Førsteinntrykk: Cupra Tavascan

Utseendemessig setter den slektningene i skyggen

Cupra kommer med en elektrisk SUV-modell som setter slektningene med Audi- VW- og Skoda-emblem i skyggen. Norge blir første marked for Tavascan, men den tøft utseende modellen er ikke rett rundt hjørne. 

<b>SPANSK TEMPERAMENT:</b> Cupra Tavascan er en barskere og sportsligere utseende versjon av ID.5 GTX. Om den faktisk er nevneverdig sportsligere å kjøre gjenstår å se. 
SPANSK TEMPERAMENT: Cupra Tavascan er en barskere og sportsligere utseende versjon av ID.5 GTX. Om den faktisk er nevneverdig sportsligere å kjøre gjenstår å se.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Først et tilbakeblikk: April 2018 gjorde det spanske bilmerket SEAT comeback i Norge - 15 år etter at det forsvant fra det norske markedet. Forretningsmodellen droppet hele bilselgerleddet og skulle rette seg mot yngre kunder som verken vil kjøpe eller eie bil.

Les også: Bilmerket SEAT er tilbake i Norge og dropper hele bilselgerleddet

Det dreide seg om modeller som Ateca, Arona, Ibiza, Leon og Tarraco.

Les også: Test: Seat Tarraco: Denne SUV-en kan kun kjøpes på nett

Det ble aldri noe skikkelig schwung over comebacket, noe som i stor grad skyldes at SEAT bare kunne tilby bensin- og dieselmotorer fra Volkswagen (VW-gruppen kjøpte seg opp i SEAT i 1986 og overtok hele selskapet i 1990).

Noen av SEAT-modellene kunne fås i Cupra-versjon, som var den spanske bilprodusentens svar på GTI- eller R-utgave. I 2018 ble Cupra skilt ut som eget merke og ble lansert i Norge i 2021. Det ble introdusert med den tøffe plug in-hybriden Formentor. Igjen var man litt uheldig med timingen, siden luften var i ferd med å gå ut av plug in-markedet på grunn av endringer i avgiftspolitikken.

Les også: Din egen, ladbare batmobile - Cupra Formentor PHEV prøvekjørt

<b>SIGNATUR:</b> Tre triangelformede øyne i frontlysene. 
SIGNATUR: Tre triangelformede øyne i frontlysene.  Foto: Martin Jansen

Samme år kunngjorde Cupra at merket skulle bli helelektrisk innen 2030. Den første elektriske modellen ble ID.3-slektningen Born som kom til Norge i 2022.

Mest sportslig i familien

Nå har andre elektriske Cupra-modellen vært på norgesvisitt, SUV-en Tavascan. Basert på norske bilkjøperes preferanser er dette en langt mer relevant modell enn vesle Born.

Tavascan er basert på VW-gruppens MEB-plattform (Modularer E-Antriebs Baukasten) og er Cupras versjon av VW ID.5. Tavascan er imidlertid en langt frekkere og sportsligere utseende variant enn ID.5.

<b>TOMMER:</b> Tavascan kan fås med 21-tommers felger. 
TOMMER: Tavascan kan fås med 21-tommers felger.  Foto: Martin Jansen

– Tavascan blir den klart mest sportslige bilen på MEB-plattformen, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller.

Adrenaline-utstyrspakke inkluderer

* 21" lettmetallfelger 

* Elektriske oppvarmede seter foran m/ minne 

* 15-tommers infotainmentskjerm med belyst betjeningspanel 

* 360 kamera  

* Remote park assist – bilen kan utføre manøvrer via mobilen din

* Panorama glasstak 

* Sennheiser lydanlegg m/ 12 høyttalere 

* LED Matrix lykter 

* Head up-display med utvidet virkelighet (Augmented Reality) 

* Dynamisk understell 

* Keyless Access 

* Induksjonslading 

Spanjolen er designet og utviklet i Barcelona og er 464 centimeter lang, ID.5 er 460 centimeter lang. Akselavstanden er så godt som identisk, cirka 277 centimeter.

Tavascan ble vist som konsept på bilutstillingen i Frankfurt allerede i 2019 og mange av konseptbilens barske linjer er beholdt på den produksjonsklare modellen som nylig ble avduket i Norge. «Haissnute» og morske hovedlys signaliserer et sporty image.

Tre triangelformede øyne i frontlys er bilen signatur i likhet med den belyste Cupra-logoen på panseret over fronten som har digre luftinntak nederst. En ganske kraftig diffusor-innsats gjør at også hekken utstråler sportslighet.

<b>SKILLER SEG UT:</b> Cockpiten i Tavascan skiller seg kraftig ut sammenlignet med konsernslektningene. 
SKILLER SEG UT: Cockpiten i Tavascan skiller seg kraftig ut sammenlignet med konsernslektningene.  Foto: Martin Jansen

Stor berøringsskjerm

Interiøret leverer et godt førsteinntrykk med spenstige detaljer og pent materialvalg. Setene har myk sittekomfort og virker å ha brukbar sidestøtte. Du kan elektrisk justere deg til best mulig sittestilling.

Rattet høyde- og lengdejusteres manuelt. Bakseteplassen er akseptabelt, både når det gjelder beinplass og høyde. Baksetene utstyrt med varme og du har tilgang på to USB-C-porter.

Det har du også foran sammen med en trådløs ladeplate. I motsetning til en del andre elektriske modeller, så har Tavascan hanskerom. I tillegg finnes et dypt oppbevaringsrom i senterkonsollen. Koppholderne er pent utformet men virker noe grunne.

Med Adrenaline-utstyrspakke kommer Tavascan utstyrt med en 38 centimeter bred berøringsskjerm, den samme som i det elektriske VW-flaggskipet ID.7.

Skjermen er den største som finnes i VW-gruppens utstyrshyller. Foran rattet viser et liteinstrumentpanel den mest grunnleggende informasjonen.

Les også: Fyller ny elektrisk Volkswagen med luksusutstyr

Cupra-en kan i tillegg levers med head up-display. Et Sennheiser-anlegg med 12 høyttaler kan brukes til å overdøve eventuell vind- og dekkstøy.

<b>KOMFORT:</b> Myke og gode forseter med sportslig tilsnitt. 
KOMFORT: Myke og gode forseter med sportslig tilsnitt.  Foto: Martin Jansen

Adaptivt understell

I tillegg til setenes utforming er det særlig rattet som følger opp karosseriets sportslige tilsnitt. To prominente knapper er dedikert kjøreinnstillinger. Tavascan har sportslige kjøreprogrammer som ikke bare justerer gassresponsen, men også styring og understell. Bilen har progressiv styring, som blir mer direkte for økende styreutslag.

<b>SKILUKE:</b> Bagasjerommet tar 540 liter, omtrent som i ID.5. Bakseteryggen kan felles ned i 60:40-fordeling. Skiluke er på plass.
SKILUKE: Bagasjerommet tar 540 liter, omtrent som i ID.5. Bakseteryggen kan felles ned i 60:40-fordeling. Skiluke er på plass. Foto: Martin Jansen

En annen viktig ingrediens er det adaptive understellet DCC (Dynamic Chassis Control) som regulerer støtdemperne på hvert hjul individuelt, 200 ganger per sekund, basert på underlag og kjøresituasjon. Både styringen og DCC justeres etter hvilket kjøreprogrammer du bruker.

Firehjulstrekker først

Cupras første helelektriske SUV blir tilgjengelig med to drivlinjer. Først ut er en firehjulsdreven versjon med to elmotorer som leverer 340 hk (250 kW) og et dreiemoment på 545 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Batteriet med 77 kWh nettokapasitet gir en maksimal rekkevidde rundt 520 kilometer. Bilen har en maks ladehastighet på 175 kW skal ved gode forhold kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under en halvtime. Tavascan kommer med varmepumpe dersom du bestiller vinterpakke.

<b>PLASS:</b> Baksetene har varmefunksjon. 
PLASS: Baksetene har varmefunksjon.  Foto: Martin Jansen

Cupras andre helelektriske modell leverer et godt førsteinntrykk. Malurten i begeret er at selv om det er Norge som får de første bilene, så er de ikke ventet før sent i 2024.

Prisen på bilen er ikke klar, men Cupra vil åpne for bestilling på vårparten neste år. Den firehjulsdrevne versjonen vil etter hvert få selskap av en bakhjulsdreven versjon med 286 hestekrefter og en maks-rekkevidde rundt 550 kilometer.

Tavascan er designet og utviklet i Barcelona, men skal produseres ved Volkswagen-gruppens fabrikk i Anhui i Kina.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 16/10 2023, og sist oppdatert 17/10 2023.

Les også