Nissan Navara har ikke vært noen storselger de siste årene. Den japanske pickupen har vært nødt til å se seg slått av blant annet Toyota Hilux, Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max de siste årene. Så langt i år har hver av disse solgt i overkant av 700 eksemplarer, mens kun 166 eksemplarer av Navara har forlatt Nissan-forhandlerne. Den statistikken bør imidlertid endre seg nå. Nye Navara setter nemlig standarden når det kommer til komfort i pickuper - så lenge du velger riktig versjon.

Pickuper har i alle år vært ekstremt stive i bakenden. Det gjelder spesielt når man kjører med tomt plan, og det har nok bidratt til at mange har valgt bort denne biltypen når de trenger noe som fungerer både til jobb og fritid. Akkurat denne problemstillingen var et av våre største ankepunkter da vi prøvekjørte den forrige generasjonen for noen år siden.

Med nye Navara (som har modellkoden NP300) vil Nissan ta en større del av fritidsmarkedet, og målet er at folk skal kunne bruke bilen til jobbfrakting på dagen og fritidskjøring i helgene. For å få til dette var de nødt til å gjøre noe med komforten, og det har de definitivt klart.

KLARER SEG: Vi fikk ikke satt Navara på noen store prøver i terrenget, men den taklet alt vi utsatte den for uten problemer. Noen vil imidlertid kanskje savne den mekaniske diffsperre på bakakselen. Foto: Nissan

Velg riktig versjon

På veien oppfører Navara seg eksemplarisk sammenlignet med konkurrentene. Den svelger unna ujevnhetene på en måte som minner mer om en SUV enn en pickup. Hemmeligheten ligger i bakhjulsopphenget. Mens de fleste andre pickuper på markedet har såkalte bladfjærer bak, har Nissan valgt en multilink-løsning. Dette er en type hjuloppheng man som regel finner i personbiler, og det gir overlegen komfort sammenlignet med den eldgamle bladfjær-løsningen.

Det er imidlertid kun double-cab-varianten som har fått det nye bakhjulsopphenget. Velger du den såkalte king cab-versjonen med to dører er det fortsatt bladfjærer bak. Vi kjørte begge disse modellene samt én av dagens utgaver på vår prøvekjøring, og forskjellen er åpenbar. King cab-versjonen er veldig mye stivere enn modellen med multilink-oppheng, men den er likevel mer komfortabel enn den utgående versjonen. Vi kjørte kun bilene uten last på planet, men Nissan lover at fordelene med multilink-løsningen skal være like store selv om bilen er fullastet.

Hva fullastet er varierer litt etter hvilken versjon du kjøper, men alle kan ha over ett tonn på planet. I tillegg kan du trekke en henger på inntil 3,5 tonn dersom du har førerkort til dét.

FINERE INTERIØR: Også på innsiden har Navara fått et mer personbilaktig preg. Foto: Nissan

Tekniske data

Nissan Navara 2,3 190 hk Automat

Motor, cm³: 2298

Effekt, hk ved o/min: 190/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500-2500

Egenvekt, kg: 1958

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 530/185/181

Dimensjoner lastepla, cm: 1578/1560

Standard dekkdimensjon: 255/60R18

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,70

CO₂-utslipp, g/km: 183

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,8

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: Ikke klar

Ny motor

Under panseret har det også blitt noen forandringer. Den gamle 2,5-literen har blitt byttet ut med en 2,3-liter. Den finnes med både én og to turboer, og de yter henholdsvis 160 og 190 hester. Dreiemomentet i de to motorene er på 403 og 450 Nm. Det virket å være god trekkraft og respons i begge motorene på våre korte timer med tomt plan. Det er imidlertid verdt å nevne at motoren høres en del bedre enn de du finner i noen av konkurrentene. I dagens versjon finnes det også en 3-liters dieselsekser, men denne vil ikke være tilgjengelig i den nye modellen.

Også på motorfronten er det forskjell på de to utgavene av Navara. Mens double cab-versjonen leveres med begge alternativer, er King Cab kun tilgjengelig med den minste motoren. Også automatkassa er eksklusiv for utgaven med fire dører. Den er i utgangspunktet ganske lik som dagens automatkasse, men virker å fungere mye bedre. Den skifter relativt kjapt til å være en tradisjonell automat, og utvekslingene virker å passe bra til de fleste kjøresituasjoner.

Modellen med fire dører leveres kun med firehjulsdrift, mens King Cab-modellen også kan leveres med bakhjulsdrift. Vi fikk prøvd bilene på en trang og steinete fjellvei som førte til toppen av et av Mallorcas mange fjell. Den hadde aldri noen problemer med å dra seg opp de bratteste bakkene, og på vei ned satte vi pris på hill descent-systemet.

De av kundene som virkelig trenger terrengegenskaper vil kanskje bli skuffet over at Nissan har valgt å droppe den mekaniske differensialsperren. De har isteden valgt en løsning med elektronisk diffsperre som fungerer ved å bremse individuelle hjul. Vi fikk ikke prøvd dette ordentlig på vår prøvekjøring, men generelt er mekaniske løsninger mer forutsigbare og gjør heller ikke at man mister kraft.

ENKLERE: King Cab-versjonen med to dører har et enklere bakhjulsoppheng og dermed ikke samme komforten som varianten med fire dører. Foto: Nissan

Årets pickup

Det er ikke bare de tekniske sidene som har fått seg en oppgradering. I jakten på flere fritidskunder har både utsiden og innsiden blitt forfinet. LED-lys og karosserikurver som skal minne om personbiler er med på å gjøre bilen penere på utsiden. På innsiden er det større bruk av myke materialer og et mer personbilaktig dashbord som sørger for løftet.

Det er også verdt å nevne at Navara ble kåret til årets pickup dagen etter vår prøvekjøring. Den ble tildelt 80 poeng av juryen. På de to andre plassene fulgte Mitsubishi L200 og Ford Ranger med henholdsvis 47 og 39 poeng.

Bilen skal være på plass i Norge i februar, og Nissan forventer at de fleste nordmenn vil velge en varebilversjon av Double Cab-modellen med én av de høyeste utstyrsgradene og 190 hester. Prisene er ikke klare enda, men bilen har fått en relativt stor reduksjon i CO2-utslippet, så vi antar at den ikke vil være spesielt mye dyrere enn dagens modell. Den starter på drøye 360 000 kroner med 190 hester under panseret. I personbilutgave blir imidlertid Navara fort uforholdsmessig dyr. Med fem seter starter den i dag på rundt 660 000 kroner. I det prissegmentet er det mange andre biler som er bedre på det meste (kanskje bortsett fra ren lasteplass) som entrer arenaen.

Prøvekjøringen foregikk på Mallorca, og turen var betalt av produsenten.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!