Det er under årets motorshow i Genève Mazda har verdenspremiere på den nye 5-ern, men Mazda kan allerede nå fortelle om en kombinasjon av stilfull design og praktiske egenskaper.

Mazda har, som en av de få MPVene i sin prisklasse, valgt å beholde skyvedørene bak. Skyvedører er som kjent meget praktisk, men har ulempen med synlige svarte skinner bakerst på bilen.

På innsiden finner vi syv seter, hvorav de fem bakerste kan felles ned og danne et flatt gulv. Et setesystem som Mazda kaller "Karakuri".

Den nye designen, som har fått navnet "Nagare Flow", kler bilen godt, og skal i tillegg gi familiebilen mindre luftmotstand - noe som igjen fører til lavere drivstofforbruk.

=

GOD FLYT: Nye Mazda5 følger konsernets nye designlinje. En vellykket design mener vi. © Mazda

Bensin og stopp/start

Når vi først er inne på tema kan Mazda fortelle at nye Mazda5 skal være snillere mot miljøet enn forgjengeren. En nyutviklet toliters bensinmotor med i-stop (stopp/start-system) koblet opp mot en sekstrinss manuell girkasse skal redusere CO2-utslippet med opptil 15% i forhold til forgjengeren med like stor motor.

Mest spennende er om nykomlingen blir levert med den fine 2,2liters dieselmotoren vi har testet i f.eks Mazda3, Mazda6 og CX-7, men denne infoen er foreløpig ikke tilgjengelig.

Det vi vet er at modellprogrammet også inneholder en 1,8liters bensinmotor med femtrinns manuell girkasse.

Mazda5 er en av tre nyheter Mazda vil lansere i Genève i mars, vi kommer tilbake med mer info når den tid kommer.

2011-modellen av Mazda5 kommer i salg tidlig på året 2011.

Les også:

Anbefales! Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv

Test: Mazda5 2,0 aut. 2008

De mest komfortable bilene

Få den beste lyden ut av PC-en din

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!