Du tenker kanskje at 140 000 kroner for en flunkende ny bil med nybilgaranti er et kupp?

I så fall tar du feil.

140 000 kroner er lite penger for en helt ny bil, men etter en kikk i arkivet så vi at forgjengeren fra 2013 var MYE billigere.  

Bilen, en minibil av typen Mitsubishi Space Star, hadde nemlig en startpris på 99 900 kroner i 2013. Tilfellet er langt fra unikt, men gjelder minibiler generelt. Prisutviklingen har vært den samme for konkurrenter som Skoda Citigo, VW Up!, Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1, Kia Picanto og Ford Ka. Men hvorfor?

Svaret er først og fremst økning i avgifter til staten. Bilavgiftene er i dag basert i større grad på drivstofforbruk og utslipp av klimagasser enn vekt og effekt som tidligere. Minibilene har gjerne lavt forbruk og utslipp, men forskjellen er ikke like stor som i vekt- og effekt-forhold til større biler. Dermed blir minibilene hardere straffet.

Generelt sett høyere utstyrsnivå og mer sikkerhetsutstyr trekker også prisen opp.

MER UTSTYR: DAB+, LED markeringslys og bakkestartassistent er standard i grunnmodellen til under 140 000 kroner. © Mitsubishi

Likevel mye bil for pengene

Prisene på nevnte minibiler er forholdsvis jevn, og foruten toseteren Renault Twizy skiller ikke nye Mitsubishi Space Star seg ut i negativ retning i forhold til konkurrentene.  

Prisøkningen fører dessuten positive ting med seg. Nye Space Star er større og bedre utstyrt enn forgjengeren. Den har vokst 8,5 centimeter og er med sine 3,8 meter i lengden nesten like lang som småbiler som VW Polo og Skoda Fabia.

Den har blitt barskere og mer moderne å se på, og har fått et løft på materialvalg innvendig. Mitsubishi lover dessuten økt kjøreglede som resultat av forbedringer i hjuloppheng og styring.

Den tidligere innstegsmodellen «Inform» gått ut, så nå heter innstegsmodellen «Invite» og er bedre utstyrt. DAB+, LED markeringslys og bakkestartassistent er standard, mens toppmodellen Instyle+ kan vise til både aluminiumsfelger og bi-xenon-lys.

To tresylindrede bensinmotorer står på motorprogrammet. En énliter med 71 hestekrefter står for fremdriften i grunnmodellen, mens en 1,2-liter på 80 hestekrefter leveres med manuelt- eller automatgir i de øvrige versjonene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!