Ja, du leste riktig. Du fyller tanken med saltvann og kjører avgårde med nesten ubegrenset kjørelengde, skal vi tro teknologiprodusenten NanoFlowcell.

Teknologien er enkel, og forsåvidt ingen nyhet. NASA la faktisk den til side allerede på 1970-tallet, da de mente den ikke var effektiv nok. Men nå hevder mannen bak satsingen, Nanoflows tekniske sjef Nunzio la Vecchia, som har forsket på teknologien i 16 år, at han bokstavelig talt har fått fart på sakene.

Ifølge Vecchia skal hans system kunne lagre flere kWh per kilo enn lithium-ion-batteriene som brukes i rubbel og bit av elbiler i dag. Akkurat hva han har gjort for å oppnå dette, vites foreløpig ikke. Vecchia holder kortene tett til brystet, da han ennå ikke har fått innvilget patent for sitt såkalte teknologigjennombrudd.

Kort forklart fungerer systemet slik: Du fyller tanken med med et drivstoffet kalt "bi-lon". Bi-lon består av to saltvannsløsninger (organisk og ikke-organisk), hvor den ene er positivt ladet og den andre negativt ladet. Bilen pumper så vannet gjennom en membran der de ladede elektronene reagerer med hverandre og på den måten produserer strøm. Strømmen blir lagret i en såkalt "supercapasitor", kall det gjerne et batteri, som ikke er større enn en skoeske. Denne forsyner så elmotoren(e) med strøm.

Tankene fylles på samme måte som du fyller diesel eller bensin. Et pumpemunnstykke med to dyser fyller tankene på fem minutter. I og med at drivstoffet består av vann er det hverken eksplosivt eller giftig, og du slipper å bruke tid ved en ladestasjon som med andre elbiler.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

2900 NEWTONMETER: Quant FE har fire elmotorer som totalt yter 1090 hestekrefter og massive 2900 Newtonmeter. Det gir eksepsjonelle fartsressurser.

MANNEN BAK: Nanoflows tekniske sjef, Nunzio la Vecchia, har forsket på teknologien i 16 år. Det kan nå se ut til at han endelig har fått fart på sakene.

1090-hesters superlimo

NanoFlowcell er ingen bilprodusent, men et teknologiselskap. Likevel har de utviklet tre biler. Den første, Quant e-Sportslimousine, så dagens lys på bilutstillingen i 2014. Denne ble erstattet av Quant FE i mars i år, mens den siste og mest tradisjonelle, en kompakt-crossover kalt Quantino, nå er på veien. Begge de to elbilene er typegodkjent.

Mest oppsiktsvekkende er helt klart Quant FE. Med sine fire elmotorer på til sammen 1090 hestekrefter og 2900 Newtonmeter (!!!), skal den gjøre 0-100 km/t på 2,8 sekunder og ha en toppfart på over 300 km/t. Rekkevidden skal ifølge produsenten være 600 kilometer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

1100 KILOMETER: NanoFlowcell kjørte nylig en rekkeviddetest av Quantino. Etter 14 timer og 1100 kilometer gjenstod det ifølge produsenten 78 prosent drivstoff.

Kjørte 1100 kilometer på en femtedel av tanken

Quantino er uten tvil mest interessant for de store massene. Den bakhjulsdrevne kompakt-crossoveren er kun 3,9 meter lang, men har fire seter og plass til familien, skal vi tro produsenten.

Til tross for gode ytelser er det rekkevidden til Quantino som vekker mest oppsikt. Bilen ble nylig kjørt på rekkeviddetest av produsenten selv, og etter 14 timer og 1100 kilometer takket ryggen til testføreren for seg. I en youtube-video postet av NanoFlowcell selv, påstås det at det da gjenstod 78 prosent drivstoff i tankene (se videoen nederst i artikkelen).

Elektromotoren yter ikke mer enn 108 hestekrefter og 200 Newtonmeter, men Quantino skal likevel gjøre 0-100 km/t på under fem sekunder og ha en toppfart på 200 km/t.

Ingen produksjon, kan likevel bli en realitet

Ettersom NanoFlowcell er et teknologiselskap, vil nok aldri de to bilmodellene bli en realitet. Vecchia har større mål i kikkerten, nemlig transportnæringen. Ikke bare varetransport, men også persontransport både til lands, vanns og i luften. 

Det betyr ikke at teknologien ikke vil finne veien til serieproduserte personbiler. I et intervju med Top Gear forteller Vecchia at de er i dialog med en stor bilprodusent, og at teknologien kan bli presentert i produksjonsmodeller allerede i 2017.

https://www.youtube.com/watch?v=t5Ic8XI3GlM&feature=youtu.be

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!