Elbilene får stadig utvidet batterikapasitet og bedre rekkevidde. Nissan Leaf kom nylig med utvidet batterikapasitet og bedre rekkevidde. Volkswagen har varslet at storselgeren e-Golf snart vil gjøre det samme.

Og det stopper ikke der. BMW har bekreftet at batterikapasiteten i i3 skal opp med rundt 50 prosent, noe som skal gi den rekkevidde på opp mot 250 kilometer.

Bilgiganten General Motors har også spennende ting på gang. Chevrolet Bolt EV lanseres i løpet av året, og kort tid etter følger en etter alt å dømme veldig lik bil med Opel-logo i grillen (Opel Ampera-e). Ifølge Chevrolet skal Bolt EV ha en rekkevidde på over 200 miles (320 km).

Hyundai er også i farta. I august kommer deres bidrag til klassen, Ioniq, som har en oppgitt rekkevidde på 280 kilometer. Ioniq kommer forresten med tre drivlinjer - el, ladbar hybrid og vanlig hybrid.

 Vi må ikke glemme Tesla, selve målestokken i klassen. Tesla Model S 90D har en oppgitt rekkevidde på 557 kilometer (NEDC).

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Kia Soul Electric test 2014=

Kia Soul Electric test 2014 © FOTO: Petter Handeland

Oppgitt og faktisk rekkevidde spriker

I våre elbiltester har vi erfart at oppgitt rekkevidde og faktisk rekkevidde ofte er to helt forskjellige ting. Vær, vind og temperatur spiller inn, for ikke å snakke om kjørestil og terreng.

Vi opplevde for eksempel et kjempesprik i rekkevidde med BMW i3 da vi testet den i kaldt og varmt vær. Test av i3 og andre populære elbiler finner du for øvrig nederst i artikkelen.

Basert på oppgitte tall har vi laget følgende rekkeviddeoversikt for de mest populære elbilene på det norske nybilmarkedet.

BilmodellOppgitt rekkevidde i km
Tesla Model S

557

Hyundai Ioniq

Nissan Leaf

250

250

Renault Zoe

240

Kia Soul Electric

212

Mercedes-Benz B Electric Drive

200

Volkswagen e-Golf

190

Ford Focus Electric

162

BMW i3

160

Volkswagen e-Up!

160

Mitsubishi i-MiEV

160

Citroën C-Zero

150

Peugeot iOn

150

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!