Audi RS Q3 Concept 2012
Her er Audis nye racer-SUV
360 hk, toppfart på 265 km/t og 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Biler med superytelser er normalt lave. Audi har lagd en konseptbil som viser at de ikke trenger å være det.
I stedet prøver de å forene motsetninger i Audi RS Q3 Concept, som om kort tid skal stilles ut på bilutstillingen Auto China.
Når en høy bil skal bli sportslig, kan det være nødvendig å gjøre ting som går på tvers av utgangspunktet. Q3 er som kjent en SUV, og SUV-er pleier å ha høy bakkeklaring.
På RS Q3 Concept er bakkeklaringen senket med 2,5 cm, og dermed er ikke avstanden til asfalten særlig mye større enn i en hvilken som helst vanlig personbil.
En Q3 er ingen terrengrettet SUV i utgangspunktet, men brede 20-tommershjul gjør det enda mindre aktuelt med avstikkere utenfor den slagne landevei.
Mindre SUV, altså. Og mye mer sport. Men fortsatt firehjulstrekk.
Kraftbombe
Kreftene leveres av en 2,5-liters bensinturbo med fem sylindre (kjent fra RS3). 360 hk sørger for vill galopp, med 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Det er nesten like fort som den nye Porsche Boxster S.
Audi pleier å sperre toppfarta for sine raskeste modeller på 250 km/t, men konseptbilen skal greie hele 265 km/t.
RS Q3 er forøvrig den andre konseptversjonen av Q3 der 2,5-litersturboen finnes under panseret.
Trolig trenger du ingen krystallkule for å se forutse at en produksjonsklar Q3 med denne maskinen ikke er langt unna.
Stylet
Firehjulsdrift skal sørge for at kreftene brukes til framdrift og ikke hjulspinn. Giringen står en S tronic-automat for.
I tillegg til senkingen og de store hjulene har RS Q3 Concept gjennomgått en omfattende styling-operasjon. Grill og støtfangere er redesignet, spoilere skal sørge både for riktig stil og økt marktrykk, og her og der finnes detaljer i karbonfiber og matt aluminium.
Matt er også blåfargen som er forbeholdt denne konseptbilen, og blått går igjen i detaljene også innvendig. Audi mener at blått er rått.
Les også:
Slik greide Audi Q3 seg i test mot Range Rover Evoque, Volvo XC60 og BMW X1
Test: Audi A6 3,0 TDI quattro mot Mercedes E 250 CDI 4Matic
Denne saken ble første gang publisert 18/04 2012, og sist oppdatert 02/05 2017.