tror. Tyngre gjenstander bør pakkes i bilen - lette gjenstander på taket. Og du sparer dessuten ryggen.
LIK I LASTEN? Da er ikke skiboks så smart som du tror. Tyngre gjenstander bør pakkes i bilen - lette gjenstander på taket. Og du sparer dessuten ryggen.
Sist oppdatert

Skiboksfakta: Fiber eller plast

Glassfiber er et stivere materiale og gir mer letthåndterlige bokser, spesielt lokkene. Bokser i plast er ofte atskillig lettere, men også mykere og mer lealause. En del av mykheten utlignes ved å legge inn avstivere.

Billige skibokser er stort sett alltid laget i plast. Glassfiberproduksjon krever høy manuell arbeidsinnsats, og bokser av glassfiber brukes mest i små eksklusive serier. Skibokser i plast krever høy grunninnsats for å lage boksens støpeform, men kan deretter produseres i store volum til lav enhetspris.

Det norske skiboksmarkedet er ganske spesielt. For mange av dem som kjøper ny premiumbil i dag er ikke "pakken" komplett før tilbehøret omfatter en lakkert og tettsittende glassfiberboks. Det er del av statussymbolet.

Rett over grensen til Sverige er imidlertid markedet et helt annet. Kanskje ikke så rart, ettersom svenske Thule er det mest kjente skiboksmerket i Europa.

Fra under 2000 kroner

Skibokser koster fra rundt 1500 kroner (Biltema) og oppover til 7500-8000 kroner for en stor og forseggjort glassfiberboks. NB! Ta høyde for solide pristillegg ved evt. spesielt fargevalg, samt om boksen skal ha ekstra utstyr til innfesting eller lastsikring inne i boksen.

Les også: Null radio med skiboks.

JON OLSSON: Gallardoen på bildet til hører skikjører Jon Olsson, som nå har lakkert bil og den skredderdsydde Packline-boksen i kamofarger. Vi likte den best i gult.
JON OLSSON: Gallardoen på bildet til hører skikjører Jon Olsson, som nå har lakkert bil og den skredderdsydde Packline-boksen i kamofarger. Vi likte den best i gult.

Norske Packline og Skiguard ligger ikke langt bak Thule i markedsandeler i Norge. Den vesentlige forskjellen er de norske er spesialister på glassfiber, selv om de også har bokser i ABS-plast til lavere priser.

Skiboksfakta: Sjekk tillatt taklast!

Husk at de fleste biler ikke er godkjent for en taklast på mer enn mellom 50 kilo (småbiler) og 100 kilo (store biler). Opplysningen finner du normalt i bilens instruksjonsbok.

Skiboksene festes til takstativets tverrgående rør. Slike takstativ er mulig å få til de aller fleste biler enten de har takrenne, takrails eller ikke. Thule er en av de største leverandørene av slike takstativ.

Fiber for fiffen

Fordelen med glassfiber er at materialet er stivere og samtidig mer holdbart. Hos Skiguard antar de at av de ca. 50 000 boksene som er laget siden starten for 20 år siden, er kanskje så mange som 90 prosent fortsatt i bruk!

Hver 5. nordmann velger prestisjebil.

Merk imidlertid at de norske produsentene i all hovedsak jobber mot nybilsegmentet, og skiboksene selges gjennom bilimportører og forhandlere. En vesentlig del av arbeidet for de norske produsentene er å få tak i nye bilmodeller for å måle og tilpasse. Fokuset er er å integrere boksen så tett med bilen som mulig.

OBS! Det betyr at det er mange varianter selv til samme bilmodell, avhengig av antenner, takrails og stativer. Slike bokser skreddersys ofte til bilen - som betyr at det er større sjanse for at boksen er bestillingsvare enn lagervare.

Thule for folket

LINJER: For mange er det viktig at skiboksen og bilen passer til hverandre. Biler med krummet tak eller vinduslinje, som CR-VS, kler en skreddersydd boks.
LINJER: For mange er det viktig at skiboksen og bilen passer til hverandre. Biler med krummet tak eller vinduslinje, som CR-VS, kler en skreddersydd boks.

Toppversjonen fra svenske Thule er splitter ny og heter Excellence. De kaller den selv "Världens mest exklusiva takbox" uten at vi vil gå god for det. Men til prisen 8250 kroner er det defintivt opp et hakk fra fjorårets toppmodell Spirit 820. Den 26 kilo lette plastboksen er 218 centimeter lang, med innvendige mål på 205 x 85 centimeter, og har en rekke finesser.

KLO: Thules klo-feste er svært enkelt å bruke, med innvendig betjening.
KLO: Thules klo-feste er svært enkelt å bruke, med innvendig betjening.

Skiboksfakta: Årets trender

  • Kortere bokser mer vanlig. Skyldes dels SUVer kortere tak, dels generelt kortere ski.
  • Svart farge mer vanlig, kanskje fordi det er rimeligere en bilfargepasset lakk.
  • Men mer utstyr og finesser! Mange vil ha mer komfort i skiboksen, alt fra lys til elektrisk åpning.

Spirit 820 og er på sin side 230 centimeter lang, med en nedsenket og tett profil. En finesse med Thuleboksene er at de kan åpnes fra begge sider. Spirit 820 koster ca. 5500 kroner, mens den kortere Spirit 780 er 196 centimeter lang, veier 18 kilo og koster ca. 5000 kroner.

Både Excellence og Spirit har Thules avanserte "Power Grip" klofestesystem som enkelt betjenes fra innsiden av boksen, og som passer alle lastestativprofiler.

Thule selges gjennom bilrekvisitaforretninger.

Packline med linjer

Packline har en god og informativ hjemmeside med priser og størrelser på sine bokser. Ulempen man bør huske på ved glassfiberboksene er noe høyere vekt (ca. 30 kg) og høyere produksjonskostnader = høyere pris.

HØY ELLER LAV: I følge ekspertene er det to typer kunder på markedet: Enten vil man ha størst mulig bagasjeplass - eller penest mulig boks. Thuleboksene har god plass.
HØY ELLER LAV: I følge ekspertene er det to typer kunder på markedet: Enten vil man ha størst mulig bagasjeplass - eller penest mulig boks. Thuleboksene har god plass.

Toppmodellen FX er 225 centimeter lang og "skreddersys" for hver enkelt bilmodell.

FX har dessuten nylig fått følge av FX-SUV, som er beregnet for den kortere taklengden på mange mindre SUVer. Den 212 centimeter lange boksen har likevel plass til ski på 208 centimeter opplyser Packline. FX koster 7995 kroner, mens FX-SUV koster 7395 kroner.

Skiguard med elektrisk åpning

Norske Skiguards toppmodeller er selvsagt laget i glassfiber. Skiguard kommer med to nyheter i år. Den ene er 825-modellen, som er myntet på kortere biler. Skiguards nye sjef Knut Johansen forteller at dette er for å møte en trend av mindre, mer miljøvennlige biler, men som dermed også har kortere taklengder.

I tillegg kommer de med en meget eksklusiv boks med navnet 960 TE - for touring electric. Clouet med 960 TE, som er like lang som ovennevnte modellene, er en usedvanlig delikat løsning med elektrisk åpning og lukking. Og prisen er stiv - 21 000 kroner.

ELEKTRISK ÅPNING: Årets nyhet fra Skiguard har fjernstyrt elektrisk åpning, avansert interiør og koster 21 0000 kroner. Her bilde fra prototypen.
ELEKTRISK ÅPNING: Årets nyhet fra Skiguard har fjernstyrt elektrisk åpning, avansert interiør og koster 21 0000 kroner. Her bilde fra prototypen. Foto: Haakon Førde

Alle Skiguards 850- og 950-modeller har åpning bak. De to modelltypene er hhv. 228 og 230 centimeter lange, og fordelt på intet mindre enn fem forskjellige varianter. 850-S-modellen sitter tettest mot biltaket. Likevel rommer den 500 liter. Prisen er 7900 kroner.

Andre leverandører og merker

BGU Bilrekvisita leverer bokser fra Autoform. Dette er bokser produsert i plast, og koster fra 3000 til 6000 kroner avhengig av størrelse. BG leverer også glassfiberbokser fra Millennium til mellom 5000 og 6000 kroner, hvorav spesielt utgaven Moby utmerker seg med en meget formfull fasong.

Car-Top er en norsk skiboksleverandør. I øyeblikket leverer de glassfiberboksen Modell 380 til ca. 6500 kroner. Denne er 231 centimeter lang og veier 30 kilo. Car-Top samarbeider med bla. Citroën og Subaru.

Selvsagt leverer også Biltema både en grei takboks på ca. 320 liter til 1500 kroner, men den er bare 1490 centimeter lang. Skal du ha Biltemas skiboks i 226 centimeters lengde må du opp i 2000 kroner. Leveres i røff plastutførelse.

Andre merker av en viss betydning i Norge er Kamei og Mont Blanc. På verdensbasis finnes et utall merker og leverandører av taklastsystemer, men bare et fåtall er enkelt tilgjengelig i Norge.

[email protected]

HEIS! Har du garasje og dårlig rygg kan dette vært en meget god investering. Det finnes forskjellige heisløsninger.
HEIS! Har du garasje og dårlig rygg kan dette vært en meget god investering. Det finnes forskjellige heisløsninger.

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2009, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også