Prøvekjørt: Hyundai Santa Fe

Mye tøffere Santa Fe

Vi har prøvekjørt nye Hyundai Santa Fe.

MER MODERNE: Utseendemessig har Santa Fe gjennomgått en forvandling fra relativt anonym og kjedelig SUV til en moderne familiefrakter.
MER MODERNE: Utseendemessig har Santa Fe gjennomgått en forvandling fra relativt anonym og kjedelig SUV til en moderne familiefrakter. Foto: FOTO: Hyundai
Sist oppdatert

Forrige generasjon Hyundai Santa Fe var en relativt populær bil her til lands for noen år siden. Den bød på god plass til en overkommelig pris, og plasserte seg på mange måter i samme prissegment som de dyrere kompakt-SUV-ene, men hadde mye bedre plass. Det hjalp også på salget at den var tilgjengelig som varebil.

Til høsten kommer det en ny modell på markedet, og vi har prøvekjørt nyheten.

Det første som slår oss er at bilen ser mye tøffere ut enn tidligere. I likhet med resten av Hyundais modellprogram, har bilen fått et utseende som faktisk har et visst særpreg. Det var ikke alltid tilfellet tidligere. Idet vi tar plass på innsiden, er det følelsen av plass som overrasker mest.

Med en lengde på rett under 4,7 meter, er ikke bilen mer enn 15-20 centimenter lengre enn en gjennomsnittlig kompakt-SUV. Følelsen disse ekstra centimeterne gir, bidrar til en plassfølelse som ingen av de mindre SUV-ene er i nærheten av å matche.

Det finnes også en lengre versjon med syv seter, men akkurat når denne kommer er litt uklart i skrivende stund. Denne er enda ti centimeter lengre, og vil kunne gjøre Santa Fe til et aktuelt alternativ til biler som Ford Galaxy og Volkswagen Sharan.

STØRRE: Modellen er en del lengre enn de typiske kompakt-SUV-ene nordmenn har lagt sin elsk på. Det kommer nok også til å gjøre at den blir litt dyrere. Importøren håper på en pris under 500 000 kroner.
STØRRE: Modellen er en del lengre enn de typiske kompakt-SUV-ene nordmenn har lagt sin elsk på. Det kommer nok også til å gjøre at den blir litt dyrere. Importøren håper på en pris under 500 000 kroner. Foto: FOTO: Hyundai

Europeisk oppsett

Santa Fe er egentlig en bil som er bygget for det amerikanske markedet. Dermed skulle man kanskje tro at både interiør og fjæringskomfort er annerledes enn det vi foretrekker på denne siden av dammen. Interiørmessig er imidlertid denne bilen like god som andre kompakte og litt større SUV-er fra Asia. Den opplevde kvaliteten er mye bedre enn i den forrige modellen, og dashbordet har myke materialer og en ergonomi som virker å fungere godt.

Understellet har fått et annet oppsett enn det vi finner på den amerikanske bilen, og selv om vi ikke har kjørt den, så tilsier vår erfaring at det er for det bedre. Santa Fe har et understell som oppleves komfortabelt, men ikke duvende. Man risikerer altså ikke å bli sjøsyk etter noen mil i passasjersetet.

Under panseret kan du velge mellom dieselmotorer på 2 eller 2,2 liter. Førstnevnte yter 150 hester og 383 Nm, mens den sterkeste motoren leverer 197 hester og 421 Nm. Etter vår prøvetur sitter vi igjen med et inntrykk av at den minste motoren holder i de fleste sammenhenger.

Med to personer i bilen merket vi ikke noen voldsom forskjell, men det er ikke usannsynlig at de som ofte trekker tunge hengere eller kjører med mye last vil sette pris på det ekstra dreiemomentet i 2,2-literen. Med manuell kasse er bilen godkjent for hengere opp til 2,5 tonn.

Tilgjengelig med automat og 4x4

Begge motorene leveres med en sekstrinns manuell girkasse som rimeligste alternativ. Den virker å fungere bra, men utmerker seg ikke på noen spesiell måte. Den største motoren kan også leveres med en sekstrinns automatkasse. Dette er en standard automatkasse med momentomformer, men Hyundai hevder at den er den mest kompakte automatkassen på markedet. Dette skal bidra til at drivstofforbruket synker med opptil 12 prosent sammenlignet med en større og tyngre automatkasse.

Begge modellene leveres med både to- og firehjulsdrift. De firehjulsdrevne modellene trekker i utgangspunktet kun på forhjulene, men kan levere inntil 50 prosent av kreftene til bakhjulene ved behov. I hastigheter under 40 km/t, er det også mulig å låse firehjulsdriften slik at kreftene fordeles 50/50 hele tiden.

Santa Fe er i salg her til lands fra høsten av, men prisene er ikke klare enda. Hyundai-importøren håper at de skal klare å få til en innstegspris på under 500 000 kroner. Hvorvidt bilen får plass til den fryktede "statskassa" som avgjør varebilstatusen eller ikke vil nok påvirke salgsstatistikken en god den. I skrivende stund er heller ikke dette klart, men vi regner med at importøren vil ha dette klart i løpet av et par måneder.

Les også:

Disse bilene bryter oftest sammen

Her er promillemålerne som fungerer best

Snobbe-SUV på billigsalg

GOD KVALITET: Interiøret har en opplevd kvalitet som er milevis foran det Hyundai leverte for bare noen få år siden.
GOD KVALITET: Interiøret har en opplevd kvalitet som er milevis foran det Hyundai leverte for bare noen få år siden. Foto: FOTO: Hyundai

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også