Prøvekjørt: Isuzu D-Max AT 35

Tøffing på jobb

Sluker ujevnhetene i veien som ingenting

BARSKING: Isuzu D-Max AT 35 gir kongen på haugen-følelse innen pickup-segmentet - i hvert fall til man møter en F-150 SVT Raptor. FOTO: Martin Jansen

BARSKING: Isuzu D-Max AT 35 gir kongen på haugen-følelse innen pickup-segmentet - i hvert fall til man møter en F-150 SVT Raptor. FOTO: Martin Jansen

Publisert Oppdatert

Er man opptatt av å ha et arbeidsverktøy med røft image, er Isuzu D-Max AT 35 fra spesialisten Arctic Trucks et bra alternativ. Den har ikke samme headturner-effekten som for eksempel en Jeep Wrangler Rubicon AT 37, men også D-Max-en vekker oppsikt med sine 35-tommers hjul (35x12.5R 16) og høye bakkeklaring.

Dekkene er av typen ProComp All Terrain, mens felgene er fra Dick Cepek.

Mykere kjøreopplevelse

Originalt kommer Isuzu D-Max med en bakkeklaring på 235 mm. På AT-utgaven er karosseriet løftet 30 mm, mens fjærene er hevet 20 mm. Sammen med skjermbreddere og frontbøyle med lyskastere gir disse grepene bilen et aggressivt uttrykk, som gjør at den skiller seg kraftig ut i pickup-segmentet.

De store dekkene gjør D-Max-en til en mykere kjøreopplevelse enn en vanlig pickup. Ujevnheter i veien slukes, og den økte bredden på bilen gjør at den føles mer stabil.

Du må imidlertid regne med et noe høyere dieselforbruk, opp 7-10 prosent sammenlignet med en vanlig D-Max som har et oppgitt forbruk på 0,74 liter per mil. Kjørestilen spiller selvsagt en rolle.

Kongen på haugen-følelsen gir imidlertid en behersket kjørestil.

Primært arbeidsredskap

Arctic Trucks har modifisert biler som nok appellerer til den mer imagebevisste delen av befolkningen enn D-Max AT 35. Den er primært et arbeidsverktøy. Arctic Trucks nevner bønder som en målgruppe.

KOMMER FREM: Som med andre biler fra spesialister som Arctic Trucks, så er det primært fremkommeligheten på dårlig vei som er AT 35s styrke. FOTO: Martin Jansen

KOMMER FREM: Som med andre biler fra spesialister som Arctic Trucks, så er det primært fremkommeligheten på dårlig vei som er AT 35s styrke. FOTO: Martin Jansen

Styrke på dårlig vei

Som med andre biler fra spesialister som Arctic Trucks, så er det primært fremkommeligheten på dårlig vei som er AT 35s styrke. Den fungerer utmerket på gjørmete småveier og primitive hytteveier.

Den har differensialbrems på bakakselen, men ingen sway bar-funksjon som for eksempel Jeep Wrangler Rubicon AT 37

Ved å senke dekktrykket forbedres egenskapene ytterligere på for eksempel snø. Det kan imidlertid være verd å huske på at også sjåførens egenskaper bør være tilpasset forholdene, ellers hjelper det lite med økt bakkeklaring, 35-hjul og lavt dekktrykk.

En Isuzu D-Max (2,5-liters turbodiesel med 163 hk) koster i utgangspunktet fra 304 900 kroner. Skal du ha Arctic Trucks-ombyggingen må du plusse på 106 500 kroner + mva.

Les også:

DEKK: ProComp All Terrain-dekk på 35 tommer. Ved å senke dekktrykket økes fremkommeligheten på snø. FOTO: Martin Jansen

DEKK: ProComp All Terrain-dekk på 35 tommer. Ved å senke dekktrykket økes fremkommeligheten på snø. FOTO: Martin Jansen

Får Audi Q7 til å virke puslete

Så rå at den har egen lydløs-knapp av hensyn til naboene

Med denne SUV-en blir du garantert lagt merke til

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag