Bilturer i Norge

Fire ukjente veiperler

Du trenger ikke dra til Vestlandet for å oppleve flotte veier og fantastisk natur.

FLOTTE VEIER: Norge har mange fine veier å by på. God standard, underholdende svinger og lite trafikk er fellesnevneren for disse fire.

FLOTTE VEIER: Norge har mange fine veier å by på. God standard, underholdende svinger og lite trafikk er fellesnevneren for disse fire. Foto: FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kjøring i Nord-Telemark er kanskje synonymt med E134 for mange, og på samme måte er veien de fleste velger til Sørlandet E18. Det er synd, for man går glipp av mange fantastiske veier hvis man velger den enkle løsningen. Dette er veier som innbyr til aktiv kjøring , men som samtidig er såpass smale og svingete at man ikke trenger ulovlige hastigheter for at blodpumpa skal slå litt fortere. Lite trafikk og godt veidekke er også stikkord som spiller inn på disse veiene.

Variert og lite trafikkert

Åmot-Kvitseid (via Dalen og Vrådal)

Hvis du velger denne ruta i stedet for E134 bruker du rundt 50 minutter ekstra. Til gjengjeld får du flotte kjøreveier og spektakulær natur.

Det begynner forholdsvis rolig fra Åmot og sørover mot Dalen. Her kjører du gjennom delvis bebodd land med spredte åkere. Deretter tar skogen mer og mer over inntil du kommer til Dalen. Etter passeringen av sentrum begynner den virkelige moroa. Den starter med en klatreetappe som inkluderer flere hårnålssvinger og fortsetter med en usannsynlig flott vei videre mot Krossli. Her kan du bryne både deg selv og bilen på alt fra lange, åpne svinger i god fart til trange 180-gradere.

Deretter følger en etappe med flott utsikt og god asfalt langs Vråvatn til Vrådal - før man treffer på nedstigningen ned mot Kvitseid. Den er like bratt og svingete som oppstigningen fra Dalen, og er egnet til å gi selv de mest adrenalinhungrige et lite kick.

Det aller beste med denne veien er imidlertid det faktum at den er lite trafikkert. Hvis du legger turen til en av de flotte veiene på Vestlandet, er det overveiende sannsynlig at du vil bli liggende bak Dieter aus Deutschland, som putrer fornøyd rundt i sin Wohnmobil. Det er færre av disse på denne ruta, men ikke fortell dem hvor fantastisk denne veien er. Vi vil gjerne beholde den for oss selv.


Vis større kart

Storslått utsikt

Kongsberg-Rjukan (Hovinvegen)

HÅRNÅLSSVINGER: På vei opp fra Dalen i Telemark kan sjåfør og bil bryne seg på de krappe svingene, mens passasjerene kan nyte utsikten.

HÅRNÅLSSVINGER: På vei opp fra Dalen i Telemark kan sjåfør og bil bryne seg på de krappe svingene, mens passasjerene kan nyte utsikten. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Riksvei 37, Bolkesjøvegen, fra Kongsberg til Ormemyr byr på klassisk skogterreng med fin asfalt. Her er det for det meste lange og forholdsvis slake svinger som gjør at du kan la bilen strekke litt på beina.

FLOTT NATUR: Fylkesvei 364 byr på flott natur og en morsom kjøreopplevelse.

FLOTT NATUR: Fylkesvei 364 byr på flott natur og en morsom kjøreopplevelse. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Den virkelige moroa begynner imidlertid ikke før du svinger inn på fylkesvei 364. Herfra går det jevnt oppover. Veistandarden er litt varierende, men for det meste er den på et jevnt godt nivå. Veien byr på varierte svinger. Her er alt fra forholdsvis trange s-kombinasjoner til lange og slake svinger med god oversikt.

Når du kommer til toppen, blir du møtt av en fantastisk utsikt over til den andre siden av Tinnsjå.

Nedstigningen starter her, og er mye brattere enn veien opp. Her gjelder det å bruke girkassa til å bremse for ikke å overopphete bremsene. Veien ned igjen avsluttes med to krappe hårnnålssvinger ned til Austbygde.

Slutten av denne turen tar deg langs Tinnsjå, og gir deg nærkontakt med vannet du tidligere så utover fra toppen ved Gjuvsjå.


Vis større kart

Telemark på tvers

Skien-Flekkefjord (via Åmli og Evje)

Skal du fra Oslo til Sørlandet og er mer enn gjennomsnittet glad i å kjøre bil? I så fall må du ikke finne på og dunke sydover i kø på E18. Ta av like etter Sande og følg skilting mot Hvittingfoss og videre på riksvei (rv) 40 og 32 mot Skien. Mindre trafikk og flott natur får man med på kjøpet, dessuten bruker man kortere tid.

Fra Skien anbefaler vi på det varmeste å følge rv 356 videre sydover gjennom Telemark langs Rørholtfjorden. Følg deretter skilting mot Drangedal, Treungen, Åmli og så til slutt mot Evje i Aust-Agder. Telemark er et veldig kupert og frodig fylke med god veistandard og veldig mange godt egnede stoppesteder om man vil ta en liten hvil, spise lunsj eller kanskje ta et par kast med fiskestangen. Et ypperlig sted for aktive kjøreglade folk, med andre ord. Der farten ikke trenger overstige fartsgrensen for å kjenne G-krefter.

UTENOM ALLFARVEI: Denne bakveien til Sørlandet gjør at du slipper unna E18. Det gjør bilturen mye triveligere.

UTENOM ALLFARVEI: Denne bakveien til Sørlandet gjør at du slipper unna E18. Det gjør bilturen mye triveligere. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fra Evje har man mange muligheter, så her er det bare fantasien som setter grenser. Vi valgte rv 42 og 43 til Flekkefjord og tok natten på hotell, men veien er kort ned til kysten eller Kristiansand by.


Vis større kart

Lysebotn svinger

Ortevatnet-Lysebotn

Glad i sving, men ingen stor danser? I såfall er fylkesvei 986/500 over fjellet ved Ånestøl mot Lysebotn verdt et besøk. Veien er smal, full av sauer og kan tidlig på sommeren by på brøytekanter på flere meter. Over fjellet her kan man oppleve fire årstider på en times bilkjøring, med alt fra frodig løvskog til nakent vinterlandskap på 1000 meter over havet.

Er man sulten serveres mat og drikke på Øygardstøl like før man begynner nedstigningen til Lysebotn. Om ikke tåka ligger like tjukk som ved vår visitt, så får man helt fantastisk utsikt med på kjøpet. Øygardstøl er også et godt utgangspunkt om man vil ta seg en gå- eller sykkeltur i fjellet før man kjører videre ned til Lysebotn innerst i Lysefjorden.

40 fantastiske hårnalsvinger og 1000 høydemeter senere gjelder det å holde øynene oppe. Bokstavelig talt. Lysebotn er stedet vågale kvinner og menn lander etter luftige svev i fallskjerm fra velkjente Kjerag. Men kjør i et lavt gir så ikke bremsene går varme.

SLITNE ARMER: 40 hårnålsvinger er en utfordring for både bil og fører.

SLITNE ARMER: 40 hårnålsvinger er en utfordring for både bil og fører. Foto: FOTO: Petter Handeland

Best av alt er turen opp igjen. En liten og lett bil danser opp de mange krappe svingene lett som bare det.


Vis større kart

Les også:

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Top Gear kjører Trollstigen: En av verdens beste veier

Top Gear anbefaler Highway One og Big Sur

Dingsene som gjør bilferien bedre

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning