4G63 klinger fint i manges ører. Vi snakker om motorkoden til Mitsubishis velbrukte toliters bensinturbomotor mest kjent som kraftkilde i Lancer Evolution – en «rallybil for gata».  

Det ikke alle vet, er at 4G63-motoren – en driftsikker og trimmevillig motor for øvrig – kom med turbo allerede på begynnelsen av 80-tallet, og at første generasjon Evolution (1992) eller sportskupeen Eclipse GS-T eller GSX (1990) på langt nær var Mitsubishis første bil med 4G63 T-motor under panseret (T for turbo).

Først ut var nemlig Lancer EX 2000 Turbo, som så dagens lys allerede i 1981. Deretter fulgte sportskupeen Starion, familiesedanen Galant og Galant-kupeen Sapporo. I motsetning til Evolution-modellene var disse kun å få med bakhjulsdrift.

Bensinturbo-toliteren er en av mange motorer i Mitsubishis motorfamilie kalt Sirius. På 80-tallet hadde den enkel overliggende kamaksel og åtte ventiler, og var med sine 170 hestekrefter (180 hk med intercooler) en effektstinn motor for sin tid. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BREDE SKJERMER: Starion kom i to karosserivarianter - narrowbody og widebody (sitnevnte med breddede skjermer som på bildet). Den kom også med to motorer - begge firesylindrede med turbo, men 2,0- og 2,6-liters slagvolum. © Wikipedia

Elektronisk innsprøytning og turbo

Mitsubishi var langt fremme på motorteknologi på den tiden. Tro det eller ei, men Starion var faktisk første japanske bilmodell med turbo og elektronisk bensininnsprøytning. Galant var på sin side først ut med en tredje ventil per sylinder, som skulle gi bedre ytelse på høyt turtall (200 hk) og bedre drivstofføkonomi.

Det var på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet turboen gjorde sitt inntog i produksjonsbiler. Foruten enkelte europeiske bilmodeller (f.eks. Porsche 911 Turbo, Saab 99 Turbo og BMW 2002 Turbo), var turboen forbeholdt biler med startnummer på siden. Blant de japanske produsentene var Mitsubishi og Nissan tidlig med på turbo-trenden.

Turboen pustet bokstavelig talt liv i de firesylindrede motorene, og mens andre bilprodusenter brukte tunge, sekssylindrede motorer i sine sportskupéer, holdt Mitsubishi vekten nede med den kompakte toliteren.

Lav vekt og høy motoreffekt satt skikkelig fart på turbo-Mitsubishiene. Mitsubishi Starion, med sine 1200 kilo og 180 hestekrefter, gjorde 0–100 km/t på 7 sekunder og toppet godt over 200 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TYPISK 80-TALLS: Langt panser og vippelykter er typiske ingredienser i en 80-talls sportsbiloppskrift. Med intercooler og 180 hestekrefter gjorde Starion 0-100 km/t på rundt syv sekunder. © Mitsubishi

Sjelden art

Høy motoreffekt ga latterlig høy engangsavgift, og det satt en effektiv stopper for disse bilene på det norske nybilmarkedet. Kun noen få biler ble solgt, men opp gjennom årene har rullet en og annen importbil over landegrensen, og en sjelden gang dukker det opp en turbohelt med tre diamanter i grillen på bruktmarkedet.  

Sjansen for å finne en bil til salgs er større i utlandet. Tyskland er nok det heteste tipset, med mindre du kikker over atlanterhavet og til USA, der Starion ble solgt både som Dodge og Chrysler Conquest, og i et helt annet antall enn her hjemme.

I likhet med andre sportslige biler, har mange av Mitsubishis turbobiler enten blitt kjørt eller skrudd i hjel. En annen drepende faktor er rust. Legger du øret til karosseriet på en tidlig 80-talls Mitsubishi, kan du med stor sannsynlighet høre «rustormen» gnage seg gjennom karosseriplatene. Som eier av en 1983 Mitsubishi Starion, vet jeg alt om det.

Under følger to videoer - en test av Starion fra tidlig 80-tall og en reklamevideo. Klikk deg tilbake hit på klikk.no/motor neste søndag for mer mimrestoff.

https://www.youtube.com/watch?v=R1BEBKkul1g

https://www.youtube.com/watch?v=mc-7aez6q9g

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!