Nye C-klasse som stasjonsvogn blir Mercedes' viktigste bil i Norge. Sedanen er lansert, men den typen karosseri er ingen storselger i Norge. Nordmenn vil ha stasjonsvogn. De må imidlertid vente til september dersom nye Mercedes C-klasse står på handlelisten.

Nye C-klasse består av 49 prosent aluminium som har gitt 65 kilo mindre vekt enn dagens versjon. Men den har vokst, og er 4,702 meter lang - 9,6 centimeter lengre enn forgjengeren. Den er også blitt fire centimeter bredere, totalt 1,810 meter. Akselavstanden er på 2,840 meter, som er åtte centimeter lengre enn dagens modell. Det gir baksetepassasjerene 4,5 centimeter bedre benplass.

Litt mer bagasjeplass

Baksetene kan splittes 40/20/40 i stedet for 60/40, og bagasjerommet er blitt litt større, men ikke mye: Volumet har vokst med fem liter, fra 485 liter til 490. Med baksetene nedfelt er plassen på 1510 liter mot 1500 liter i dagens versjon.

Dette betyr at C-klasse har mindre bagasjerom enn BMW 3-serie som rommer 495 liter.

Slik er plassen sammenlignet med de antatt argeste konkurrentene:

Merke

Bagasjerom, oppgitt volum

Mercedes C-klasse

490/1510 liter

BMW 3-serie Touring

495/1500 liter

Audi A4 Avant

490/1430 liter

Dette er imidlertid blåbær sammenlignet med en langt rimeligere modell som Peugeot 308 SW som har et oppgitt bagasjeromsvolum på 610/1775 liter, tallene for Honda Civic Tourer er 624/1668 liter.

SPLITT: Baksetet kan splittes 40-20-40. © FOTO: Daimler AG

Både hybrd og ladbar hybrid

Til lanseringen i september kommer C-klasse stasjonsvogn med dieselmotorer på mellom 115 og 205 hk. Forbruket skal være redusert med inntil 20 prosent. 300 BlueTec Hybrid som kommer med en firesylindret diesel på 204 hk som jobber sammen med en elmotor på 27 hk, har et oppgitt forbruk på 0,38 liter per mil med et CO2-utslipp på 99 gram

Fire bensinmotor med fire eller seks sylindre kommer også - med krefter i området 156 til 333 hk. Senere kommer også en ladbar hybrid, 350 Hybrid, samt en AMG-versjon

Første gang med luftfjærer

Avhengig av utstyrsnivå kan C-klasse fås med kjøreprogram som lar deg velge mellom innstillingene "Comfort", "ECO", "Sport" og "Sport+". I tillegg kan du velge "Individual" der du kan konfigurere bilens oppsett selv. Da kan du velge om du kun vil ha strammere understell eller styring.

For første gang blir C-klasse tilgjengelig med Airmatic-luftfjærer. I tillegg kan du få den med masse sikkerhetsutstyr og komfortinnretninger som ble introdusert med nye S-klasse.

Les også:

Stiller de andre Porsche-modellene fullstendig i skyggen

Over 2000 har bestilt den usett

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!